Belgen kochten kwart meer online in 2012

Belgen kochten kwart meer online in 2012

Is e-commerce nu echt doorgebroken in ons land? Voortgaand op de cijfers die betaalspecialist Ogone heeft bekendgemaakt, heeft het er alle schijn van. Jarenlang kocht hooguit 15% van de Belgen online, vorig jaar waren het er al bijna één op de twee. Zij spendeerden ook flink wat geld: liefst 1,4 miljard euro, zo becijferde Ogone.

16,6 miljoen transacties

Volgens de nieuwste jaarcijfers van Ogone, het betalingsplatform waarop zowat 85% van de Belgische webhandelaars is aangesloten, is e-commerce in ons land vorig jaar met 25% gestegen. Het aantal transacties piekte op 16,6 miljoen en het totale transactiebedrag steeg van 1,1 miljard euro in 2011 naar liefst 1,4 miljard euro in 2012. Dat is ruim de helft meer dan twee jaar geleden, toen de Belgen voor 900 miljoen euro kochten op het internet.

 

De totale onlinebesteding mag dan al met 25% gestegen zijn, het gemiddelde aankoopbedrag is nauwelijks gewijzigd: in 2012 was dat 84 euro per bestelling, krak hetzelfde als in 2010 en één euro minder dan in 2011.

 

De belangrijkste sectoren in de Belgische e-commerce zijn nog altijd het toerisme en de verkoop van vliegtickets, goed voor 37% van het totale transactiebedrag. Dan volgen de telecomsector (10%), theater- en concerttickets (10%), trein-tram-bus (8,2%), retail (7,9%), kleding (5,4%), cd’s en dvd’s (4,4%), de financiële sector (1,5%) en tot slot software en applicaties (0,28%).

 

Dubbel zoveel "mobiel"

Omdat liefst 85% van de Belgische e-commerce via Ogone verloopt, is het bedrijf ook een prima barometer om de evolutie van m-commerce in ons land in beeld te brengen. Zoals te verwachten was, merkt Ogone een duidelijke stijging van de verkoop via smartphones en tablet-pc's. Het gaat zelfs om een verdubbeling in vergelijking met het jaar voordien.

 

M-tail vertegenwoordigt intussen zo'n 5% van de internetverkopen: ongeveer 3% komt op naam van tablets, ongeveer 2% van smartphones - en dat is nog maar een begin, klinkt het bij Ogone.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top