BeCommerce gekant tegen twee verschillende waarborgregimes | RetailDetail

BeCommerce gekant tegen twee verschillende waarborgregimes

BeCommerce gekant tegen twee verschillende waarborgregimes

De Europese Commissie heeft een voorlopig voorstel op tafel liggen om de garantietermijn voor internetaankopen los te koppelen van die voor aankopen in fysieke winkels. Na Test-Aankoop kant nu ook BeCommerce zich tegen dat voorstel.

Consumentenbescherming versterken

De consument die vandaag online of offline een product koopt, heeft recht op een garantietermijn van twee jaar, waarbij slechts in de eerste zes maanden het vermoeden bestaat dat het gebrek reeds bestond bij aankoop. Na deze zes maanden is het aan de consument om te bewijzen dat het product dit gebrek al bij aankoop vertoonde.

 

Europa wil daar nu verandering in brengen voor internetaankopen. Als het van de Europese Commissie afhangt, wordt de garantie voor alle Europese lidstaten gebetonneerd op hetzelfde niveau: twee jaar met enkel tijdens de eerste zes maanden een vermoeden van gebrek bij levering. De consument die online koopt, zou dus niet langer de mogelijkheid hebben om na die zes maanden het bewijs te leveren dat het gebrek al bij de aankoop bestond.

 

Die loskoppeling druist regelrecht in tegen waar BeCommerce voor staat, zo laat de federatie die vier op de vijf online winkels in ons land vertegenwoordigt, weten: "Dergelijke regels zouden voor verwarring en rechtsonzekerheid zorgen en de consumentenbescherming zeker niet ten goede komen: in een fysieke winkel zou een consument recht hebben op garantieregel A, maar online zou de consument zich moeten houden aan garantieregel B."

 

Bovendien is dit ook voor de handelaar geen bevorderlijke situatie, aangezien vandaag veel fysieke winkels ook een webshop hebben: "Dat zou met andere woorden betekenen dat de handelaar met twee garantieregels rekening moet houden."

 

Test-Aankoop wil nog verder gaan

Federaal minister voor Economie en Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) liet intussen al verstaan dat "de online en offline garantiewetgeving gelijk moeten zijn" en dat "online niet beperkt mag worden".

 

Test-Aankoop van zijn kant grijpt de discussie aan om te pleiten voor "een garantieperiode van twee jaar die ook effectief twee jaar is. Dit betekent dat het vermoeden dat het gebrek bestond op het moment van levering voor twee jaar zou moeten gelden. In Frankrijk en Portugal is dit bijvoorbeeld al het geval", klinkt het.

 

De officiële beslissing van de Commissie zal nog enkele maanden op zich laten wachten, maar het lobbyen kan alvast beginnen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Back to top