Bazen buiten en iedereen baas bij Zappos | RetailDetail

Bazen buiten en iedereen baas bij Zappos

Bazen buiten en iedereen baas bij Zappos

De Amerikaanse onlineretailer Zappos gooit de traditionele organisatiestructuur met managers overboord wegens te bureaucratisch en dus te star. Zappos vervangt die hiërarchie door "overlappende zelfregulerende cirkels van medewerkers".

Van hiërarchie naar holacratie

"Naarmate we groeiden, stelden we vast dat die vertrouwde bureaucratie snelle veranderingen in de weg stond", zegt John Bunch van Amazon-dochter Zappos in The Washington Post. Om zijn klantgerichte bedrijfscultuur te behouden, heeft Zappos dan maar alle managementlagen geschrapt en stapt het bedrijf over op "holacratie", een systeem bedacht door voormalig software-ondernemer Brian Robertson.

 

Robertsons systeem vervangt de traditionele beslissingspiramide door een reeks elkaar overlappende zelfregulerende cirkels van medewerkers. Elk van die cirkels staat voor een specifieke functie en elke medewerker kan in meerdere cirkels opereren. Op die manier wordt het bedrijf ingericht rondom het werk dat gedaan moet worden en niet rondom de mensen die het moeten doen. Dat geeft de medewerkers in theorie ook meer inspraak in de manier waarop het bedrijf werkt.

 

Pas het eerste grote bedrijf

Zappos is pas het eerste grote bedrijf dat deze "natuurlijke" organisatiestructuur gaat toepassen. Het bedrijf telt momenteel zo'n 1.500 mensen, van wie intussen al één op de tien is overgestapt in het nieuwe systeem. John Bunch van Zappos maakt zich sterk dat het hele bedrijf nog vóór het einde van dit jaar op de nieuwe manier zal werken.

 

Toch plaatsen specialisten ook kanttekeningen bij de werkbaarheid van 'holacratie'. Zij wijzen erop dat het uitroeien van een hiërarchische managementstructuur wel eens veel moeilijker kan zijn dan men denkt. "Toon me eender welke groep van vijf mensen, of vijf apen, of vijf honden, en ik wel eens zien of er écht geen verschil in status bestaat", zegt Bob Sutton, professor aan de Stanford's Graduate School of Business.

 

De professor onderstreept wel dat het een goed idee is om wrijvingen en interne concurrentie maximaal weg te nemen, maar "het is belangrijk situaties te creëren waarbij duidelijk is wie de uiteindelijke beslissingsmacht heeft. Anders krijg je net méér politiek-strategische spelletjes op de werkvloer."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.