Apple boekt monsterresultaten.

Apple boekt monsterresultaten.

De winstresultaten die Apple gisteren bekendmaakte, overtreffen zelfs de meest stoute verwachtingen. Vriend en vijand zijn met verstomming geslagen. Zowel omzet als winst stegen in het laatste kwartaal van 2010 met meer dan 70%.


In het derde kwartaal zag Apple zijn winst groeien tot 6 miljard dollar, zomaar even een groei van 78%. Ook de omzet haalde ongekende hoogtes. Het hightechbedrijf sloot het jaar af met een kwartaalomzet van 26,7 miljard dollar, ofte een stijging van 71%.


Dat de Apple-producten als zoete broodjes over de toonbank gingen, is ook voor retailers niks dan goed nieuws. Apple zou in de drie maanden tijd tussen oktober en december 16,2 miljoen iPhones hebben verkocht. Daarmee is de smartphone nog steeds de koploper in de Apple-stal, hoewel de iPad steeds dichter begint te naderen. Sinds de lancering in april 2010 rolden er al 14,8 miljoen iPads over de toonbanken, waarvan de helft dit kwartaal. Voor begin 2011 is Apple minstens even optimistisch.


Hopelijk voor Apple leiden de resultaten de aandacht een beetje af van de afwezigheid van Steve Jobs. De aandelenkoers tuimelde onmiddellijk de dieperik in toen werd onthuld dat de geestelijke vader van de onder meer de iPod en iPad voor onbepaalde duur afwezig zou zijn om gezondheidsredenen.


Zijn fakkel wordt overgenomen door Tim Cook, een operationeel expert en uitmuntend interim-CEO. Helaas mankeert hij volgens velen echter het charisma  en de creativiteit van Jobs.

De winstresultaten die Apple gisteren bekendmaakte, overtreffen zelfs de meest stoute verwachtingen. Vriend en vijand zijn met verstomming geslagen. Zowel omzet als winst stegen in het laatste kwartaal van 2010 met meer dan 70%.


In het derde kwartaal zag Apple zijn winst groeien tot 6 miljard dollar, zomaar even een groei van 78%. Ook de omzet haalde ongekende hoogtes. Het hightechbedrijf sloot het jaar af met een kwartaalomzet van 26,7 miljard dollar, ofte een stijging van 71%.


Dat de Apple-producten als zoete broodjes over de toonbank gingen, is ook voor retailers niks dan goed nieuws. Apple zou in de drie maanden tijd tussen oktober en december 16,2 miljoen iPhones hebben verkocht. Daarmee is de smartphone nog steeds de koploper in de Apple-stal, hoewel de iPad steeds dichter begint te naderen. Sinds de lancering in april 2010 rolden er al 14,8 miljoen iPads over de toonbanken, waarvan de helft dit kwartaal. Voor begin 2011 is Apple minstens even optimistisch.


Hopelijk voor Apple leiden de resultaten de aandacht een beetje af van de afwezigheid van Steve Jobs. De aandelenkoers tuimelde onmiddellijk de dieperik in toen werd onthuld dat de geestelijke vader van de onder meer de iPod en iPad voor onbepaalde duur afwezig zou zijn om gezondheidsredenen.


Zijn fakkel wordt overgenomen door Tim Cook, een operationeel expert en uitmuntend interim-CEO. Helaas mankeert hij volgens velen echter het charisma  en de creativiteit van Jobs.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top