"Belg shopt amper online" | RetailDetail

"Belg shopt amper online"

"Belg shopt amper online"
Amper 18% van de Belgen met een internetverbinding - en dat zijn er intussen toch al 8 op de 10 - kocht het voorbije jaar iets online. Daarmee zit ons land in de staart van een groep van 39 landen, zo blijkt uit een nieuw rapport.

Slechter dan de buurlanden

Met een aandeel van amper 18% internetshoppers doen we beduidend slechter dan onze buurlanden. In Nederland kocht liefst 37% van de mensen met een internetverbinding het voorbije jaar al via internet. In Duitsland is dat 32% en in Frankrijk 28%. 

 

De cijfers komen uit de "Consumer Barometer" van internetbedrijf Google, marktonderzoeksbureau TNS Infratest en vakvereniging IAB Europe. Die barometer is gebaseerd op onderzoek bij minstens 2.500 consumenten in elk land en bevat niet alleen cijfers over het online koopgedrag, maar ook over de mate waarin en de manier waarop consumenten online informatie zoeken over hun geplande aankoop. Ook daar blijken de Belgen minder op het internet te vertrouwen dan shoppers in onze buurlanden

 

Inhaalbeweging op komst

Het hoeft dan ook niet te verbazen dat het internet voor de meeste Belgische winkels minder dan 5% van de omzet betekent. Volgens Julien Blanchez, marketingdirecteur van Google België, is die achterstand vooral te wijten aan de traditioneel voorzichtige en risicoschuwe mentaliteit van onze ondernemers. Al merkt hij wel beterschap, zo vertelt hij in zakenkrant De Tijd.

 

"In het afgelopen jaar was er in elk geval een sterke versnelling van online verkoop en online marketing in ons land. In 2013 verwachten we vooral een zeer grote impact van mobiel internet. We zien die doorbraak nu in veel landen. Ergens in de komende maanden zullen we het punt bereiken dat er meer zoekopdrachten zullen komen van mobiele dan van vaste computers." Ook dat is trouwens hoog nodig, want ook voor m-commerce zijn we de slechtste leerling van de klas.

 

Blanchez verwacht vooral een sterke inhaalbeweging in de supermarktsector. "Het aantal mensen dat zijn boodschappen online doet, zie ik gevoelig toenemen. In Nederland is dat vandaag al een belangrijk deel van de omzet van de supermarktketen Albert Heijn. Voor de Belgische retailers is het geen kwestie van óf, maar hóe ze ermee aan de slag moeten gaan."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.