Applicatiewarenhuizen en applicatie-retailers, een nieuwe markt! | RetailDetail

Applicatiewarenhuizen en applicatie-retailers, een nieuwe markt!

Applicatiewarenhuizen en applicatie-retailers, een nieuwe markt!

altHet aanbieden van applicaties voor smartphones is dé business van het moment. Er zijn tegenwoordig al meer dan 200.000 iPhone applicaties beschikbaar. En dat is dan alleen nog maar voor de iPhone. Om die mooi overzichtelijk op één plek aan de consument te tonen, riep Apple de online App Store in het leven. Maar volgens de CEO van de Linux Foundation Jim Zemlin is dat zakenmodel nu al volledig voorbijgestreefd, en zijn Apple’s bedoelingen met de App Store ook minder eerbaar.

 
In een interview met Wired.com trok Jim Zemlin hard van leer tegen Apple. Apple kan via de App Store rechtstreekse controle houden op de markt van iPhone aplicaties. Zij kiezen wat wel en niet wordt aangeboden aan hun iPhone klanten. Bovendien houden ze 30% van de opbrengst van elke verkochte applicatie. Uiteraard gaat dit rechtstreeks in tegen de open source strategie van Linux. alt


Daarom stelt de ontwikkelaar een meer open platform als alternatief voor, waar applicatieontwikkelaars hun programmaatjes kunnen delen met de rest van de wereld. Ongeacht voor welk type smartphone. Hij noemt het “applicatiewarenhuizen”. Op dat platform kunnen applicatieverkopers (app stores) dan de applicaties uitkiezen die hen interessant lijken en ze als tussenpersoon aan de eindconsument aanbieden.


Voor applicatieontwikkelaars biedt zo’n applicatiewarenhuis een breed en lucratief forum, waar ze kansen krijgen die ze van Apple misschien niet krijgen. Maar het biedt ook de gelegenheid om een geheel nieuw soort retailer te creëren: de applicatie retailer, die niet enkel Apple of Google of Nokia zelf hoeft te zijn. Een onafhankelijke retailer die in zijn online store een eigen selectie aan smartphone-applicaties verkoopt.


Sowieso is het model van de App Store volgens Zemlin niet houdbaar. Applicatieontwikkelaars willen geen exclusiviteit bieden aan Apple, aangezien de winst die ze ermee kunnen halen toch te klein is. Ontwikkelaars hebben er baat bij hun applicaties zo breed mogelijk aan te bieden, aangezien een applicatie slechts 2 à 3 dollar kost. Als men ze een beter forum biedt, zullen ze niet twijfelen.

altHet aanbieden van applicaties voor smartphones is dé business van het moment. Er zijn tegenwoordig al meer dan 200.000 iPhone applicaties beschikbaar. En dat is dan alleen nog maar voor de iPhone. Om die mooi overzichtelijk op één plek aan de consument te tonen, riep Apple de online App Store in het leven. Maar volgens de CEO van de Linux Foundation Jim Zemlin is dat zakenmodel nu al volledig voorbijgestreefd, en zijn Apple’s bedoelingen met de App Store ook minder eerbaar.

 
In een interview met Wired.com trok Jim Zemlin hard van leer tegen Apple. Apple kan via de App Store rechtstreekse controle houden op de markt van iPhone aplicaties. Zij kiezen wat wel en niet wordt aangeboden aan hun iPhone klanten. Bovendien houden ze 30% van de opbrengst van elke verkochte applicatie. Uiteraard gaat dit rechtstreeks in tegen de open source strategie van Linux. alt


Daarom stelt de ontwikkelaar een meer open platform als alternatief voor, waar applicatieontwikkelaars hun programmaatjes kunnen delen met de rest van de wereld. Ongeacht voor welk type smartphone. Hij noemt het “applicatiewarenhuizen”. Op dat platform kunnen applicatieverkopers (app stores) dan de applicaties uitkiezen die hen interessant lijken en ze als tussenpersoon aan de eindconsument aanbieden.


Voor applicatieontwikkelaars biedt zo’n applicatiewarenhuis een breed en lucratief forum, waar ze kansen krijgen die ze van Apple misschien niet krijgen. Maar het biedt ook de gelegenheid om een geheel nieuw soort retailer te creëren: de applicatie retailer, die niet enkel Apple of Google of Nokia zelf hoeft te zijn. Een onafhankelijke retailer die in zijn online store een eigen selectie aan smartphone-applicaties verkoopt.


Sowieso is het model van de App Store volgens Zemlin niet houdbaar. Applicatieontwikkelaars willen geen exclusiviteit bieden aan Apple, aangezien de winst die ze ermee kunnen halen toch te klein is. Ontwikkelaars hebben er baat bij hun applicaties zo breed mogelijk aan te bieden, aangezien een applicatie slechts 2 à 3 dollar kost. Als men ze een beter forum biedt, zullen ze niet twijfelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Back to top