Belgen kochten kwart meer online in 2012 | RetailDetail

Belgen kochten kwart meer online in 2012

Belgen kochten kwart meer online in 2012

Is e-commerce nu echt doorgebroken in ons land? Voortgaand op de cijfers die betaalspecialist Ogone heeft bekendgemaakt, heeft het er alle schijn van. Jarenlang kocht hooguit 15% van de Belgen online, vorig jaar waren het er al bijna één op de twee. Zij spendeerden ook flink wat geld: liefst 1,4 miljard euro, zo becijferde Ogone.

16,6 miljoen transacties

Volgens de nieuwste jaarcijfers van Ogone, het betalingsplatform waarop zowat 85% van de Belgische webhandelaars is aangesloten, is e-commerce in ons land vorig jaar met 25% gestegen. Het aantal transacties piekte op 16,6 miljoen en het totale transactiebedrag steeg van 1,1 miljard euro in 2011 naar liefst 1,4 miljard euro in 2012. Dat is ruim de helft meer dan twee jaar geleden, toen de Belgen voor 900 miljoen euro kochten op het internet.

 

De totale onlinebesteding mag dan al met 25% gestegen zijn, het gemiddelde aankoopbedrag is nauwelijks gewijzigd: in 2012 was dat 84 euro per bestelling, krak hetzelfde als in 2010 en één euro minder dan in 2011.

 

De belangrijkste sectoren in de Belgische e-commerce zijn nog altijd het toerisme en de verkoop van vliegtickets, goed voor 37% van het totale transactiebedrag. Dan volgen de telecomsector (10%), theater- en concerttickets (10%), trein-tram-bus (8,2%), retail (7,9%), kleding (5,4%), cd’s en dvd’s (4,4%), de financiële sector (1,5%) en tot slot software en applicaties (0,28%).

 

Dubbel zoveel "mobiel"

Omdat liefst 85% van de Belgische e-commerce via Ogone verloopt, is het bedrijf ook een prima barometer om de evolutie van m-commerce in ons land in beeld te brengen. Zoals te verwachten was, merkt Ogone een duidelijke stijging van de verkoop via smartphones en tablet-pc's. Het gaat zelfs om een verdubbeling in vergelijking met het jaar voordien.

 

M-tail vertegenwoordigt intussen zo'n 5% van de internetverkopen: ongeveer 3% komt op naam van tablets, ongeveer 2% van smartphones - en dat is nog maar een begin, klinkt het bij Ogone.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.