Belgen kochten ruim 2 miljard euro online in derde kwartaal

Belgen kochten ruim 2 miljard euro online in derde kwartaal

Tussen juli en september hebben de consumenten online 19,4 miljoen aankopen verricht en daarbij zo'n 2,01 miljard euro gespendeerd. De online markt is intussen al goed voor 14% van alle bestedingen in België.

Vlamingen geven het voorbeeld

Belgische consumenten hebben in het derde kwartaal voor 2,01 miljard euro online gekocht, zowel producten als diensten. Gemiddeld gaf de Belg in die drie maanden online 305 euro uit (gemiddeld 103 euro per aankoop). Dat blijkt uit de cijfers die BeCommerce, de federatie van Belgische webshops, zopas vrij gaf.

 

Concreet verrichten 6,57 miljoen Belgische consumenten het afgelopen kwartaal minstens één online aankoop. Dat betekent dat liefst 71% van de Belgische bevolking (van 15 jaar of ouder) online heeft geshopt.

 

Daarvan nemen Vlamingen het leeuwendeel voor hun rekening: 3,8 miljoen Vlamingen winkelden op het web tegenover 2,8 miljoen Walen. Zij besteedden respectievelijk 1,17 miljard en 840 miljoen euro online en deden respectievelijk 10,9 miljoen en 8,5 miljoen aankopen.

 

Op naar de 8 miljard euro jaaromzet

"Met de huidige resultaten in het achterhoofd ziet de toekomst er zeer positief uit", klinkt het bij BeCommerce. "Tot op heden gaven de Belgen elk kwartaal ongeveer 2 miljard euro online uit en voor dit vierde kwartaal verwachten we zeker niet minder. Als we dus op deze tendens verder gaan, kunnen we het jaar afsluiten met meer dan 8 miljard euro online uitgaven."

 

Geen boude voorspelling, want de drukke eindejaarsperiode komt eraan. Die zorgt steevast voor een piek in de online uitgaven. Bovendien hebben verschillende handelaars al aangegeven dat ze door de recente terreurdreiging duidelijk merken dat de Belg meer en meer boodschappen online doet (terwijl de fysieke winkels een terugval merken).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top