Applicatiewarenhuizen en applicatie-retailers, een nieuwe markt!

Applicatiewarenhuizen en applicatie-retailers, een nieuwe markt!

altHet aanbieden van applicaties voor smartphones is dé business van het moment. Er zijn tegenwoordig al meer dan 200.000 iPhone applicaties beschikbaar. En dat is dan alleen nog maar voor de iPhone. Om die mooi overzichtelijk op één plek aan de consument te tonen, riep Apple de online App Store in het leven. Maar volgens de CEO van de Linux Foundation Jim Zemlin is dat zakenmodel nu al volledig voorbijgestreefd, en zijn Apple’s bedoelingen met de App Store ook minder eerbaar.

 
In een interview met Wired.com trok Jim Zemlin hard van leer tegen Apple. Apple kan via de App Store rechtstreekse controle houden op de markt van iPhone aplicaties. Zij kiezen wat wel en niet wordt aangeboden aan hun iPhone klanten. Bovendien houden ze 30% van de opbrengst van elke verkochte applicatie. Uiteraard gaat dit rechtstreeks in tegen de open source strategie van Linux. alt


Daarom stelt de ontwikkelaar een meer open platform als alternatief voor, waar applicatieontwikkelaars hun programmaatjes kunnen delen met de rest van de wereld. Ongeacht voor welk type smartphone. Hij noemt het “applicatiewarenhuizen”. Op dat platform kunnen applicatieverkopers (app stores) dan de applicaties uitkiezen die hen interessant lijken en ze als tussenpersoon aan de eindconsument aanbieden.


Voor applicatieontwikkelaars biedt zo’n applicatiewarenhuis een breed en lucratief forum, waar ze kansen krijgen die ze van Apple misschien niet krijgen. Maar het biedt ook de gelegenheid om een geheel nieuw soort retailer te creëren: de applicatie retailer, die niet enkel Apple of Google of Nokia zelf hoeft te zijn. Een onafhankelijke retailer die in zijn online store een eigen selectie aan smartphone-applicaties verkoopt.


Sowieso is het model van de App Store volgens Zemlin niet houdbaar. Applicatieontwikkelaars willen geen exclusiviteit bieden aan Apple, aangezien de winst die ze ermee kunnen halen toch te klein is. Ontwikkelaars hebben er baat bij hun applicaties zo breed mogelijk aan te bieden, aangezien een applicatie slechts 2 à 3 dollar kost. Als men ze een beter forum biedt, zullen ze niet twijfelen.

altHet aanbieden van applicaties voor smartphones is dé business van het moment. Er zijn tegenwoordig al meer dan 200.000 iPhone applicaties beschikbaar. En dat is dan alleen nog maar voor de iPhone. Om die mooi overzichtelijk op één plek aan de consument te tonen, riep Apple de online App Store in het leven. Maar volgens de CEO van de Linux Foundation Jim Zemlin is dat zakenmodel nu al volledig voorbijgestreefd, en zijn Apple’s bedoelingen met de App Store ook minder eerbaar.

 
In een interview met Wired.com trok Jim Zemlin hard van leer tegen Apple. Apple kan via de App Store rechtstreekse controle houden op de markt van iPhone aplicaties. Zij kiezen wat wel en niet wordt aangeboden aan hun iPhone klanten. Bovendien houden ze 30% van de opbrengst van elke verkochte applicatie. Uiteraard gaat dit rechtstreeks in tegen de open source strategie van Linux. alt


Daarom stelt de ontwikkelaar een meer open platform als alternatief voor, waar applicatieontwikkelaars hun programmaatjes kunnen delen met de rest van de wereld. Ongeacht voor welk type smartphone. Hij noemt het “applicatiewarenhuizen”. Op dat platform kunnen applicatieverkopers (app stores) dan de applicaties uitkiezen die hen interessant lijken en ze als tussenpersoon aan de eindconsument aanbieden.


Voor applicatieontwikkelaars biedt zo’n applicatiewarenhuis een breed en lucratief forum, waar ze kansen krijgen die ze van Apple misschien niet krijgen. Maar het biedt ook de gelegenheid om een geheel nieuw soort retailer te creëren: de applicatie retailer, die niet enkel Apple of Google of Nokia zelf hoeft te zijn. Een onafhankelijke retailer die in zijn online store een eigen selectie aan smartphone-applicaties verkoopt.


Sowieso is het model van de App Store volgens Zemlin niet houdbaar. Applicatieontwikkelaars willen geen exclusiviteit bieden aan Apple, aangezien de winst die ze ermee kunnen halen toch te klein is. Ontwikkelaars hebben er baat bij hun applicaties zo breed mogelijk aan te bieden, aangezien een applicatie slechts 2 à 3 dollar kost. Als men ze een beter forum biedt, zullen ze niet twijfelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Boomende e-commerce zorgt voor startersrecord

18/05/2017

Het aantal Belgen dat een eigen onderneming is gestart, was nooit hoger dan vorig jaar. Opvallend: de dienstensector, en dan vooral de kleine zelfstandige koerierbedrijfjes die pakjes leveren voor webshops, trekken de kar.

Heftige strijd om de laatste mijl in thuisbezorgen

16/05/2017

De strijd om de laagste bezorgkosten richting consument - met name tussen Amazon en Walmart - staat hoog op de agenda in de Verenigde Staten. “Standaardisatie van pakketlabels is in de VS ook een thema. Wel is men daar nog niet zo ver als in Europa.”

Zalando haalt nu ook ‘retours’ op in Hasselt

11/05/2017

Na de Gentenaars krijgen ook de inwoners van Hasselt de mogelijkheid om retourzendingen door Zalando te laten afhalen. De internetwinkel werkt daarvoor ook nu weer samen met bpost-dochter CityDepot.

Jet.com experimenteert met pop-upsupermarkt

11/05/2017

Jet.com, dat onderdeel is van de groep rond de Amerikaanse warenhuisketen Walmart, heeft in New York een pop-upwinkel geopend voor dagelijkse boodschappen bij conceptwinkel Story.

LVMH lanceert eigen multimerkenwebshop

11/05/2017

Het Franse luxeconcern LVMH start een webshop voor zijn eigen luxemerken, maar het zal ook andere merken verkopen op 24Sevres.com.

Cara Pils sinds kort te vinden op Alibaba

10/05/2017

Cara Pils en enkele andere huismerken van Colruyt zijn sinds enkele maanden te vinden op de platformen van de Chinese e-commercegigant Alibaba. Voorlopig verkoopt Colruyt wel enkel aan professionele klanten.

Back to top