"Belg shopt amper online" | RetailDetail

"Belg shopt amper online"

"Belg shopt amper online"
Amper 18% van de Belgen met een internetverbinding - en dat zijn er intussen toch al 8 op de 10 - kocht het voorbije jaar iets online. Daarmee zit ons land in de staart van een groep van 39 landen, zo blijkt uit een nieuw rapport.

Slechter dan de buurlanden

Met een aandeel van amper 18% internetshoppers doen we beduidend slechter dan onze buurlanden. In Nederland kocht liefst 37% van de mensen met een internetverbinding het voorbije jaar al via internet. In Duitsland is dat 32% en in Frankrijk 28%. 

 

De cijfers komen uit de "Consumer Barometer" van internetbedrijf Google, marktonderzoeksbureau TNS Infratest en vakvereniging IAB Europe. Die barometer is gebaseerd op onderzoek bij minstens 2.500 consumenten in elk land en bevat niet alleen cijfers over het online koopgedrag, maar ook over de mate waarin en de manier waarop consumenten online informatie zoeken over hun geplande aankoop. Ook daar blijken de Belgen minder op het internet te vertrouwen dan shoppers in onze buurlanden

 

Inhaalbeweging op komst

Het hoeft dan ook niet te verbazen dat het internet voor de meeste Belgische winkels minder dan 5% van de omzet betekent. Volgens Julien Blanchez, marketingdirecteur van Google België, is die achterstand vooral te wijten aan de traditioneel voorzichtige en risicoschuwe mentaliteit van onze ondernemers. Al merkt hij wel beterschap, zo vertelt hij in zakenkrant De Tijd.

 

"In het afgelopen jaar was er in elk geval een sterke versnelling van online verkoop en online marketing in ons land. In 2013 verwachten we vooral een zeer grote impact van mobiel internet. We zien die doorbraak nu in veel landen. Ergens in de komende maanden zullen we het punt bereiken dat er meer zoekopdrachten zullen komen van mobiele dan van vaste computers." Ook dat is trouwens hoog nodig, want ook voor m-commerce zijn we de slechtste leerling van de klas.

 

Blanchez verwacht vooral een sterke inhaalbeweging in de supermarktsector. "Het aantal mensen dat zijn boodschappen online doet, zie ik gevoelig toenemen. In Nederland is dat vandaag al een belangrijk deel van de omzet van de supermarktketen Albert Heijn. Voor de Belgische retailers is het geen kwestie van óf, maar hóe ze ermee aan de slag moeten gaan."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Back to top