Apple boekt monsterresultaten.

Apple boekt monsterresultaten.

De winstresultaten die Apple gisteren bekendmaakte, overtreffen zelfs de meest stoute verwachtingen. Vriend en vijand zijn met verstomming geslagen. Zowel omzet als winst stegen in het laatste kwartaal van 2010 met meer dan 70%.


In het derde kwartaal zag Apple zijn winst groeien tot 6 miljard dollar, zomaar even een groei van 78%. Ook de omzet haalde ongekende hoogtes. Het hightechbedrijf sloot het jaar af met een kwartaalomzet van 26,7 miljard dollar, ofte een stijging van 71%.


Dat de Apple-producten als zoete broodjes over de toonbank gingen, is ook voor retailers niks dan goed nieuws. Apple zou in de drie maanden tijd tussen oktober en december 16,2 miljoen iPhones hebben verkocht. Daarmee is de smartphone nog steeds de koploper in de Apple-stal, hoewel de iPad steeds dichter begint te naderen. Sinds de lancering in april 2010 rolden er al 14,8 miljoen iPads over de toonbanken, waarvan de helft dit kwartaal. Voor begin 2011 is Apple minstens even optimistisch.


Hopelijk voor Apple leiden de resultaten de aandacht een beetje af van de afwezigheid van Steve Jobs. De aandelenkoers tuimelde onmiddellijk de dieperik in toen werd onthuld dat de geestelijke vader van de onder meer de iPod en iPad voor onbepaalde duur afwezig zou zijn om gezondheidsredenen.


Zijn fakkel wordt overgenomen door Tim Cook, een operationeel expert en uitmuntend interim-CEO. Helaas mankeert hij volgens velen echter het charisma  en de creativiteit van Jobs.

De winstresultaten die Apple gisteren bekendmaakte, overtreffen zelfs de meest stoute verwachtingen. Vriend en vijand zijn met verstomming geslagen. Zowel omzet als winst stegen in het laatste kwartaal van 2010 met meer dan 70%.


In het derde kwartaal zag Apple zijn winst groeien tot 6 miljard dollar, zomaar even een groei van 78%. Ook de omzet haalde ongekende hoogtes. Het hightechbedrijf sloot het jaar af met een kwartaalomzet van 26,7 miljard dollar, ofte een stijging van 71%.


Dat de Apple-producten als zoete broodjes over de toonbank gingen, is ook voor retailers niks dan goed nieuws. Apple zou in de drie maanden tijd tussen oktober en december 16,2 miljoen iPhones hebben verkocht. Daarmee is de smartphone nog steeds de koploper in de Apple-stal, hoewel de iPad steeds dichter begint te naderen. Sinds de lancering in april 2010 rolden er al 14,8 miljoen iPads over de toonbanken, waarvan de helft dit kwartaal. Voor begin 2011 is Apple minstens even optimistisch.


Hopelijk voor Apple leiden de resultaten de aandacht een beetje af van de afwezigheid van Steve Jobs. De aandelenkoers tuimelde onmiddellijk de dieperik in toen werd onthuld dat de geestelijke vader van de onder meer de iPod en iPad voor onbepaalde duur afwezig zou zijn om gezondheidsredenen.


Zijn fakkel wordt overgenomen door Tim Cook, een operationeel expert en uitmuntend interim-CEO. Helaas mankeert hij volgens velen echter het charisma  en de creativiteit van Jobs.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Media Markt gaat samenwerken met Parcify

22/06/2017

Media Markt heeft een samenwerking afgesloten met de startup Parcify, waardoor klanten voortaan meer vrijheid krijgen om te bepalen wanneer hun online bestellingen aan huis worden geleverd. Ook Bol.com en Zalando werken al samen met Parcify.

Ikea lanceert winkel op Amazon

19/06/2017

Slechts een week nadat Ikea aankondigde te denken aan de verkoop via derde partijen, komt de Zweedse woonketen op de proppen met een eigen winkel op Amazon. Daar wordt een uitgebreid aantal producten van Ikea aangeboden.

CFO van Alibaba voorspelt forse omzetgroei

08/06/2017

De Chinese internetreus Alibaba verwacht dat zijn omzet in het lopende boekjaar met 45 tot 49% zal stijgen. Dat heeft financieel directeur Maggie Wu gezegd tijdens een investeerdersconferentie in het Chinese Hangzhou.

Google krijgt mogelijk fikse boete van Europese Commissie

07/06/2017

Google mag zich aan een fikse boete verwachten van de Europese Commissie, na een onderzoek dat ongeveer zeven jaar aan de gang is geweest. De internetgigant zou binnen zoekresultaten Google Shopping bevoordeeld hebben.

Online verkoop FMCG fors gestegen in 2016

06/06/2017

In 2016 is de online verkoop van 'fast moving consumer goods', producten met een korte levensduur, gegroeid met 26%. De online omzet is nu goed voor 35% van de totale omzetgroei wereldwijd.

E-commerce blijft in opmars in België

06/06/2017

De online verkoop blijft ook in het eerste kwartaal van 2017 verder groeien in België. In totaal groeide de omzet met 6%; voor het eerst was er in Wallonië een grotere groei dan in Vlaanderen.

Back to top