Belgische e-commerce dit jaar boven 2 miljard euro

Belgische e-commerce dit jaar boven 2 miljard euro

De Belgische e-commerce is zijn achterstand op de buurlanden mooi aan het inhalen. De omzet steeg in 2013 tot 1,91 miljard euro, een groei met een kwart en goed voor een nieuw record. 2014 wordt zelfs nog beter, klinkt het bij federatie BeCommerce.

Optimisme troef na recordjaar

2013 brak alle records voor de Belgische e-commerce dankzij een omzetgroei met 25,66% ten opzichte van 2012, goed voor een totaal van 1,91 miljard euro. Ook 2014 ziet er veelbelovend uit: BeCommerce schat de omzet voor dit jaar op 2 miljard euro. De Belgische online handelaars zijn namelijk optimistisch gestemd, zo blijkt uit een enquête van BeCommerce bij 600 bedrijfsleiders (van pure players en omnichannelbedrijven).

 

Het overgrote deel van de ondervraagden (91%) voorspelt in 2014 een sterke groei van de online aankopen. In 2013 vonden 59% van de verkopen in België plaats, maar de online handelaars verwachten dat in 2014 een groter aandeel van hun verkopen uit andere Europese landen zal komen. 56% van de webhandelaars denken bovendien dat binnen twee jaar internet het belangrijkste bestelkanaal zal worden. In 2012 waren nog maar 21% van de bedrijfsleiders die mening toegedaan.

 

De webshops omarmen ook volop de sociale media: 47% ziet Facebook als een invloedrijk kanaal, dat meer en meer het aankoopgedrag van consumenten stuurt. "Het aannemen van een strategie gericht op 'social media' als Facebook, Twitter en Pinterest speelt een essentiële rol in de online verkoop", zegt gedelegeerd bestuurder Carine Moitier: "De interactie tussen fans en klanten van een bepaald merk beïnvloedt hun ervaring en tevredenheid en laat zich meten in termen van conversatie en transacties."

 

9 webwinkels op de 10 zoeken personeel

Dat optimisme heeft ook een invloed op de werkgelegenheid in de sector: één op de drie bedrijven telt al 11 tot 20 medewerkers. 87% van de webwinkels zijn van plan dit jaar nieuwe medewerkers aan te werven. Ze zoeken vooral specialisten in e-marketing, informatici en medewerkers voor de klantendienst. Ter herinnering: in België komt er gemiddeld elke dag een nieuwe webwinkel bij.

 

"E-commerce opent de deur voor tal van nieuwe profielen. We zien trouwens dat meer en meer universiteiten bacheloropleidingen voor e-commerce aanbieden, met het oog op beroepen zoals webmanager, community manager, verantwoordelijke voor online verkoop, ontwerper van e-marketingcampagnes, zelfs oprichter van een e-commercebedrijf," zegt voorzitter Patricia Ceysens van BeCommerce.

 

Veruit de meeste webwinkels opereren trouwens zelfstandig: in 2013 hing 66% van de webwinkels van geen enkel hoofdkantoor in België of in het buitenland af. In 2007 was dat nog maar 27%. Dat het gros van dat personeel in het buitenland zou werken, zou eveneens een fabeltje zijn: vandaag is 78% van het e-commercepersoneel actief in België.

 

Ruim één webshop op de twee in m-commerce

2013 zal ook de geschiedenis ingaan als het jaar waarin m-commerce doorbrak: liefst 55 procent van de webshops laat intussen al aankopen toe via smartphone of tablet, dat is een verviervoudiging tegenover 2011. Van de handelaars die nog niet 'mobiel' zijn gegaan, wil 37% daar voor het einde van het jaar werk van maken.

 

Elk van de reeds actieve bedrijven heeft een mobiele website, maar slechts de helft beschikt ook over een mobiele applicatie. Het geprefereerder systeem voor mobiele apps is daarbij nog altijd iOS (66%), maar Android (60%) en Windows (33%) vormen voor het eerst een serieuze bedreiging.

 

Driekwart van de webwinkels is tevreden met het m-commerce resultaat, in 2011 was dat nog maar 57%. Wel valt op dat de meesten m-commerce veeleer zien als een manier om klanten een betere service te verlenen dan als een middel om meer te verkopen. Wat niet wegneemt dat het aantal webwinkels dat intussen al 10% van zijn omzet haalt uit mobiele verkoop, vorig jaar wel verdubbeld is naar nu al 10%.

 

Gemiddelde aankoopbedrag boven 100 euro

Uit de enquête van BeCommerce blijkt voorts dat in 2013 voor 6 op de 10 bestellingen het gemiddelde bedrag per bestelling hoger lag dan 100 euro en voor 12% zelfs hoger dan 500 euro: het mooiste bewijs dat de Belg zijn koudwatervrees volledig kwijt is.

 

Voor het overige is de internetconsument wel erg voorspelbaar. Hij of zij koopt vooral kleding (35%), binnenhuisdecoratie (30%), hardware en software (24%), speelgoed (23%) en keukenapparaten (20%), betaalt die hoofdzakelijk met Visa, MasterCard of een klassieke bankkaart. Ook zijn afhaalsystemen zoals Kiala (39%) en Mondial Relay (14%) de laatste twee jaar in opmars.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top