RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

"Belgische e-commerce blaakt van het vertrouwen"

icon
m-Tail23 maart, 2013

Steile opmars m-tail

M-tail, het aankopen via smartphone of tablet-pc, wordt ook in ons land steeds populairder, zo blijkt uit een nieuwe enquête van BeCommerce. De Belgische vereniging van online handelaars ondervroeg daarbij 550 online shops.

 

 Zo is het aantal Belgische webshops actief in m-tail bijna verdrievoudigd op één jaar tijd: van 15% in 2011 tot 42% vorig jaar. Dit jaar zal die stijgende trend zich doorzetten, want van de handelaars die er nog niet vertrouwd mee zijn, gaat ruim een kwart (27%) binnen het jaar met m-commerce van start.

 

De webwinkeliers zien dan ook duidelijk de voordelen van m-tail: 75% van de handelaars is tevreden met de resultaten; het jaar voordien was dat nog maar 57%. Opvallend: de meeste webshops zien in m-tail vooral een middel om hun klanten beter te bedienen, eerder dan om meer te kunnen verkopen (al leidt het ene vaak ook tot het andere, uiteraard).

 

“Volwaardige tak van de economie”

De Belgische online handelaars blaken van het zelfvertrouwen: liefst negen op de tien ondervraagde bedrijfsleiders denken dat het aantal elektronische aankopen in 2013 zal toenemen (drie jaar geleden was slechts 65% die mening toegedaan). “Nog nooit was het vertrouwen zo groot”, zegt Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce.

 

“Langzaam maar zeker ontwikkelt de online handel zich in België tot een volwaardige tak van onze economie“, klinkt het overtuigd. Dat dit geen boude uitspraak is, bewijzen volgende cijfers:

  • De meeste online handelaars (26%) stellen 6 tot 10 mensen te werk. Vorig jaar maakten vooral kleinere bedrijfjes (van 2 tot 5 medewerkers) de dienst uit.
  • Liefst 63% van de online bedrijfsleiders wil in 2013 aanwerven (vooral IT’ers en online marketeers zijn gegeerd).
  • 67% van de e-shops is een onafhankelijk, op zichzelf staand bedrijf en hangt dus niet af van een Belgisch of buitenlands moederhuis (in 2007 was dat nog maar 27%).

 

Vrees voor buitenlandse concurrentie

Toch is er ook een keerzijde: nu e-commerce volop groeit, wordt ons land almaar aantrekkelijker voor buitenlandse spelers. Dat beseffen de webshops ook: 63% vreest de concurrentie van buitenlandse bedrijven die hier voet aan de grond zetten, tegenover amper 49% vorig jaar. “Er is nog een lange weg af te leggen. Vooral het feit dat er nog altijd te weinig Belgische webwinkels zijn, blijft een heikel punt. De vrees voor buitenlandse concurrenten was nooit zo groot”, zegt Ceyssens.

 

Dat wil echter niet zeggen dat de Belgische webshops niet verder kijken dan de landsgrenzen: in 2012 was 22,2% van alle goederen voor wereldwijde export. Dat is ruim een verdubbeling tegenover 2007, toen slechts één op de tien producten (10,6%) naar het buitenland vertrok.

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN