BeCommerce gekant tegen twee verschillende waarborgregimes | RetailDetail

BeCommerce gekant tegen twee verschillende waarborgregimes

BeCommerce gekant tegen twee verschillende waarborgregimes

De Europese Commissie heeft een voorlopig voorstel op tafel liggen om de garantietermijn voor internetaankopen los te koppelen van die voor aankopen in fysieke winkels. Na Test-Aankoop kant nu ook BeCommerce zich tegen dat voorstel.

Consumentenbescherming versterken

De consument die vandaag online of offline een product koopt, heeft recht op een garantietermijn van twee jaar, waarbij slechts in de eerste zes maanden het vermoeden bestaat dat het gebrek reeds bestond bij aankoop. Na deze zes maanden is het aan de consument om te bewijzen dat het product dit gebrek al bij aankoop vertoonde.

 

Europa wil daar nu verandering in brengen voor internetaankopen. Als het van de Europese Commissie afhangt, wordt de garantie voor alle Europese lidstaten gebetonneerd op hetzelfde niveau: twee jaar met enkel tijdens de eerste zes maanden een vermoeden van gebrek bij levering. De consument die online koopt, zou dus niet langer de mogelijkheid hebben om na die zes maanden het bewijs te leveren dat het gebrek al bij de aankoop bestond.

 

Die loskoppeling druist regelrecht in tegen waar BeCommerce voor staat, zo laat de federatie die vier op de vijf online winkels in ons land vertegenwoordigt, weten: "Dergelijke regels zouden voor verwarring en rechtsonzekerheid zorgen en de consumentenbescherming zeker niet ten goede komen: in een fysieke winkel zou een consument recht hebben op garantieregel A, maar online zou de consument zich moeten houden aan garantieregel B."

 

Bovendien is dit ook voor de handelaar geen bevorderlijke situatie, aangezien vandaag veel fysieke winkels ook een webshop hebben: "Dat zou met andere woorden betekenen dat de handelaar met twee garantieregels rekening moet houden."

 

Test-Aankoop wil nog verder gaan

Federaal minister voor Economie en Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) liet intussen al verstaan dat "de online en offline garantiewetgeving gelijk moeten zijn" en dat "online niet beperkt mag worden".

 

Test-Aankoop van zijn kant grijpt de discussie aan om te pleiten voor "een garantieperiode van twee jaar die ook effectief twee jaar is. Dit betekent dat het vermoeden dat het gebrek bestond op het moment van levering voor twee jaar zou moeten gelden. In Frankrijk en Portugal is dit bijvoorbeeld al het geval", klinkt het.

 

De officiële beslissing van de Commissie zal nog enkele maanden op zich laten wachten, maar het lobbyen kan alvast beginnen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.