Applicatiewarenhuizen en applicatie-retailers, een nieuwe markt!

Applicatiewarenhuizen en applicatie-retailers, een nieuwe markt!

altHet aanbieden van applicaties voor smartphones is dé business van het moment. Er zijn tegenwoordig al meer dan 200.000 iPhone applicaties beschikbaar. En dat is dan alleen nog maar voor de iPhone. Om die mooi overzichtelijk op één plek aan de consument te tonen, riep Apple de online App Store in het leven. Maar volgens de CEO van de Linux Foundation Jim Zemlin is dat zakenmodel nu al volledig voorbijgestreefd, en zijn Apple’s bedoelingen met de App Store ook minder eerbaar.

 
In een interview met Wired.com trok Jim Zemlin hard van leer tegen Apple. Apple kan via de App Store rechtstreekse controle houden op de markt van iPhone aplicaties. Zij kiezen wat wel en niet wordt aangeboden aan hun iPhone klanten. Bovendien houden ze 30% van de opbrengst van elke verkochte applicatie. Uiteraard gaat dit rechtstreeks in tegen de open source strategie van Linux. alt


Daarom stelt de ontwikkelaar een meer open platform als alternatief voor, waar applicatieontwikkelaars hun programmaatjes kunnen delen met de rest van de wereld. Ongeacht voor welk type smartphone. Hij noemt het “applicatiewarenhuizen”. Op dat platform kunnen applicatieverkopers (app stores) dan de applicaties uitkiezen die hen interessant lijken en ze als tussenpersoon aan de eindconsument aanbieden.


Voor applicatieontwikkelaars biedt zo’n applicatiewarenhuis een breed en lucratief forum, waar ze kansen krijgen die ze van Apple misschien niet krijgen. Maar het biedt ook de gelegenheid om een geheel nieuw soort retailer te creëren: de applicatie retailer, die niet enkel Apple of Google of Nokia zelf hoeft te zijn. Een onafhankelijke retailer die in zijn online store een eigen selectie aan smartphone-applicaties verkoopt.


Sowieso is het model van de App Store volgens Zemlin niet houdbaar. Applicatieontwikkelaars willen geen exclusiviteit bieden aan Apple, aangezien de winst die ze ermee kunnen halen toch te klein is. Ontwikkelaars hebben er baat bij hun applicaties zo breed mogelijk aan te bieden, aangezien een applicatie slechts 2 à 3 dollar kost. Als men ze een beter forum biedt, zullen ze niet twijfelen.

altHet aanbieden van applicaties voor smartphones is dé business van het moment. Er zijn tegenwoordig al meer dan 200.000 iPhone applicaties beschikbaar. En dat is dan alleen nog maar voor de iPhone. Om die mooi overzichtelijk op één plek aan de consument te tonen, riep Apple de online App Store in het leven. Maar volgens de CEO van de Linux Foundation Jim Zemlin is dat zakenmodel nu al volledig voorbijgestreefd, en zijn Apple’s bedoelingen met de App Store ook minder eerbaar.

 
In een interview met Wired.com trok Jim Zemlin hard van leer tegen Apple. Apple kan via de App Store rechtstreekse controle houden op de markt van iPhone aplicaties. Zij kiezen wat wel en niet wordt aangeboden aan hun iPhone klanten. Bovendien houden ze 30% van de opbrengst van elke verkochte applicatie. Uiteraard gaat dit rechtstreeks in tegen de open source strategie van Linux. alt


Daarom stelt de ontwikkelaar een meer open platform als alternatief voor, waar applicatieontwikkelaars hun programmaatjes kunnen delen met de rest van de wereld. Ongeacht voor welk type smartphone. Hij noemt het “applicatiewarenhuizen”. Op dat platform kunnen applicatieverkopers (app stores) dan de applicaties uitkiezen die hen interessant lijken en ze als tussenpersoon aan de eindconsument aanbieden.


Voor applicatieontwikkelaars biedt zo’n applicatiewarenhuis een breed en lucratief forum, waar ze kansen krijgen die ze van Apple misschien niet krijgen. Maar het biedt ook de gelegenheid om een geheel nieuw soort retailer te creëren: de applicatie retailer, die niet enkel Apple of Google of Nokia zelf hoeft te zijn. Een onafhankelijke retailer die in zijn online store een eigen selectie aan smartphone-applicaties verkoopt.


Sowieso is het model van de App Store volgens Zemlin niet houdbaar. Applicatieontwikkelaars willen geen exclusiviteit bieden aan Apple, aangezien de winst die ze ermee kunnen halen toch te klein is. Ontwikkelaars hebben er baat bij hun applicaties zo breed mogelijk aan te bieden, aangezien een applicatie slechts 2 à 3 dollar kost. Als men ze een beter forum biedt, zullen ze niet twijfelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Back to top