Belgen kochten ruim 2 miljard euro online in derde kwartaal

Belgen kochten ruim 2 miljard euro online in derde kwartaal

Tussen juli en september hebben de consumenten online 19,4 miljoen aankopen verricht en daarbij zo'n 2,01 miljard euro gespendeerd. De online markt is intussen al goed voor 14% van alle bestedingen in België.

Vlamingen geven het voorbeeld

Belgische consumenten hebben in het derde kwartaal voor 2,01 miljard euro online gekocht, zowel producten als diensten. Gemiddeld gaf de Belg in die drie maanden online 305 euro uit (gemiddeld 103 euro per aankoop). Dat blijkt uit de cijfers die BeCommerce, de federatie van Belgische webshops, zopas vrij gaf.

 

Concreet verrichten 6,57 miljoen Belgische consumenten het afgelopen kwartaal minstens één online aankoop. Dat betekent dat liefst 71% van de Belgische bevolking (van 15 jaar of ouder) online heeft geshopt.

 

Daarvan nemen Vlamingen het leeuwendeel voor hun rekening: 3,8 miljoen Vlamingen winkelden op het web tegenover 2,8 miljoen Walen. Zij besteedden respectievelijk 1,17 miljard en 840 miljoen euro online en deden respectievelijk 10,9 miljoen en 8,5 miljoen aankopen.

 

Op naar de 8 miljard euro jaaromzet

"Met de huidige resultaten in het achterhoofd ziet de toekomst er zeer positief uit", klinkt het bij BeCommerce. "Tot op heden gaven de Belgen elk kwartaal ongeveer 2 miljard euro online uit en voor dit vierde kwartaal verwachten we zeker niet minder. Als we dus op deze tendens verder gaan, kunnen we het jaar afsluiten met meer dan 8 miljard euro online uitgaven."

 

Geen boude voorspelling, want de drukke eindejaarsperiode komt eraan. Die zorgt steevast voor een piek in de online uitgaven. Bovendien hebben verschillende handelaars al aangegeven dat ze door de recente terreurdreiging duidelijk merken dat de Belg meer en meer boodschappen online doet (terwijl de fysieke winkels een terugval merken).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top