Amazon.com en Apple Store sterkste stijgers op Amerikaanse retailmarkt

Amazon.com en Apple Store sterkste stijgers op Amerikaanse retailmarkt

Elk jaar rond deze tijd publiceert het Amerikaanse STORES Magazine een Top 100 van de Amerikaanse retailers met hoofdzetel in de VS, gebaseerd op de verkoopcijfers op hun thuismarkt. En dit jaar gaan twee ‘buitenbeentjes’ met alle aandacht lopen.

Amazon en Apple

Amazon.com, de grootste online retailer van de wereld, zag zijn verkoop in 2010 liefst 46,2% stijgen, om af te klokken op 18,5 miljard dollar. Het bedrijf van Jeff Bezos klimt daarmee van de 26ste naar de 19de plaats. Een succes dat volledig op naam komt van de razend populaire e-reader Kindle. Die heeft ervoor gezorgd dat Amazon.com in de Verenigde Staten nu al meer elektronische boeken verkoopt dan gedrukte exemplaren.


Al doet het mythische bedrijf van Steve Jobs relatief gesproken nóg beter: de Apple Store, het retailconcept van Apple, boekt liefst 31 plaatsen winst in de STORES Top 100 Retailers (van 52 naar 21). De Apple Stores verkochten alleen al in Amerika 32,3% meer dan in 2009, goed voor een omzet van 18 miljard dollar. De iPod, iPhone en iPad zijn gewoon niet meer weg te denken uit het leven van talloze Amerikanen. Volgens marktonderzoeksbureau iSuppli zouden er dit jaar zelfs een fenomenale 44 miljoen iPad’s over de Amerikaanse toonbank gaan.

Wal-Mart onbedreigd op kop

Aan de kop van de rangschikking is er voor het overige weinig of niets veranderd. Wal-Mart, de grootste retailer ter wereld, heeft met ruim 307 miljard dollar een haast onoverbrugbare voorsprong op de verzamelde concurrentie (want je moet al de omzet van de nummers 2 tot 6 bij elkaar tellen om boven Wal-Mart uit te komen). En toch is Wal-Mart er in 2010 nog in geslaagd om op zijn thuismarkt te groeien, zij het met een bescheiden 0,6%. Die groei is het resultaat van de kleinere ‘Express’-stores die de keten aan het testen is in een aantal landelijke en kleinstedelijke gebieden.


Kroger is en blijft nummer twee. Amerika’s grootste keten van voedingssupermarkten groeide in 2010 met 6,4% tot 78,3 miljard dollar. Die groei komt uit in-store apotheken en gezondheidsprogramma’s. Zo startte Kroger vorig jaar met het publiceren van praktische gidsen over onder meer kruiden en voedingssupplementen, gekoppeld aan een 30-dagenkuur voor 4 dollar.


En ook de nummer 3, Target, is zijn groei gaan halen in de gezondheidssfeer. Zo vernieuwde de op één na grootste winkelketen van de VS (na Wal-Mart) zijn versafdeling compleet, met een verruimd aanbod aan verse groenten en fruit. Daarnaast experimenteert de keten ook met kleine buurtsupers in het hele land. Het legt Target geen windeieren: de verkoop in de Verenigde Staten steeg met 3,8% tot 65,8 miljard dollar.

“Geen gemakkelijke klus”

“Als een van de meest concurrentiële bedrijfstakken van ons land is het geen gemakkelijke klus om jezelf aan de top van de retailpiramide te handhaven”, zegt redactrice Susan Reda van STORES Media. “De grootste retailers moeten er dan ook alles aan doen om nieuwe initiatieven te blijven bedenken om in de ogen van hun consumenten relevant te blijven, en dat tegen een achtergrond van een steeds harder wordende concurrentie met andere bedrijven uit de VS en van daarbuiten.”

 

 

 

Keten

 

Verkoop in de VS in 2010

(in miljard dollar)

 

Groei t.o.v. 2009

1

 

Wal-Mart

 

307,736

 

0.6%

2

 

Kroger

 

78,326

 

6.4%

3

 

Target

 

65,815

 

3.8%

4

 

Walgreen

 

61,240

 

6.3%

5

 

The Home Depot

 

60,194

 

2.2%

6

 

Costco

 

58,983

 

5.5%

7

 

CVS Caremark

 

57,464

 

3.5%

8

 

Lowe’s

 

48,175

 

2.8%

9

 

Best Buy

 

37,110

 

-0.3%

10

 

Sears Holdings

 

35,362

 

-2.2%

 

De volledige Top-100 via www.stores.org/stores-magazine-july-2010/top-100-retailers
 

Elk jaar rond deze tijd publiceert het Amerikaanse STORES Magazine een Top 100 van de Amerikaanse retailers met hoofdzetel in de VS, gebaseerd op de verkoopcijfers op hun thuismarkt. En dit jaar gaan twee ‘buitenbeentjes’ met alle aandacht lopen.

