Amerikanen kochten meer online dan offline tijdens Black Friday

Amerikanen kochten meer online dan offline tijdens Black Friday

Uit een onderzoek van de Amerikaanse National Retail Federation blijkt dat meer consumenten online hun aankopen hebben gedaan tijdens Black Friday, dan dat er mensen waren die naar een fysieke winkel zijn gegaan.

Opmars mobiele apparaten

In totaal werd er in de Verenigde Staten online 4,45 miljard dollar (4,21 miljard euro) uitgegeven tijdens Black Friday. Daarmee is de omzet ten opzichte van een jaar eerder met maar liefst 14 procent gestegen. Meer dan de helft van die aankopen zouden via mobiele apparaten zijn gebeurd. Bij Wal-Mart kwamen er tijdens die periode ongeveer een half miljoen bestellingen binnen. Dat is het dubbele van een jaar eerder.


Bij fysieke winkels is er dan weer sprake van een daling van de omzet. Daar werd dit jaar 12,1 miljard dollar (11,4 miljard euro) uitgegeven rond Black Friday. Eén van de oorzaken is het feit dat Black Friday steeds minder belangrijk wordt en dat de koopjesperiode bij veel winkels wordt uitgespreid over een langere periode, die al vlak na Halloween van start gaat.


Ook de manier waarop de deals rond Black Friday worden ingezet, heeft zijn effect op de verkoop in de winkels. Steeds meer grote ketens maken hun strafste deals online al beschikbaar, uren voor ze in de winkel te vinden zijn.

Tags: