"Belgische e-commerce blaakt van het vertrouwen"

"Belgische e-commerce blaakt van het vertrouwen"

De Belgische e-commerce is goed bezig, vooral dankzij de doorbraak van mobiele retail. Dat is goed nieuws voor onze economie, want liefst twee op de drie webwinkels wil nog dit jaar extra mensen aanwerven.

Steile opmars m-tail

M-tail, het aankopen via smartphone of tablet-pc, wordt ook in ons land steeds populairder, zo blijkt uit een nieuwe enquête van BeCommerce. De Belgische vereniging van online handelaars ondervroeg daarbij 550 online shops.

 

 Zo is het aantal Belgische webshops actief in m-tail bijna verdrievoudigd op één jaar tijd: van 15% in 2011 tot 42% vorig jaar. Dit jaar zal die stijgende trend zich doorzetten, want van de handelaars die er nog niet vertrouwd mee zijn, gaat ruim een kwart (27%) binnen het jaar met m-commerce van start.

 

De webwinkeliers zien dan ook duidelijk de voordelen van m-tail: 75% van de handelaars is tevreden met de resultaten; het jaar voordien was dat nog maar 57%. Opvallend: de meeste webshops zien in m-tail vooral een middel om hun klanten beter te bedienen, eerder dan om meer te kunnen verkopen (al leidt het ene vaak ook tot het andere, uiteraard).

 

"Volwaardige tak van de economie"

De Belgische online handelaars blaken van het zelfvertrouwen: liefst negen op de tien ondervraagde bedrijfsleiders denken dat het aantal elektronische aankopen in 2013 zal toenemen (drie jaar geleden was slechts 65% die mening toegedaan). "Nog nooit was het vertrouwen zo groot", zegt Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce.

 

"Langzaam maar zeker ontwikkelt de online handel zich in België tot een volwaardige tak van onze economie", klinkt het overtuigd. Dat dit geen boude uitspraak is, bewijzen volgende cijfers:

  • De meeste online handelaars (26%) stellen 6 tot 10 mensen te werk. Vorig jaar maakten vooral kleinere bedrijfjes (van 2 tot 5 medewerkers) de dienst uit.
  • Liefst 63% van de online bedrijfsleiders wil in 2013 aanwerven (vooral IT'ers en online marketeers zijn gegeerd).
  • 67% van de e-shops is een onafhankelijk, op zichzelf staand bedrijf en hangt dus niet af van een Belgisch of buitenlands moederhuis (in 2007 was dat nog maar 27%).

 

Vrees voor buitenlandse concurrentie

Toch is er ook een keerzijde: nu e-commerce volop groeit, wordt ons land almaar aantrekkelijker voor buitenlandse spelers. Dat beseffen de webshops ook: 63% vreest de concurrentie van buitenlandse bedrijven die hier voet aan de grond zetten, tegenover amper 49% vorig jaar. "Er is nog een lange weg af te leggen. Vooral het feit dat er nog altijd te weinig Belgische webwinkels zijn, blijft een heikel punt. De vrees voor buitenlandse concurrenten was nooit zo groot", zegt Ceyssens.

 

Dat wil echter niet zeggen dat de Belgische webshops niet verder kijken dan de landsgrenzen: in 2012 was 22,2% van alle goederen voor wereldwijde export. Dat is ruim een verdubbeling tegenover 2007, toen slechts één op de tien producten (10,6%) naar het buitenland vertrok.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top