Belgen kochten ruim 2 miljard euro online in derde kwartaal | RetailDetail

Belgen kochten ruim 2 miljard euro online in derde kwartaal

Belgen kochten ruim 2 miljard euro online in derde kwartaal

Tussen juli en september hebben de consumenten online 19,4 miljoen aankopen verricht en daarbij zo'n 2,01 miljard euro gespendeerd. De online markt is intussen al goed voor 14% van alle bestedingen in België.

Vlamingen geven het voorbeeld

Belgische consumenten hebben in het derde kwartaal voor 2,01 miljard euro online gekocht, zowel producten als diensten. Gemiddeld gaf de Belg in die drie maanden online 305 euro uit (gemiddeld 103 euro per aankoop). Dat blijkt uit de cijfers die BeCommerce, de federatie van Belgische webshops, zopas vrij gaf.

 

Concreet verrichten 6,57 miljoen Belgische consumenten het afgelopen kwartaal minstens één online aankoop. Dat betekent dat liefst 71% van de Belgische bevolking (van 15 jaar of ouder) online heeft geshopt.

 

Daarvan nemen Vlamingen het leeuwendeel voor hun rekening: 3,8 miljoen Vlamingen winkelden op het web tegenover 2,8 miljoen Walen. Zij besteedden respectievelijk 1,17 miljard en 840 miljoen euro online en deden respectievelijk 10,9 miljoen en 8,5 miljoen aankopen.

 

Op naar de 8 miljard euro jaaromzet

"Met de huidige resultaten in het achterhoofd ziet de toekomst er zeer positief uit", klinkt het bij BeCommerce. "Tot op heden gaven de Belgen elk kwartaal ongeveer 2 miljard euro online uit en voor dit vierde kwartaal verwachten we zeker niet minder. Als we dus op deze tendens verder gaan, kunnen we het jaar afsluiten met meer dan 8 miljard euro online uitgaven."

 

Geen boude voorspelling, want de drukke eindejaarsperiode komt eraan. Die zorgt steevast voor een piek in de online uitgaven. Bovendien hebben verschillende handelaars al aangegeven dat ze door de recente terreurdreiging duidelijk merken dat de Belg meer en meer boodschappen online doet (terwijl de fysieke winkels een terugval merken).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.