Belgian Mobile Wallet vervangt hele portefeuille

Belgian Mobile Wallet vervangt hele portefeuille

Belgacom en BNP Paribas Fortis lanceren in de lente van 2014 de Belgian Mobile Wallet, een smartphone-app die een volledige portefeuille vervangt. Met het project - naar eigen zeggen "een wereldprimeur" - is een investering van "vele miljoenen" gemoeid.

Open voor iedereen

De Belgian Mobile Wallet is een zogeheten open model, wat betekent dat alle Belgische smartphonegebruikers met een rekening bij om het even welke Belgische bank en met een mobiel data-abonnement bij om het even welke telecomoperator er gebruik van zullen kunnen maken.

 

"De consument kan zich gewoon aanmelden door zijn bankkaart te koppelen aan de Belgian Mobile Wallet en vervolgens gratis gebruik maken van zijn unieke mobiele identiteit en portefeuille bij alle apps van de deelnemende handelaars", maken de initiatiefnemers zich sterk.

 

Pilootproject nog dit jaar

De voorbereidende fase is grotendeels achter de rug en de komende weken wordt gestart met de eigenlijke ontwikkeling. Daarvoor doen BNP Paribas Fortis en Belgacom, die samen een joint venture hebben opgericht, een beroep op de technologische steun van Accenture. Eind 2013 volgt dan een pilootproject en de volledige uitrol staat gepland voor de lente van 2014.

 

Momenteel wordt al met diverse grote handelaars/ketens gepraat, maar voor namen is het nog te vroeg. Wel onderstrepen de initiatiefnemers dat het zeker niet de bedoeling is dat enkel grote handelaars in het systeem stappen. Aanvankelijk zal de app enkel draaien op Apple- en Android-toestellen. Later wordt beslist of er ook ondersteuning komt voor andere smartphones. 

 

"In-app commerce"

Wat deze app volgens de initiatiefnemers zo speciaal maakt, is dat het gaat om een heuse "in-app commerce"-oplossing. Daarbij wordt het volledige aankoopproces in één enkele app wordt geïntegreerd en gebundeld, van de mogelijkheid om te betalen tot het gebruiken van kortingsbonnen, getrouwheidskaarten en virtuele tickets. "Met één app kan je een hele portefeuille vervangen", klinkt het. Ook de integratie van elektronische maaltijdcheques moet op termijn mogelijk zijn.

 

Zowel voor de consument als voor de handelaar zien de bedenkers vele voordelen. De gebruiker wint tijd doordat hij bijvoorbeeld niet langer moet aanschuiven en heeft alles altijd bij de hand in de app. De handelaar beschikt dan weer over een betere beveiliging en zou kosten besparen, al zouden retailers wel een "kleine vergoeding per transactie" moeten betalen (hoeveel is nog niet bekend). Voor de consument zou de app wel volledig gratis zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top