Bancontact start in mei met betalen via smartphone | RetailDetail

Bancontact start in mei met betalen via smartphone

Bancontact start in mei met betalen via smartphone

Vanaf mei zullen consumenten zowel in de winkel als online via hun smartphone of tablet met Bancontact kunnen betalen. Het voldoet om een QR-code in te scannen en dan de aankoop te bevestigen met hun pincode.

Betalen via scannen QR-code

Voor een betaling online volstaat het dat de consument straks met zijn mobiel toestel een QR-code inscant en de aankoop en betaling bevestigt met zijn pincode. De toepassing werd het voorbije jaar al getest door 40.000 Belgen en wordt binnenkort dus nationaal uitgerold.


Het moet vooral de betalingen op internet makkelijker maken. “Consumenten moeten vandaag hun naam en hun kaartnummer ingeven. Daarnaast hebben ze ook  een kaartlezer nodig”, liet topman Kris De Ryck van Bancontact/Mister Cash optekenen.


Betalingen tussen particulieren

De betalingswijze vloeit voort uit het systeem dat Bancontact vorig jaar reeds lanceerde om betalingen tussen twee particulieren mogelijk te maken. Daarbij moeten die allebei de app van Bancontact op hun mobiel toestel hebben. De persoon die geld wil ontvangen, moet daarbij het bedrag via de app op zijn toestel intoetsen.

 

Daardoor wordt een QR-code gegenereerd, die vervolgens kan worden gelezen door het toestel van de ‘betaler'. Die kan dan, na het intikken van zijn pincode, de transactie voltooien. De verrichting wordt, net zoals een betaling van Bancontact, onmiddellijk via de zichtrekening verrekend.


De betalingen tussen particulieren zijn beperkt tot 125 euro. Bovendien moeten ze klant zijn bij een van de negen banken die deelnemen aan het systeem.


Hoewel de technologie deels gelijklopend is, zal de aanpak verschillen al naargelang het gaat om betalingen online, in de winkel of tussen particulieren. De details worden echter pas midden mei vrijgegeven. Hetzelfde geldt voor de kosten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.