Apple en Google brengen elk hun TV.

Apple en Google brengen elk hun TV.

altHet moest er vroeg of laat van komen. Onze goede oude televisiebeeldbuis is helemaal voorbijgestreefd door de interactieve beeldbuis van onze personal computer. Het ding kan niet op internet, je moet maar slikken wat de pot schaft en je kunt er niet eens mee multi-tasken. Zowel Apple als Google geven daarom een nieuwe invulling aan het concept TV.


Apple TV en Google TV doen in essentie beide hetzelfde. Het is een ongeziene integratie tussen het wereldwijde web en televisie. Apple en Google bieden de mogelijkheden van het internet aan op een televisiescherm. Het vergt alleen de aankoop van een doos die men net zoals de dvd-speler en andere toestellen bij zijn televisiescherm zet. Die doos met internetaansluiting kan dan zowel met een afstandbieding als via toetsenbord worden bediend.

Een symbiose van web en tv.alt
Het vertrekpunt is dat mensen willen kiezen wat ze zien en wanneer ze willen. Online streaming van films en televisieprogramma’s is daarom erg succesvol. Het zou met Apple TV of Google TV mogelijk worden om online films en televisieprogramma’s te huren, maar ook om Youtube-filmpjes en andere videobeelden op het televisiescherm te bekijken. Bovendien kan men met verschillende venster tegelijk openen, waardoor men pakweg de beurscijfers naast de voetbalmatch in het oog kan houden.


Apple TV legt voorlopig wel de klemtoon op het video-on-demand gegeven, terwijl Google TV zijn typische zoekmachine-interface als sterkte naar voren schuift. Via het Google-portaal kan men via zijn televisie alles zoeken wat men wilt, eender of het klassieke televisiekanalen of websites zijn.


Waarom de consument zijn televisie nog nodig heeft als hij dat op het internet allemaal al kan? Het antwoord is simpel: Omdat onze computerschermen nog te klein zijn om er vanuit je luie zetel heen te kijken of er met vrienden en familie rond te zitten. Google TV speelt in zijn aanbod dan ook in op het sociale aspect van televisie. Zelfs spelletjes spelen zou mogelijk worden. Bovendien onderstrepen zowel Google als Apple dat hun Tv-platformen voor meer dan alleen video dient. Ook muziek en foto komen ruimschoots aan bod.

alt
Voor adverteerders en websitebouwers biedt de internet-televisie combinatie eveneens een schat aan nieuwe mogelijkheden. Er is een heuse Google TV Ads-campagne opgezet die laat weten dat Google TV toelaat om televisiereclames vanaf slechts 100 dollar te verspreiden. Google roept daarenboven webmasters op om rekening te houden met de komst van televisiesurfers voor de resolutie en inhoud van hun website.

 

 

Apple en Google om ter eerst.
Apple had al eerder Apple TV, maar dat bleek een grote mislukking. Met name het toestelletje dat men in zijn woonkamer moest zetten was te groot en lawaaierig. Ook hing er het prijzige kostenplaatje van 299 dollar aan vast. Exit Apple TV, intrede Google TV. Eind mei werd Google TV aan het publiek voorgesteld. Ondertussen is het product helemaal af en is Google klaar om de televisiekijkende massa te bestormen.


Maar het zouden multimediakolossen Apple en Google niet zijn moesten ze elkaar het licht in de ogen gunnen. Steve Jobs en co beseften dat zij niet achterwege mochten blijven. Vandaar dat tegelijk met de voorstelling van de vernieuwde reeks iPod’s, ook de herintrede van Apple TV werd bekendgemaakt. alt


De nieuwe hardware kost nog maar 99 US dollar. Bovendien heeft Apple een sterke troef als het over online filmaanbod gaat. Steve Jobs is een belangrijke aandeelhouder bij Disney, die tevens het volledige ABC televisienetwerk bezit. Contracten met ABC en Fox zijn bijgevolg al binnen. Qua content kan dat tellen. Rivaal Google zit ondertussen aan de onderhandelingstafel met de grote filmbonzen.


Weliswaar zijn Google noch Apple de eersten die televisie met internet combineren. Televisiezenders werken meer en meer cross-mediaal. Denk in België maar aan Exqi, en Ketnet die programma’s online beschikbaar maakt. Daarnaast wordt de video-on-demand markt al volop bespeeld. Philips biedt met zijn nieuwste televisieschermen internetconnectie en huurvideo via Videoland. Ook digitale televisie-providers geven de mogelijkheid films te huren.


Het is nog niet duidelijk hoe en wanneer de tv-platformen van Apple en Google naar België komen. In het najaar zou de hardware voor Google TV in multimediawinkels in de Verenigde Staten te vinden moeten zijn. Apple TV zal nog dit jaar gelanceerd worden in de VS en vijf andere, nader te noemen landen.

 

 

Meer: Video: Google stelt Google TV voor.

 

          EXQI Plus houdt op te bestaan.

 

          Controverse bij Apple zet iPad in de schaduw.

          Apple wil meer Europese winkels.

          Jonge volwassenen kiezen Chanel en BMW, maar ook Apple scoort.

 

          Merknamen vrij op Google AdWords.

