RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belgische e-commerce dit jaar boven 2 miljard euro

icon
m-Tail20 maart, 2014

Optimisme troef na recordjaar

2013 brak alle records voor de Belgische e-commerce dankzij een omzetgroei met 25,66% ten opzichte van 2012, goed voor een totaal van 1,91 miljard euro. Ook 2014 ziet er veelbelovend uit: BeCommerce schat de omzet voor dit jaar op 2 miljard euro. De Belgische online handelaars zijn namelijk optimistisch gestemd, zo blijkt uit een enquête van BeCommerce bij 600 bedrijfsleiders (van pure players en omnichannelbedrijven).

 

Het overgrote deel van de ondervraagden (91%) voorspelt in 2014 een sterke groei van de online aankopen. In 2013 vonden 59% van de verkopen in België plaats, maar de online handelaars verwachten dat in 2014 een groter aandeel van hun verkopen uit andere Europese landen zal komen. 56% van de webhandelaars denken bovendien dat binnen twee jaar internet het belangrijkste bestelkanaal zal worden. In 2012 waren nog maar 21% van de bedrijfsleiders die mening toegedaan.

 

De webshops omarmen ook volop de sociale media: 47% ziet Facebook als een invloedrijk kanaal, dat meer en meer het aankoopgedrag van consumenten stuurt. “Het aannemen van een strategie gericht op ‘social media’ als Facebook, Twitter en Pinterest speelt een essentiële rol in de online verkoop”, zegt gedelegeerd bestuurder Carine Moitier: “De interactie tussen fans en klanten van een bepaald merk beïnvloedt hun ervaring en tevredenheid en laat zich meten in termen van conversatie en transacties.”

 

9 webwinkels op de 10 zoeken personeel

Dat optimisme heeft ook een invloed op de werkgelegenheid in de sector: één op de drie bedrijven telt al 11 tot 20 medewerkers. 87% van de webwinkels zijn van plan dit jaar nieuwe medewerkers aan te werven. Ze zoeken vooral specialisten in e-marketing, informatici en medewerkers voor de klantendienst. Ter herinnering: in België komt er gemiddeld elke dag een nieuwe webwinkel bij.

 

“E-commerce opent de deur voor tal van nieuwe profielen. We zien trouwens dat meer en meer universiteiten bacheloropleidingen voor e-commerce aanbieden, met het oog op beroepen zoals webmanager, community manager, verantwoordelijke voor online verkoop, ontwerper van e-marketingcampagnes, zelfs oprichter van een e-commercebedrijf,” zegt voorzitter Patricia Ceysens van BeCommerce.

 

Veruit de meeste webwinkels opereren trouwens zelfstandig: in 2013 hing 66% van de webwinkels van geen enkel hoofdkantoor in België of in het buitenland af. In 2007 was dat nog maar 27%. Dat het gros van dat personeel in het buitenland zou werken, zou eveneens een fabeltje zijn: vandaag is 78% van het e-commercepersoneel actief in België.

 

Ruim één webshop op de twee in m-commerce

2013 zal ook de geschiedenis ingaan als het jaar waarin m-commerce doorbrak: liefst 55 procent van de webshops laat intussen al aankopen toe via smartphone of tablet, dat is een verviervoudiging tegenover 2011. Van de handelaars die nog niet ‘mobiel’ zijn gegaan, wil 37% daar voor het einde van het jaar werk van maken.

 

Elk van de reeds actieve bedrijven heeft een mobiele website, maar slechts de helft beschikt ook over een mobiele applicatie. Het geprefereerder systeem voor mobiele apps is daarbij nog altijd iOS (66%), maar Android (60%) en Windows (33%) vormen voor het eerst een serieuze bedreiging.

 

Driekwart van de webwinkels is tevreden met het m-commerce resultaat, in 2011 was dat nog maar 57%. Wel valt op dat de meesten m-commerce veeleer zien als een manier om klanten een betere service te verlenen dan als een middel om meer te verkopen. Wat niet wegneemt dat het aantal webwinkels dat intussen al 10% van zijn omzet haalt uit mobiele verkoop, vorig jaar wel verdubbeld is naar nu al 10%.

 

Gemiddelde aankoopbedrag boven 100 euro

Uit de enquête van BeCommerce blijkt voorts dat in 2013 voor 6 op de 10 bestellingen het gemiddelde bedrag per bestelling hoger lag dan 100 euro en voor 12% zelfs hoger dan 500 euro: het mooiste bewijs dat de Belg zijn koudwatervrees volledig kwijt is.

 

Voor het overige is de internetconsument wel erg voorspelbaar. Hij of zij koopt vooral kleding (35%), binnenhuisdecoratie (30%), hardware en software (24%), speelgoed (23%) en keukenapparaten (20%), betaalt die hoofdzakelijk met Visa, MasterCard of een klassieke bankkaart. Ook zijn afhaalsystemen zoals Kiala (39%) en Mondial Relay (14%) de laatste twee jaar in opmars.

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN