Amerikanen kochten meer online dan offline tijdens Black Friday | RetailDetail

Amerikanen kochten meer online dan offline tijdens Black Friday

Amerikanen kochten meer online dan offline tijdens Black Friday

Uit een onderzoek van de Amerikaanse National Retail Federation blijkt dat meer consumenten online hun aankopen hebben gedaan tijdens Black Friday, dan dat er mensen waren die naar een fysieke winkel zijn gegaan.

Opmars mobiele apparaten

In totaal werd er in de Verenigde Staten online 4,45 miljard dollar (4,21 miljard euro) uitgegeven tijdens Black Friday. Daarmee is de omzet ten opzichte van een jaar eerder met maar liefst 14 procent gestegen. Meer dan de helft van die aankopen zouden via mobiele apparaten zijn gebeurd. Bij Wal-Mart kwamen er tijdens die periode ongeveer een half miljoen bestellingen binnen. Dat is het dubbele van een jaar eerder.


Bij fysieke winkels is er dan weer sprake van een daling van de omzet. Daar werd dit jaar 12,1 miljard dollar (11,4 miljard euro) uitgegeven rond Black Friday. Eén van de oorzaken is het feit dat Black Friday steeds minder belangrijk wordt en dat de koopjesperiode bij veel winkels wordt uitgespreid over een langere periode, die al vlak na Halloween van start gaat.


Ook de manier waarop de deals rond Black Friday worden ingezet, heeft zijn effect op de verkoop in de winkels. Steeds meer grote ketens maken hun strafste deals online al beschikbaar, uren voor ze in de winkel te vinden zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.