Amazon ziet omzet stijgen en verlies dalen

Amazon ziet omzet stijgen en verlies dalen

Amazon heeft in het derde kwartaal weer een grote omzetstijging kunnen verwezenlijken. De stijging met 24% was zelfs groter dan verwacht, maar kon de online retailer toch niet uit de rode cijfers helpen. Amazon boekte immers een verlies van 41 miljoen dollar (30 miljoen euro).

Onverwacht hoge omzet

In het derde kwartaal van 2013 had Amazon een omzet van 17,09 miljard dollar (12,4 miljard euro), terwijl analisten slechts 16,69 miljard dollar (12,1 miljard euro) hadden verwacht. Het verlies was dan weer kleiner dan verwacht, en vooral heel wat beter dan de 274 miljoen dollar onder nul die vorig jaar nog geboekt werd.

 

Amazon verwacht dat de groei zich ook in het vierde kwartaal zal blijven voortzetten. In dat belangrijke kwartaal, met daarin de feestdagen, verwacht Amazon een omzet van 23,5 tot 26,5 miljard dollar (17 tot 19 miljard euro). Analisten verwachten een omzet van 25,9 miljard euro (18,8 miljard euro).

 

Einde aan reeks verlieslatende kwartalen?

Het is het derde kwartaal op rij dat Amazon een nettoverlies moet toestaan, maar het bedrijf zegt dat het bezig is met oplossingen. Zo wil Amazon het aantal Kindle-producten uitbreiden en wil het ook zijn clouddiensten verder uitbreiden. Daarnaast is het meer distributiecentra aan het bouwen, om verzendingskosten te drukken en maakt het in die centra meer gebruik van efficiëntere robots.

 

Op de beurzen had blijkbaar niemand problemen met de verliezen van Amazon, want na de bekendmaking van de cijfers steeg het aandeel met 9,6 procent op de beurs van New York.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top