"Belgische e-commerce blaakt van het vertrouwen" | RetailDetail

"Belgische e-commerce blaakt van het vertrouwen"

"Belgische e-commerce blaakt van het vertrouwen"

De Belgische e-commerce is goed bezig, vooral dankzij de doorbraak van mobiele retail. Dat is goed nieuws voor onze economie, want liefst twee op de drie webwinkels wil nog dit jaar extra mensen aanwerven.

Steile opmars m-tail

M-tail, het aankopen via smartphone of tablet-pc, wordt ook in ons land steeds populairder, zo blijkt uit een nieuwe enquête van BeCommerce. De Belgische vereniging van online handelaars ondervroeg daarbij 550 online shops.

 

 Zo is het aantal Belgische webshops actief in m-tail bijna verdrievoudigd op één jaar tijd: van 15% in 2011 tot 42% vorig jaar. Dit jaar zal die stijgende trend zich doorzetten, want van de handelaars die er nog niet vertrouwd mee zijn, gaat ruim een kwart (27%) binnen het jaar met m-commerce van start.

 

De webwinkeliers zien dan ook duidelijk de voordelen van m-tail: 75% van de handelaars is tevreden met de resultaten; het jaar voordien was dat nog maar 57%. Opvallend: de meeste webshops zien in m-tail vooral een middel om hun klanten beter te bedienen, eerder dan om meer te kunnen verkopen (al leidt het ene vaak ook tot het andere, uiteraard).

 

"Volwaardige tak van de economie"

De Belgische online handelaars blaken van het zelfvertrouwen: liefst negen op de tien ondervraagde bedrijfsleiders denken dat het aantal elektronische aankopen in 2013 zal toenemen (drie jaar geleden was slechts 65% die mening toegedaan). "Nog nooit was het vertrouwen zo groot", zegt Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce.

 

"Langzaam maar zeker ontwikkelt de online handel zich in België tot een volwaardige tak van onze economie", klinkt het overtuigd. Dat dit geen boude uitspraak is, bewijzen volgende cijfers:

  • De meeste online handelaars (26%) stellen 6 tot 10 mensen te werk. Vorig jaar maakten vooral kleinere bedrijfjes (van 2 tot 5 medewerkers) de dienst uit.
  • Liefst 63% van de online bedrijfsleiders wil in 2013 aanwerven (vooral IT'ers en online marketeers zijn gegeerd).
  • 67% van de e-shops is een onafhankelijk, op zichzelf staand bedrijf en hangt dus niet af van een Belgisch of buitenlands moederhuis (in 2007 was dat nog maar 27%).

 

Vrees voor buitenlandse concurrentie

Toch is er ook een keerzijde: nu e-commerce volop groeit, wordt ons land almaar aantrekkelijker voor buitenlandse spelers. Dat beseffen de webshops ook: 63% vreest de concurrentie van buitenlandse bedrijven die hier voet aan de grond zetten, tegenover amper 49% vorig jaar. "Er is nog een lange weg af te leggen. Vooral het feit dat er nog altijd te weinig Belgische webwinkels zijn, blijft een heikel punt. De vrees voor buitenlandse concurrenten was nooit zo groot", zegt Ceyssens.

 

Dat wil echter niet zeggen dat de Belgische webshops niet verder kijken dan de landsgrenzen: in 2012 was 22,2% van alle goederen voor wereldwijde export. Dat is ruim een verdubbeling tegenover 2007, toen slechts één op de tien producten (10,6%) naar het buitenland vertrok.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.