          Google vindt concept voor aanval op Facebook.
 

altHet moest er vroeg of laat van komen. Onze goede oude televisiebeeldbuis is helemaal voorbijgestreefd door de interactieve beeldbuis van onze personal computer. Het ding kan niet op internet, je moet maar slikken wat de pot schaft en je kunt er niet eens mee multi-tasken. Zowel Apple als Google geven daarom een nieuwe invulling aan het concept TV.


Apple TV en Google TV doen in essentie beide hetzelfde. Het is een ongeziene integratie tussen het wereldwijde web en televisie. Apple en Google bieden de mogelijkheden van het internet aan op een televisiescherm. Het vergt alleen de aankoop van een doos die men net zoals de dvd-speler en andere toestellen bij zijn televisiescherm zet. Die doos met internetaansluiting kan dan zowel met een afstandbieding als via toetsenbord worden bediend.

Een symbiose van web en tv.alt
Het vertrekpunt is dat mensen willen kiezen wat ze zien en wanneer ze willen. Online streaming van films en televisieprogramma’s is daarom erg succesvol. Het zou met Apple TV of Google TV mogelijk worden om online films en televisieprogramma’s te huren, maar ook om Youtube-filmpjes en andere videobeelden op het televisiescherm te bekijken. Bovendien kan men met verschillende venster tegelijk openen, waardoor men pakweg de beurscijfers naast de voetbalmatch in het oog kan houden.


Apple TV legt voorlopig wel de klemtoon op het video-on-demand gegeven, terwijl Google TV zijn typische zoekmachine-interface als sterkte naar voren schuift. Via het Google-portaal kan men via zijn televisie alles zoeken wat men wilt, eender of het klassieke televisiekanalen of websites zijn.


Waarom de consument zijn televisie nog nodig heeft als hij dat op het internet allemaal al kan? Het antwoord is simpel: Omdat onze computerschermen nog te klein zijn om er vanuit je luie zetel heen te kijken of er met vrienden en familie rond te zitten. Google TV speelt in zijn aanbod dan ook in op het sociale aspect van televisie. Zelfs spelletjes spelen zou mogelijk worden. Bovendien onderstrepen zowel Google als Apple dat hun Tv-platformen voor meer dan alleen video dient. Ook muziek en foto komen ruimschoots aan bod.

alt
Voor adverteerders en websitebouwers biedt de internet-televisie combinatie eveneens een schat aan nieuwe mogelijkheden. Er is een heuse Google TV Ads-campagne opgezet die laat weten dat Google TV toelaat om televisiereclames vanaf slechts 100 dollar te verspreiden. Google roept daarenboven webmasters op om rekening te houden met de komst van televisiesurfers voor de resolutie en inhoud van hun website.

 

 

Apple en Google om ter eerst.
Apple had al eerder Apple TV, maar dat bleek een grote mislukking. Met name het toestelletje dat men in zijn woonkamer moest zetten was te groot en lawaaierig. Ook hing er het prijzige kostenplaatje van 299 dollar aan vast. Exit Apple TV, intrede Google TV. Eind mei werd Google TV aan het publiek voorgesteld. Ondertussen is het product helemaal af en is Google klaar om de televisiekijkende massa te bestormen.


Maar het zouden multimediakolossen Apple en Google niet zijn moesten ze elkaar het licht in de ogen gunnen. Steve Jobs en co beseften dat zij niet achterwege mochten blijven. Vandaar dat tegelijk met de voorstelling van de vernieuwde reeks iPod’s, ook de herintrede van Apple TV werd bekendgemaakt. alt


De nieuwe hardware kost nog maar 99 US dollar. Bovendien heeft Apple een sterke troef als het over online filmaanbod gaat. Steve Jobs is een belangrijke aandeelhouder bij Disney, die tevens het volledige ABC televisienetwerk bezit. Contracten met ABC en Fox zijn bijgevolg al binnen. Qua content kan dat tellen. Rivaal Google zit ondertussen aan de onderhandelingstafel met de grote filmbonzen.


Weliswaar zijn Google noch Apple de eersten die televisie met internet combineren. Televisiezenders werken meer en meer cross-mediaal. Denk in België maar aan Exqi, en Ketnet die programma’s online beschikbaar maakt. Daarnaast wordt de video-on-demand markt al volop bespeeld. Philips biedt met zijn nieuwste televisieschermen internetconnectie en huurvideo via Videoland. Ook digitale televisie-providers geven de mogelijkheid films te huren.


Het is nog niet duidelijk hoe en wanneer de tv-platformen van Apple en Google naar België komen. In het najaar zou de hardware voor Google TV in multimediawinkels in de Verenigde Staten te vinden moeten zijn. Apple TV zal nog dit jaar gelanceerd worden in de VS en vijf andere, nader te noemen landen.

 

 

Meer: Video: Google stelt Google TV voor.

 

          EXQI Plus houdt op te bestaan.

 

          Controverse bij Apple zet iPad in de schaduw.

          Apple wil meer Europese winkels.

          Jonge volwassenen kiezen Chanel en BMW, maar ook Apple scoort.

 

          Merknamen vrij op Google AdWords.

          Google vindt concept voor aanval op Facebook.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top