Bancontact start in mei met betalen via smartphone | RetailDetail

Bancontact start in mei met betalen via smartphone

Bancontact start in mei met betalen via smartphone

Vanaf mei zullen consumenten zowel in de winkel als online via hun smartphone of tablet met Bancontact kunnen betalen. Het voldoet om een QR-code in te scannen en dan de aankoop te bevestigen met hun pincode.

Betalen via scannen QR-code

Voor een betaling online volstaat het dat de consument straks met zijn mobiel toestel een QR-code inscant en de aankoop en betaling bevestigt met zijn pincode. De toepassing werd het voorbije jaar al getest door 40.000 Belgen en wordt binnenkort dus nationaal uitgerold.


Het moet vooral de betalingen op internet makkelijker maken. “Consumenten moeten vandaag hun naam en hun kaartnummer ingeven. Daarnaast hebben ze ook  een kaartlezer nodig”, liet topman Kris De Ryck van Bancontact/Mister Cash optekenen.


Betalingen tussen particulieren

De betalingswijze vloeit voort uit het systeem dat Bancontact vorig jaar reeds lanceerde om betalingen tussen twee particulieren mogelijk te maken. Daarbij moeten die allebei de app van Bancontact op hun mobiel toestel hebben. De persoon die geld wil ontvangen, moet daarbij het bedrag via de app op zijn toestel intoetsen.

 

Daardoor wordt een QR-code gegenereerd, die vervolgens kan worden gelezen door het toestel van de ‘betaler'. Die kan dan, na het intikken van zijn pincode, de transactie voltooien. De verrichting wordt, net zoals een betaling van Bancontact, onmiddellijk via de zichtrekening verrekend.


De betalingen tussen particulieren zijn beperkt tot 125 euro. Bovendien moeten ze klant zijn bij een van de negen banken die deelnemen aan het systeem.


Hoewel de technologie deels gelijklopend is, zal de aanpak verschillen al naargelang het gaat om betalingen online, in de winkel of tussen particulieren. De details worden echter pas midden mei vrijgegeven. Hetzelfde geldt voor de kosten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top