Amerikanen kochten meer online dan offline tijdens Black Friday | RetailDetail

Amerikanen kochten meer online dan offline tijdens Black Friday

Amerikanen kochten meer online dan offline tijdens Black Friday

Uit een onderzoek van de Amerikaanse National Retail Federation blijkt dat meer consumenten online hun aankopen hebben gedaan tijdens Black Friday, dan dat er mensen waren die naar een fysieke winkel zijn gegaan.

Opmars mobiele apparaten

In totaal werd er in de Verenigde Staten online 4,45 miljard dollar (4,21 miljard euro) uitgegeven tijdens Black Friday. Daarmee is de omzet ten opzichte van een jaar eerder met maar liefst 14 procent gestegen. Meer dan de helft van die aankopen zouden via mobiele apparaten zijn gebeurd. Bij Wal-Mart kwamen er tijdens die periode ongeveer een half miljoen bestellingen binnen. Dat is het dubbele van een jaar eerder.


Bij fysieke winkels is er dan weer sprake van een daling van de omzet. Daar werd dit jaar 12,1 miljard dollar (11,4 miljard euro) uitgegeven rond Black Friday. Eén van de oorzaken is het feit dat Black Friday steeds minder belangrijk wordt en dat de koopjesperiode bij veel winkels wordt uitgespreid over een langere periode, die al vlak na Halloween van start gaat.


Ook de manier waarop de deals rond Black Friday worden ingezet, heeft zijn effect op de verkoop in de winkels. Steeds meer grote ketens maken hun strafste deals online al beschikbaar, uren voor ze in de winkel te vinden zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Back to top