Amerikaanse klacht doet Amazon schrikken

Amerikaanse klacht doet Amazon schrikken

De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) heeft een klacht ingediend tegen Amazon. Het zou te gemakkelijk zijn voor kinderen om geld uit te geven via mobiele apps, zonder daarbij de toestemming van hun ouders nodig te hebben.

Ouderlijke toestemming

Eerder dit jaar werd een soortgelijke zaak met Apple al geschikt voor een bedrag van 32,5 miljoen dollar (24 miljoen euro), dat Apple moest betalen aan consumenten van wie de kinderen te eenvoudig kosten hadden gemaakt via mobiele apps. Apple paste sindsdien ook het proces aan, zodat er steeds ouderlijke toestemming nodig is, vooraleer er binnen apps geld kan uitgegeven worden.

 

De FTC wil dat Amazon duidelijker aangeeft wanneer er sprake is van in-app aankopen en dat er steeds een wachtwoord gevraagd wordt voor dergelijke transacties. Ook moeten terugbetalingen sneller en eenvoudiger. Amazon zegt dat er geen nood is aan strengere regels voor apps op hun toestellen, aangezien ze al voldoen aan alle regels die eerder werden opgelegd aan Apple. Zo krijgen klanten een vergoeding voor aankopen die onbedoeld door kinderen werden gedaan.

 

Geen kortingen meer in Frankrijk

Verder heeft Amazon ook alle kortingen op boeken in Frankrijk stopgezet en vraagt het vanaf nu een symbolisch bedrag voor de levering. Zo komt het bedrijf tegemoet aan een nieuwe wet in Frankrijk die promoties en gratis verzending bij boeken verbiedt. Zo wil de Franse overheid de rendabiliteit van de boekwinkels verbeteren, nadat het de gebruiken van Amazon bestempelde als oneerlijke concurrentie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top