"Belgische e-commerce blaakt van het vertrouwen"

"Belgische e-commerce blaakt van het vertrouwen"

De Belgische e-commerce is goed bezig, vooral dankzij de doorbraak van mobiele retail. Dat is goed nieuws voor onze economie, want liefst twee op de drie webwinkels wil nog dit jaar extra mensen aanwerven.

Steile opmars m-tail

M-tail, het aankopen via smartphone of tablet-pc, wordt ook in ons land steeds populairder, zo blijkt uit een nieuwe enquête van BeCommerce. De Belgische vereniging van online handelaars ondervroeg daarbij 550 online shops.

 

 Zo is het aantal Belgische webshops actief in m-tail bijna verdrievoudigd op één jaar tijd: van 15% in 2011 tot 42% vorig jaar. Dit jaar zal die stijgende trend zich doorzetten, want van de handelaars die er nog niet vertrouwd mee zijn, gaat ruim een kwart (27%) binnen het jaar met m-commerce van start.

 

De webwinkeliers zien dan ook duidelijk de voordelen van m-tail: 75% van de handelaars is tevreden met de resultaten; het jaar voordien was dat nog maar 57%. Opvallend: de meeste webshops zien in m-tail vooral een middel om hun klanten beter te bedienen, eerder dan om meer te kunnen verkopen (al leidt het ene vaak ook tot het andere, uiteraard).

 

"Volwaardige tak van de economie"

De Belgische online handelaars blaken van het zelfvertrouwen: liefst negen op de tien ondervraagde bedrijfsleiders denken dat het aantal elektronische aankopen in 2013 zal toenemen (drie jaar geleden was slechts 65% die mening toegedaan). "Nog nooit was het vertrouwen zo groot", zegt Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce.

 

"Langzaam maar zeker ontwikkelt de online handel zich in België tot een volwaardige tak van onze economie", klinkt het overtuigd. Dat dit geen boude uitspraak is, bewijzen volgende cijfers:

  • De meeste online handelaars (26%) stellen 6 tot 10 mensen te werk. Vorig jaar maakten vooral kleinere bedrijfjes (van 2 tot 5 medewerkers) de dienst uit.
  • Liefst 63% van de online bedrijfsleiders wil in 2013 aanwerven (vooral IT'ers en online marketeers zijn gegeerd).
  • 67% van de e-shops is een onafhankelijk, op zichzelf staand bedrijf en hangt dus niet af van een Belgisch of buitenlands moederhuis (in 2007 was dat nog maar 27%).

 

Vrees voor buitenlandse concurrentie

Toch is er ook een keerzijde: nu e-commerce volop groeit, wordt ons land almaar aantrekkelijker voor buitenlandse spelers. Dat beseffen de webshops ook: 63% vreest de concurrentie van buitenlandse bedrijven die hier voet aan de grond zetten, tegenover amper 49% vorig jaar. "Er is nog een lange weg af te leggen. Vooral het feit dat er nog altijd te weinig Belgische webwinkels zijn, blijft een heikel punt. De vrees voor buitenlandse concurrenten was nooit zo groot", zegt Ceyssens.

 

Dat wil echter niet zeggen dat de Belgische webshops niet verder kijken dan de landsgrenzen: in 2012 was 22,2% van alle goederen voor wereldwijde export. Dat is ruim een verdubbeling tegenover 2007, toen slechts één op de tien producten (10,6%) naar het buitenland vertrok.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top