Bazen buiten en iedereen baas bij Zappos

Bazen buiten en iedereen baas bij Zappos

De Amerikaanse onlineretailer Zappos gooit de traditionele organisatiestructuur met managers overboord wegens te bureaucratisch en dus te star. Zappos vervangt die hiërarchie door "overlappende zelfregulerende cirkels van medewerkers".

Van hiërarchie naar holacratie

"Naarmate we groeiden, stelden we vast dat die vertrouwde bureaucratie snelle veranderingen in de weg stond", zegt John Bunch van Amazon-dochter Zappos in The Washington Post. Om zijn klantgerichte bedrijfscultuur te behouden, heeft Zappos dan maar alle managementlagen geschrapt en stapt het bedrijf over op "holacratie", een systeem bedacht door voormalig software-ondernemer Brian Robertson.

 

Robertsons systeem vervangt de traditionele beslissingspiramide door een reeks elkaar overlappende zelfregulerende cirkels van medewerkers. Elk van die cirkels staat voor een specifieke functie en elke medewerker kan in meerdere cirkels opereren. Op die manier wordt het bedrijf ingericht rondom het werk dat gedaan moet worden en niet rondom de mensen die het moeten doen. Dat geeft de medewerkers in theorie ook meer inspraak in de manier waarop het bedrijf werkt.

 

Pas het eerste grote bedrijf

Zappos is pas het eerste grote bedrijf dat deze "natuurlijke" organisatiestructuur gaat toepassen. Het bedrijf telt momenteel zo'n 1.500 mensen, van wie intussen al één op de tien is overgestapt in het nieuwe systeem. John Bunch van Zappos maakt zich sterk dat het hele bedrijf nog vóór het einde van dit jaar op de nieuwe manier zal werken.

 

Toch plaatsen specialisten ook kanttekeningen bij de werkbaarheid van 'holacratie'. Zij wijzen erop dat het uitroeien van een hiërarchische managementstructuur wel eens veel moeilijker kan zijn dan men denkt. "Toon me eender welke groep van vijf mensen, of vijf apen, of vijf honden, en ik wel eens zien of er écht geen verschil in status bestaat", zegt Bob Sutton, professor aan de Stanford's Graduate School of Business.

 

De professor onderstreept wel dat het een goed idee is om wrijvingen en interne concurrentie maximaal weg te nemen, maar "het is belangrijk situaties te creëren waarbij duidelijk is wie de uiteindelijke beslissingsmacht heeft. Anders krijg je net méér politiek-strategische spelletjes op de werkvloer."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top