Arbeiders Zalando mogen nu toch even gaan zitten

Arbeiders Zalando mogen nu toch even gaan zitten

De arbeiders in de distributiecentra van Zalando zullen de toelating krijgen om even te gaan zitten als ze daartoe tussendoor behoefte hebben. "Mogelijk volgen er nog meer verbeteringen aan de werkomstandigheden", zegt de Duitse e-tailer.

Reportage zet Zalando met billen bloot

Zalando werd recentelijk opnieuw in opspraak gebracht nada een jonge journaliste van het Duitse RTL relaas uitbracht van drie maanden undercoverwerk in het logistiek centrum van Erfurt. Daaruit bleek onder meer dat ze op topdagen tot 27 km aflegde in het magazijn, terwijl voor rust tussendoor nauwelijks tijd was. Integendeel: de tijd voor diefstalcontroles werd zelfs nog van de pauzes afgetrokken.

 

Zalando zegt nu dat het alle werkprocessen grondig tegen het licht gaat houden. Waar nodig, zullen verbeteringen worden aangebracht. Het bedrijf heeft hiervoor speciaal een projectteam opgericht. “Natuurlijk kost het uitvoeren van een volledig onderzoek en de hieruit volgende ontwikkeling en omzetting van verbeterde maatregelen tijd”, zegt operationeel directeur David Schröder in een statement op de website van het bedrijf.

 

Klikvergoeding wordt afgeschaft

De werknemers krijgen alvast de mogelijkheid om ook buiten de pauzes te gaan zitten als ze zich niet goed voelen, al zullen de meeste werkzaamheden toch staande of lopend uitgevoerd moeten worden. Bovendien krijgen leidinggevenden extra training over de bedrijfswaarden en de communicatiefilosofie. Een klikvergoeding van 500 euro voor werknemers die stelende collega’s aangeven, wordt geschrapt om de goede werksfeer niet in gevaar te brengen.

 

Het was niet de eerste keer dat Zalando in opspraak kwam voor discutabele werkomstandigheden. In 2012 gebeurde dat ook al en ook toen beloofde het bedrijf beterschap.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top