Belgische e-commerce verwacht dit jaar 40% groei

Belgische e-commerce verwacht dit jaar 40% groei

Online verkoop wordt in België steeds meer een volwaardig verkoopkanaal. Dat blijkt uit een studie van onderzoeksbureau iVox bij de leden van BeCommerce, de federatie van de Belgische afstandsverkopers. Die bedrijven zien de toekomst alvast positief tegemoet: 70% van hen verwacht dit jaar een groei van 40% tegenover 2010.

Postorderbedrijven sterven uit

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat steeds meer Belgische internetbedrijven enkel en alleen verkopen via het internet. Het marktaandeel van de zogenoemde multi-channelplayers, bedrijven die zowel online als offline verkopen, blijkt gedaald naar 46% tegenover 65,9% in 2009. De bedrijven die uitsluitend via internet verkopen, domineren de markt met een aandeel van 54%, in 2009 was dat nog maar 34,1%. “Deze stijging betekent dat online meer en meer wordt gezien als een volwaardig verkoopkanaal en dat onze e-shops dus sterk genoeg staan om enkel te focussen op internetverkoop”, aldus Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce.

Rond de kerktoren

Opvallend is dat amper driekwart van de Belgische e-commercebedrijven ook effectief handel drijft met landgenoten. Een kleine meerderheid verkoopt ook in West-Europa (60%), nog geen kwart bedient ook de rest van Europa (24%). Nauwelijks 11% slijt zijn producten ook buiten Europa.

65% levert per post

Volgens BeCommerce is de post nog steeds de meest populaire pakjesleverancier: 65% van de ondervraagde bedrijven doet een beroep op bpost. Daarna volgen koerierdiensten (38%) en afhaalpunten zoals Kiala (38%). Vooral die laatste zijn de voorbije jaren aan een sterke opmars bezigd oordat het aantal afhaalpunten fors is toegenomen en de geografische spreiding nu fors verbeterd is. Ook de zogenoemde “time slot delivery” is een belangrijk deel van die verklaring: daarbij kan de consument zelf aangeven wanneer hij zijn pakje thuisgeleverd wil krijgen of in een afhaalpunt wil gaan afhalen. 11% van de e-shops biedt die optie intussen al aan.

Visa en Mastercard op kop

Bij de betalingsmethodes zijn en blijven de kredietkaarten het populairst: 95% van de Belgische e-shops biedt betaling via Visa en Mastercard aan, 38% via American Express. Betalen met de gewone bankkaart - Bancontact/Mister Cash - kan bij 60% van de Belgische internetwinkels, tegenover 49% voor Maestro. Naast de onlinebetaalsystemen zoals PayPal (54%) en iDEAL (46%) is ook onlinebanking sterk ingeburgerd als betaalwijze.

Overigens blijven decoratieproducten (46%), kledij (43%) en modeaccessoires (ook 43%) traditiegetrouw de meest verkochte producten.


 

Online verkoop wordt in België steeds meer een volwaardig verkoopkanaal. Dat blijkt uit een studie van onderzoeksbureau iVox bij de leden van BeCommerce, de federatie van de Belgische afstandsverkopers. Die bedrijven zien de toekomst alvast positief tegemoet: 70% van hen verwacht dit jaar een groei van 40% tegenover 2010.

Postorderbedrijven sterven uit

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat steeds meer Belgische internetbedrijven enkel en alleen verkopen via het internet. Het marktaandeel van de zogenoemde multi-channelplayers, bedrijven die zowel online als offline verkopen, blijkt gedaald naar 46% tegenover 65,9% in 2009. De bedrijven die uitsluitend via internet verkopen, domineren de markt met een aandeel van 54%, in 2009 was dat nog maar 34,1%. “Deze stijging betekent dat online meer en meer wordt gezien als een volwaardig verkoopkanaal en dat onze e-shops dus sterk genoeg staan om enkel te focussen op internetverkoop”, aldus Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce.

Rond de kerktoren

Opvallend is dat amper driekwart van de Belgische e-commercebedrijven ook effectief handel drijft met landgenoten. Een kleine meerderheid verkoopt ook in West-Europa (60%), nog geen kwart bedient ook de rest van Europa (24%). Nauwelijks 11% slijt zijn producten ook buiten Europa.

65% levert per post

Volgens BeCommerce is de post nog steeds de meest populaire pakjesleverancier: 65% van de ondervraagde bedrijven doet een beroep op bpost. Daarna volgen koerierdiensten (38%) en afhaalpunten zoals Kiala (38%). Vooral die laatste zijn de voorbije jaren aan een sterke opmars bezigd oordat het aantal afhaalpunten fors is toegenomen en de geografische spreiding nu fors verbeterd is. Ook de zogenoemde “time slot delivery” is een belangrijk deel van die verklaring: daarbij kan de consument zelf aangeven wanneer hij zijn pakje thuisgeleverd wil krijgen of in een afhaalpunt wil gaan afhalen. 11% van de e-shops biedt die optie intussen al aan.

Visa en Mastercard op kop

Bij de betalingsmethodes zijn en blijven de kredietkaarten het populairst: 95% van de Belgische e-shops biedt betaling via Visa en Mastercard aan, 38% via American Express. Betalen met de gewone bankkaart - Bancontact/Mister Cash - kan bij 60% van de Belgische internetwinkels, tegenover 49% voor Maestro. Naast de onlinebetaalsystemen zoals PayPal (54%) en iDEAL (46%) is ook onlinebanking sterk ingeburgerd als betaalwijze.

Overigens blijven decoratieproducten (46%), kledij (43%) en modeaccessoires (ook 43%) traditiegetrouw de meest verkochte producten.


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Back to top