"Belg shopt amper online"

"Belg shopt amper online"
Amper 18% van de Belgen met een internetverbinding - en dat zijn er intussen toch al 8 op de 10 - kocht het voorbije jaar iets online. Daarmee zit ons land in de staart van een groep van 39 landen, zo blijkt uit een nieuw rapport.

Slechter dan de buurlanden

Met een aandeel van amper 18% internetshoppers doen we beduidend slechter dan onze buurlanden. In Nederland kocht liefst 37% van de mensen met een internetverbinding het voorbije jaar al via internet. In Duitsland is dat 32% en in Frankrijk 28%. 

 

De cijfers komen uit de "Consumer Barometer" van internetbedrijf Google, marktonderzoeksbureau TNS Infratest en vakvereniging IAB Europe. Die barometer is gebaseerd op onderzoek bij minstens 2.500 consumenten in elk land en bevat niet alleen cijfers over het online koopgedrag, maar ook over de mate waarin en de manier waarop consumenten online informatie zoeken over hun geplande aankoop. Ook daar blijken de Belgen minder op het internet te vertrouwen dan shoppers in onze buurlanden

 

Inhaalbeweging op komst

Het hoeft dan ook niet te verbazen dat het internet voor de meeste Belgische winkels minder dan 5% van de omzet betekent. Volgens Julien Blanchez, marketingdirecteur van Google België, is die achterstand vooral te wijten aan de traditioneel voorzichtige en risicoschuwe mentaliteit van onze ondernemers. Al merkt hij wel beterschap, zo vertelt hij in zakenkrant De Tijd.

 

"In het afgelopen jaar was er in elk geval een sterke versnelling van online verkoop en online marketing in ons land. In 2013 verwachten we vooral een zeer grote impact van mobiel internet. We zien die doorbraak nu in veel landen. Ergens in de komende maanden zullen we het punt bereiken dat er meer zoekopdrachten zullen komen van mobiele dan van vaste computers." Ook dat is trouwens hoog nodig, want ook voor m-commerce zijn we de slechtste leerling van de klas.

 

Blanchez verwacht vooral een sterke inhaalbeweging in de supermarktsector. "Het aantal mensen dat zijn boodschappen online doet, zie ik gevoelig toenemen. In Nederland is dat vandaag al een belangrijk deel van de omzet van de supermarktketen Albert Heijn. Voor de Belgische retailers is het geen kwestie van óf, maar hóe ze ermee aan de slag moeten gaan."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top