Amazon en Apple

Amazon.com, de grootste online retailer van de wereld, zag zijn verkoop in 2010 liefst 46,2% stijgen, om af te klokken op 18,5 miljard dollar. Het bedrijf van Jeff Bezos klimt daarmee van de 26ste naar de 19de plaats. Een succes dat volledig op naam komt van de razend populaire e-reader Kindle. Die heeft ervoor gezorgd dat Amazon.com in de Verenigde Staten nu al meer elektronische boeken verkoopt dan gedrukte exemplaren.


Al doet het mythische bedrijf van Steve Jobs relatief gesproken nóg beter: de Apple Store, het retailconcept van Apple, boekt liefst 31 plaatsen winst in de STORES Top 100 Retailers (van 52 naar 21). De Apple Stores verkochten alleen al in Amerika 32,3% meer dan in 2009, goed voor een omzet van 18 miljard dollar. De iPod, iPhone en iPad zijn gewoon niet meer weg te denken uit het leven van talloze Amerikanen. Volgens marktonderzoeksbureau iSuppli zouden er dit jaar zelfs een fenomenale 44 miljoen iPad’s over de Amerikaanse toonbank gaan.

Wal-Mart onbedreigd op kop

Aan de kop van de rangschikking is er voor het overige weinig of niets veranderd. Wal-Mart, de grootste retailer ter wereld, heeft met ruim 307 miljard dollar een haast onoverbrugbare voorsprong op de verzamelde concurrentie (want je moet al de omzet van de nummers 2 tot 6 bij elkaar tellen om boven Wal-Mart uit te komen). En toch is Wal-Mart er in 2010 nog in geslaagd om op zijn thuismarkt te groeien, zij het met een bescheiden 0,6%. Die groei is het resultaat van de kleinere ‘Express’-stores die de keten aan het testen is in een aantal landelijke en kleinstedelijke gebieden.


Kroger is en blijft nummer twee. Amerika’s grootste keten van voedingssupermarkten groeide in 2010 met 6,4% tot 78,3 miljard dollar. Die groei komt uit in-store apotheken en gezondheidsprogramma’s. Zo startte Kroger vorig jaar met het publiceren van praktische gidsen over onder meer kruiden en voedingssupplementen, gekoppeld aan een 30-dagenkuur voor 4 dollar.


En ook de nummer 3, Target, is zijn groei gaan halen in de gezondheidssfeer. Zo vernieuwde de op één na grootste winkelketen van de VS (na Wal-Mart) zijn versafdeling compleet, met een verruimd aanbod aan verse groenten en fruit. Daarnaast experimenteert de keten ook met kleine buurtsupers in het hele land. Het legt Target geen windeieren: de verkoop in de Verenigde Staten steeg met 3,8% tot 65,8 miljard dollar.

“Geen gemakkelijke klus”

“Als een van de meest concurrentiële bedrijfstakken van ons land is het geen gemakkelijke klus om jezelf aan de top van de retailpiramide te handhaven”, zegt redactrice Susan Reda van STORES Media. “De grootste retailers moeten er dan ook alles aan doen om nieuwe initiatieven te blijven bedenken om in de ogen van hun consumenten relevant te blijven, en dat tegen een achtergrond van een steeds harder wordende concurrentie met andere bedrijven uit de VS en van daarbuiten.”

 

 

 

Keten

 

Verkoop in de VS in 2010

(in miljard dollar)

 

Groei t.o.v. 2009

1

 

Wal-Mart

 

307,736

 

0.6%

2

 

Kroger

 

78,326

 

6.4%

3

 

Target

 

65,815

 

3.8%

4

 

Walgreen

 

61,240

 

6.3%

5

 

The Home Depot

 

60,194

 

2.2%

6

 

Costco

 

58,983

 

5.5%

7

 

CVS Caremark

 

57,464

 

3.5%

8

 

Lowe’s

 

48,175

 

2.8%

9

 

Best Buy

 

37,110

 

-0.3%

10

 

Sears Holdings

 

35,362

 

-2.2%

 

De volledige Top-100 via www.stores.org/stores-magazine-july-2010/top-100-retailers
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top