Belgen kochten ruim 2 miljard euro online in derde kwartaal

Belgen kochten ruim 2 miljard euro online in derde kwartaal

Tussen juli en september hebben de consumenten online 19,4 miljoen aankopen verricht en daarbij zo'n 2,01 miljard euro gespendeerd. De online markt is intussen al goed voor 14% van alle bestedingen in België.

Vlamingen geven het voorbeeld

Belgische consumenten hebben in het derde kwartaal voor 2,01 miljard euro online gekocht, zowel producten als diensten. Gemiddeld gaf de Belg in die drie maanden online 305 euro uit (gemiddeld 103 euro per aankoop). Dat blijkt uit de cijfers die BeCommerce, de federatie van Belgische webshops, zopas vrij gaf.

 

Concreet verrichten 6,57 miljoen Belgische consumenten het afgelopen kwartaal minstens één online aankoop. Dat betekent dat liefst 71% van de Belgische bevolking (van 15 jaar of ouder) online heeft geshopt.

 

Daarvan nemen Vlamingen het leeuwendeel voor hun rekening: 3,8 miljoen Vlamingen winkelden op het web tegenover 2,8 miljoen Walen. Zij besteedden respectievelijk 1,17 miljard en 840 miljoen euro online en deden respectievelijk 10,9 miljoen en 8,5 miljoen aankopen.

 

Op naar de 8 miljard euro jaaromzet

"Met de huidige resultaten in het achterhoofd ziet de toekomst er zeer positief uit", klinkt het bij BeCommerce. "Tot op heden gaven de Belgen elk kwartaal ongeveer 2 miljard euro online uit en voor dit vierde kwartaal verwachten we zeker niet minder. Als we dus op deze tendens verder gaan, kunnen we het jaar afsluiten met meer dan 8 miljard euro online uitgaven."

 

Geen boude voorspelling, want de drukke eindejaarsperiode komt eraan. Die zorgt steevast voor een piek in de online uitgaven. Bovendien hebben verschillende handelaars al aangegeven dat ze door de recente terreurdreiging duidelijk merken dat de Belg meer en meer boodschappen online doet (terwijl de fysieke winkels een terugval merken).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top