"Belg shopt amper online"

"Belg shopt amper online"
Amper 18% van de Belgen met een internetverbinding - en dat zijn er intussen toch al 8 op de 10 - kocht het voorbije jaar iets online. Daarmee zit ons land in de staart van een groep van 39 landen, zo blijkt uit een nieuw rapport.

Slechter dan de buurlanden

Met een aandeel van amper 18% internetshoppers doen we beduidend slechter dan onze buurlanden. In Nederland kocht liefst 37% van de mensen met een internetverbinding het voorbije jaar al via internet. In Duitsland is dat 32% en in Frankrijk 28%. 

 

De cijfers komen uit de "Consumer Barometer" van internetbedrijf Google, marktonderzoeksbureau TNS Infratest en vakvereniging IAB Europe. Die barometer is gebaseerd op onderzoek bij minstens 2.500 consumenten in elk land en bevat niet alleen cijfers over het online koopgedrag, maar ook over de mate waarin en de manier waarop consumenten online informatie zoeken over hun geplande aankoop. Ook daar blijken de Belgen minder op het internet te vertrouwen dan shoppers in onze buurlanden

 

Inhaalbeweging op komst

Het hoeft dan ook niet te verbazen dat het internet voor de meeste Belgische winkels minder dan 5% van de omzet betekent. Volgens Julien Blanchez, marketingdirecteur van Google België, is die achterstand vooral te wijten aan de traditioneel voorzichtige en risicoschuwe mentaliteit van onze ondernemers. Al merkt hij wel beterschap, zo vertelt hij in zakenkrant De Tijd.

 

"In het afgelopen jaar was er in elk geval een sterke versnelling van online verkoop en online marketing in ons land. In 2013 verwachten we vooral een zeer grote impact van mobiel internet. We zien die doorbraak nu in veel landen. Ergens in de komende maanden zullen we het punt bereiken dat er meer zoekopdrachten zullen komen van mobiele dan van vaste computers." Ook dat is trouwens hoog nodig, want ook voor m-commerce zijn we de slechtste leerling van de klas.

 

Blanchez verwacht vooral een sterke inhaalbeweging in de supermarktsector. "Het aantal mensen dat zijn boodschappen online doet, zie ik gevoelig toenemen. In Nederland is dat vandaag al een belangrijk deel van de omzet van de supermarktketen Albert Heijn. Voor de Belgische retailers is het geen kwestie van óf, maar hóe ze ermee aan de slag moeten gaan."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Bol.com breidt Belgische verzendopties uit

02/08/2017

De Nederlandse webshop bol.com breidt in België zijn leveringsopties uit met de toevoeging van avondbezorging en het bezorgabonnement ‘Select’. 

Back to top