Belgen kochten kwart meer online in 2012

Belgen kochten kwart meer online in 2012

Is e-commerce nu echt doorgebroken in ons land? Voortgaand op de cijfers die betaalspecialist Ogone heeft bekendgemaakt, heeft het er alle schijn van. Jarenlang kocht hooguit 15% van de Belgen online, vorig jaar waren het er al bijna één op de twee. Zij spendeerden ook flink wat geld: liefst 1,4 miljard euro, zo becijferde Ogone.

16,6 miljoen transacties

Volgens de nieuwste jaarcijfers van Ogone, het betalingsplatform waarop zowat 85% van de Belgische webhandelaars is aangesloten, is e-commerce in ons land vorig jaar met 25% gestegen. Het aantal transacties piekte op 16,6 miljoen en het totale transactiebedrag steeg van 1,1 miljard euro in 2011 naar liefst 1,4 miljard euro in 2012. Dat is ruim de helft meer dan twee jaar geleden, toen de Belgen voor 900 miljoen euro kochten op het internet.

 

De totale onlinebesteding mag dan al met 25% gestegen zijn, het gemiddelde aankoopbedrag is nauwelijks gewijzigd: in 2012 was dat 84 euro per bestelling, krak hetzelfde als in 2010 en één euro minder dan in 2011.

 

De belangrijkste sectoren in de Belgische e-commerce zijn nog altijd het toerisme en de verkoop van vliegtickets, goed voor 37% van het totale transactiebedrag. Dan volgen de telecomsector (10%), theater- en concerttickets (10%), trein-tram-bus (8,2%), retail (7,9%), kleding (5,4%), cd’s en dvd’s (4,4%), de financiële sector (1,5%) en tot slot software en applicaties (0,28%).

 

Dubbel zoveel "mobiel"

Omdat liefst 85% van de Belgische e-commerce via Ogone verloopt, is het bedrijf ook een prima barometer om de evolutie van m-commerce in ons land in beeld te brengen. Zoals te verwachten was, merkt Ogone een duidelijke stijging van de verkoop via smartphones en tablet-pc's. Het gaat zelfs om een verdubbeling in vergelijking met het jaar voordien.

 

M-tail vertegenwoordigt intussen zo'n 5% van de internetverkopen: ongeveer 3% komt op naam van tablets, ongeveer 2% van smartphones - en dat is nog maar een begin, klinkt het bij Ogone.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top