BeCommerce gekant tegen twee verschillende waarborgregimes

BeCommerce gekant tegen twee verschillende waarborgregimes

De Europese Commissie heeft een voorlopig voorstel op tafel liggen om de garantietermijn voor internetaankopen los te koppelen van die voor aankopen in fysieke winkels. Na Test-Aankoop kant nu ook BeCommerce zich tegen dat voorstel.

Consumentenbescherming versterken

De consument die vandaag online of offline een product koopt, heeft recht op een garantietermijn van twee jaar, waarbij slechts in de eerste zes maanden het vermoeden bestaat dat het gebrek reeds bestond bij aankoop. Na deze zes maanden is het aan de consument om te bewijzen dat het product dit gebrek al bij aankoop vertoonde.

 

Europa wil daar nu verandering in brengen voor internetaankopen. Als het van de Europese Commissie afhangt, wordt de garantie voor alle Europese lidstaten gebetonneerd op hetzelfde niveau: twee jaar met enkel tijdens de eerste zes maanden een vermoeden van gebrek bij levering. De consument die online koopt, zou dus niet langer de mogelijkheid hebben om na die zes maanden het bewijs te leveren dat het gebrek al bij de aankoop bestond.

 

Die loskoppeling druist regelrecht in tegen waar BeCommerce voor staat, zo laat de federatie die vier op de vijf online winkels in ons land vertegenwoordigt, weten: "Dergelijke regels zouden voor verwarring en rechtsonzekerheid zorgen en de consumentenbescherming zeker niet ten goede komen: in een fysieke winkel zou een consument recht hebben op garantieregel A, maar online zou de consument zich moeten houden aan garantieregel B."

 

Bovendien is dit ook voor de handelaar geen bevorderlijke situatie, aangezien vandaag veel fysieke winkels ook een webshop hebben: "Dat zou met andere woorden betekenen dat de handelaar met twee garantieregels rekening moet houden."

 

Test-Aankoop wil nog verder gaan

Federaal minister voor Economie en Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) liet intussen al verstaan dat "de online en offline garantiewetgeving gelijk moeten zijn" en dat "online niet beperkt mag worden".

 

Test-Aankoop van zijn kant grijpt de discussie aan om te pleiten voor "een garantieperiode van twee jaar die ook effectief twee jaar is. Dit betekent dat het vermoeden dat het gebrek bestond op het moment van levering voor twee jaar zou moeten gelden. In Frankrijk en Portugal is dit bijvoorbeeld al het geval", klinkt het.

 

De officiële beslissing van de Commissie zal nog enkele maanden op zich laten wachten, maar het lobbyen kan alvast beginnen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top