Bancontact-app operationeel in 2014

Bancontact-app operationeel in 2014

Bancontact/MisterCash gaat vanaf april op grote schaal een app testen, waarmee eigenaars van een smartphone of tablet onderling betalingen kunnen regelen. Groot voordeel tegenover concurrenten als PayPal en Google is dat de app geen 'wallets' of speciale rekeningen vereist die eerst moeten worden "gevoed". Vanaf 2014 zullen de banken de nieuwe applicatie op grote schaal verspreiden.

App genereert QR-code

Met de app, die Bancontact/Mister Cash in première heeft voorgesteld voor Android en iOS, kunnen alle bezitters van een smartphone of tablet onderling betalingen uitvoeren. De toepassing kan zowel in winkels als door privé-personen onderling worden gebruikt.

 

Het principe is al bij al eenvoudig: wie geld moet ontvangen, toetst het bedrag via de app in op zijn smartphone of tablet. Daarop wordt een QR-code gegenereerd, die de betalende partij vervolgens met zijn toestel kan "inlezen". Die hoeft dan nog enkel zijn geheime pincode in te voeren, en de transactie is voltooid. Het geld gaat dan onmiddellijk van de ene zichtrekening naar de andere. Beide partijen ontvangen bovendien een sms dat de transactie geslaagd is.

 

De keuze voor de QR-technologie is ingegeven door het feit dat NFC (near field communication) nog onvoldoende ingeburgerd is in ons land.

 

Acht banken doen mee

Gedurende de testfase, die in april op gang wordt geschoten, zullen uitgaande betalingen beperkt zijn tot 125 euro (met een limiet van 250 euro per dag) en ontvangen betalingen tot 500 euro.

 

De transacties zullen al die tijd gratis zijn. "De tarifering wordt in 2014 vastgelegd, wanneer de applicatie beschikbaar zal zijn voor het grote publiek", zegt Chris Deryck, CEO van Bancontact/Mister Cash, die er meteen aan toevoegt dat "de partners de prijs bepalen."

 

Die partners, dat zijn momenteel de banken Argenta, Belfius, BNP Paribas Fortis, ING, KBC, VDK en Centea-Landbouwkrediet (die binnenkort fuseren tot Crelan). Samen zijn die acht banken goed voor 90% van de 15 miljoen Bancontact-kaarten die in ons land in omloop zijn.

 

De nieuwe app biedt dezelfde veiligheidsgaranties als de traditionele kaart. "De nieuwe app is gewoon een laag bovenop de gewone Bancontact/Mister Cash-systemen. De betaling gebeurt direct, met alle beveiligingen van een gewone BC/MC-betaling", aldus Philippe Kempeners, de kaartschemabeheerder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top