BeCommerce gekant tegen twee verschillende waarborgregimes | RetailDetail

BeCommerce gekant tegen twee verschillende waarborgregimes

BeCommerce gekant tegen twee verschillende waarborgregimes

De Europese Commissie heeft een voorlopig voorstel op tafel liggen om de garantietermijn voor internetaankopen los te koppelen van die voor aankopen in fysieke winkels. Na Test-Aankoop kant nu ook BeCommerce zich tegen dat voorstel.

Consumentenbescherming versterken

De consument die vandaag online of offline een product koopt, heeft recht op een garantietermijn van twee jaar, waarbij slechts in de eerste zes maanden het vermoeden bestaat dat het gebrek reeds bestond bij aankoop. Na deze zes maanden is het aan de consument om te bewijzen dat het product dit gebrek al bij aankoop vertoonde.

 

Europa wil daar nu verandering in brengen voor internetaankopen. Als het van de Europese Commissie afhangt, wordt de garantie voor alle Europese lidstaten gebetonneerd op hetzelfde niveau: twee jaar met enkel tijdens de eerste zes maanden een vermoeden van gebrek bij levering. De consument die online koopt, zou dus niet langer de mogelijkheid hebben om na die zes maanden het bewijs te leveren dat het gebrek al bij de aankoop bestond.

 

Die loskoppeling druist regelrecht in tegen waar BeCommerce voor staat, zo laat de federatie die vier op de vijf online winkels in ons land vertegenwoordigt, weten: "Dergelijke regels zouden voor verwarring en rechtsonzekerheid zorgen en de consumentenbescherming zeker niet ten goede komen: in een fysieke winkel zou een consument recht hebben op garantieregel A, maar online zou de consument zich moeten houden aan garantieregel B."

 

Bovendien is dit ook voor de handelaar geen bevorderlijke situatie, aangezien vandaag veel fysieke winkels ook een webshop hebben: "Dat zou met andere woorden betekenen dat de handelaar met twee garantieregels rekening moet houden."

 

Test-Aankoop wil nog verder gaan

Federaal minister voor Economie en Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) liet intussen al verstaan dat "de online en offline garantiewetgeving gelijk moeten zijn" en dat "online niet beperkt mag worden".

 

Test-Aankoop van zijn kant grijpt de discussie aan om te pleiten voor "een garantieperiode van twee jaar die ook effectief twee jaar is. Dit betekent dat het vermoeden dat het gebrek bestond op het moment van levering voor twee jaar zou moeten gelden. In Frankrijk en Portugal is dit bijvoorbeeld al het geval", klinkt het.

 

De officiële beslissing van de Commissie zal nog enkele maanden op zich laten wachten, maar het lobbyen kan alvast beginnen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.