"Belg shopt amper online"

"Belg shopt amper online"
Amper 18% van de Belgen met een internetverbinding - en dat zijn er intussen toch al 8 op de 10 - kocht het voorbije jaar iets online. Daarmee zit ons land in de staart van een groep van 39 landen, zo blijkt uit een nieuw rapport.

Slechter dan de buurlanden

Met een aandeel van amper 18% internetshoppers doen we beduidend slechter dan onze buurlanden. In Nederland kocht liefst 37% van de mensen met een internetverbinding het voorbije jaar al via internet. In Duitsland is dat 32% en in Frankrijk 28%. 

 

De cijfers komen uit de "Consumer Barometer" van internetbedrijf Google, marktonderzoeksbureau TNS Infratest en vakvereniging IAB Europe. Die barometer is gebaseerd op onderzoek bij minstens 2.500 consumenten in elk land en bevat niet alleen cijfers over het online koopgedrag, maar ook over de mate waarin en de manier waarop consumenten online informatie zoeken over hun geplande aankoop. Ook daar blijken de Belgen minder op het internet te vertrouwen dan shoppers in onze buurlanden

 

Inhaalbeweging op komst

Het hoeft dan ook niet te verbazen dat het internet voor de meeste Belgische winkels minder dan 5% van de omzet betekent. Volgens Julien Blanchez, marketingdirecteur van Google België, is die achterstand vooral te wijten aan de traditioneel voorzichtige en risicoschuwe mentaliteit van onze ondernemers. Al merkt hij wel beterschap, zo vertelt hij in zakenkrant De Tijd.

 

"In het afgelopen jaar was er in elk geval een sterke versnelling van online verkoop en online marketing in ons land. In 2013 verwachten we vooral een zeer grote impact van mobiel internet. We zien die doorbraak nu in veel landen. Ergens in de komende maanden zullen we het punt bereiken dat er meer zoekopdrachten zullen komen van mobiele dan van vaste computers." Ook dat is trouwens hoog nodig, want ook voor m-commerce zijn we de slechtste leerling van de klas.

 

Blanchez verwacht vooral een sterke inhaalbeweging in de supermarktsector. "Het aantal mensen dat zijn boodschappen online doet, zie ik gevoelig toenemen. In Nederland is dat vandaag al een belangrijk deel van de omzet van de supermarktketen Albert Heijn. Voor de Belgische retailers is het geen kwestie van óf, maar hóe ze ermee aan de slag moeten gaan."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

 

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Back to top