Belgen kochten kwart meer online in 2012

Belgen kochten kwart meer online in 2012

Is e-commerce nu echt doorgebroken in ons land? Voortgaand op de cijfers die betaalspecialist Ogone heeft bekendgemaakt, heeft het er alle schijn van. Jarenlang kocht hooguit 15% van de Belgen online, vorig jaar waren het er al bijna één op de twee. Zij spendeerden ook flink wat geld: liefst 1,4 miljard euro, zo becijferde Ogone.

16,6 miljoen transacties

Volgens de nieuwste jaarcijfers van Ogone, het betalingsplatform waarop zowat 85% van de Belgische webhandelaars is aangesloten, is e-commerce in ons land vorig jaar met 25% gestegen. Het aantal transacties piekte op 16,6 miljoen en het totale transactiebedrag steeg van 1,1 miljard euro in 2011 naar liefst 1,4 miljard euro in 2012. Dat is ruim de helft meer dan twee jaar geleden, toen de Belgen voor 900 miljoen euro kochten op het internet.

 

De totale onlinebesteding mag dan al met 25% gestegen zijn, het gemiddelde aankoopbedrag is nauwelijks gewijzigd: in 2012 was dat 84 euro per bestelling, krak hetzelfde als in 2010 en één euro minder dan in 2011.

 

De belangrijkste sectoren in de Belgische e-commerce zijn nog altijd het toerisme en de verkoop van vliegtickets, goed voor 37% van het totale transactiebedrag. Dan volgen de telecomsector (10%), theater- en concerttickets (10%), trein-tram-bus (8,2%), retail (7,9%), kleding (5,4%), cd’s en dvd’s (4,4%), de financiële sector (1,5%) en tot slot software en applicaties (0,28%).

 

Dubbel zoveel "mobiel"

Omdat liefst 85% van de Belgische e-commerce via Ogone verloopt, is het bedrijf ook een prima barometer om de evolutie van m-commerce in ons land in beeld te brengen. Zoals te verwachten was, merkt Ogone een duidelijke stijging van de verkoop via smartphones en tablet-pc's. Het gaat zelfs om een verdubbeling in vergelijking met het jaar voordien.

 

M-tail vertegenwoordigt intussen zo'n 5% van de internetverkopen: ongeveer 3% komt op naam van tablets, ongeveer 2% van smartphones - en dat is nog maar een begin, klinkt het bij Ogone.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top