Belgian Mobile Wallet vervangt hele portefeuille

Belgian Mobile Wallet vervangt hele portefeuille

Belgacom en BNP Paribas Fortis lanceren in de lente van 2014 de Belgian Mobile Wallet, een smartphone-app die een volledige portefeuille vervangt. Met het project - naar eigen zeggen "een wereldprimeur" - is een investering van "vele miljoenen" gemoeid.

Open voor iedereen

De Belgian Mobile Wallet is een zogeheten open model, wat betekent dat alle Belgische smartphonegebruikers met een rekening bij om het even welke Belgische bank en met een mobiel data-abonnement bij om het even welke telecomoperator er gebruik van zullen kunnen maken.

 

"De consument kan zich gewoon aanmelden door zijn bankkaart te koppelen aan de Belgian Mobile Wallet en vervolgens gratis gebruik maken van zijn unieke mobiele identiteit en portefeuille bij alle apps van de deelnemende handelaars", maken de initiatiefnemers zich sterk.

 

Pilootproject nog dit jaar

De voorbereidende fase is grotendeels achter de rug en de komende weken wordt gestart met de eigenlijke ontwikkeling. Daarvoor doen BNP Paribas Fortis en Belgacom, die samen een joint venture hebben opgericht, een beroep op de technologische steun van Accenture. Eind 2013 volgt dan een pilootproject en de volledige uitrol staat gepland voor de lente van 2014.

 

Momenteel wordt al met diverse grote handelaars/ketens gepraat, maar voor namen is het nog te vroeg. Wel onderstrepen de initiatiefnemers dat het zeker niet de bedoeling is dat enkel grote handelaars in het systeem stappen. Aanvankelijk zal de app enkel draaien op Apple- en Android-toestellen. Later wordt beslist of er ook ondersteuning komt voor andere smartphones. 

 

"In-app commerce"

Wat deze app volgens de initiatiefnemers zo speciaal maakt, is dat het gaat om een heuse "in-app commerce"-oplossing. Daarbij wordt het volledige aankoopproces in één enkele app wordt geïntegreerd en gebundeld, van de mogelijkheid om te betalen tot het gebruiken van kortingsbonnen, getrouwheidskaarten en virtuele tickets. "Met één app kan je een hele portefeuille vervangen", klinkt het. Ook de integratie van elektronische maaltijdcheques moet op termijn mogelijk zijn.

 

Zowel voor de consument als voor de handelaar zien de bedenkers vele voordelen. De gebruiker wint tijd doordat hij bijvoorbeeld niet langer moet aanschuiven en heeft alles altijd bij de hand in de app. De handelaar beschikt dan weer over een betere beveiliging en zou kosten besparen, al zouden retailers wel een "kleine vergoeding per transactie" moeten betalen (hoeveel is nog niet bekend). Voor de consument zou de app wel volledig gratis zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top