BeCommerce gekant tegen twee verschillende waarborgregimes

BeCommerce gekant tegen twee verschillende waarborgregimes

De Europese Commissie heeft een voorlopig voorstel op tafel liggen om de garantietermijn voor internetaankopen los te koppelen van die voor aankopen in fysieke winkels. Na Test-Aankoop kant nu ook BeCommerce zich tegen dat voorstel.

Consumentenbescherming versterken

De consument die vandaag online of offline een product koopt, heeft recht op een garantietermijn van twee jaar, waarbij slechts in de eerste zes maanden het vermoeden bestaat dat het gebrek reeds bestond bij aankoop. Na deze zes maanden is het aan de consument om te bewijzen dat het product dit gebrek al bij aankoop vertoonde.

 

Europa wil daar nu verandering in brengen voor internetaankopen. Als het van de Europese Commissie afhangt, wordt de garantie voor alle Europese lidstaten gebetonneerd op hetzelfde niveau: twee jaar met enkel tijdens de eerste zes maanden een vermoeden van gebrek bij levering. De consument die online koopt, zou dus niet langer de mogelijkheid hebben om na die zes maanden het bewijs te leveren dat het gebrek al bij de aankoop bestond.

 

Die loskoppeling druist regelrecht in tegen waar BeCommerce voor staat, zo laat de federatie die vier op de vijf online winkels in ons land vertegenwoordigt, weten: "Dergelijke regels zouden voor verwarring en rechtsonzekerheid zorgen en de consumentenbescherming zeker niet ten goede komen: in een fysieke winkel zou een consument recht hebben op garantieregel A, maar online zou de consument zich moeten houden aan garantieregel B."

 

Bovendien is dit ook voor de handelaar geen bevorderlijke situatie, aangezien vandaag veel fysieke winkels ook een webshop hebben: "Dat zou met andere woorden betekenen dat de handelaar met twee garantieregels rekening moet houden."

 

Test-Aankoop wil nog verder gaan

Federaal minister voor Economie en Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) liet intussen al verstaan dat "de online en offline garantiewetgeving gelijk moeten zijn" en dat "online niet beperkt mag worden".

 

Test-Aankoop van zijn kant grijpt de discussie aan om te pleiten voor "een garantieperiode van twee jaar die ook effectief twee jaar is. Dit betekent dat het vermoeden dat het gebrek bestond op het moment van levering voor twee jaar zou moeten gelden. In Frankrijk en Portugal is dit bijvoorbeeld al het geval", klinkt het.

 

De officiële beslissing van de Commissie zal nog enkele maanden op zich laten wachten, maar het lobbyen kan alvast beginnen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

 

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Back to top