Belgische e-commerce verwacht dit jaar 40% groei | RetailDetail

Belgische e-commerce verwacht dit jaar 40% groei

Belgische e-commerce verwacht dit jaar 40% groei

Online verkoop wordt in België steeds meer een volwaardig verkoopkanaal. Dat blijkt uit een studie van onderzoeksbureau iVox bij de leden van BeCommerce, de federatie van de Belgische afstandsverkopers. Die bedrijven zien de toekomst alvast positief tegemoet: 70% van hen verwacht dit jaar een groei van 40% tegenover 2010.

Postorderbedrijven sterven uit

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat steeds meer Belgische internetbedrijven enkel en alleen verkopen via het internet. Het marktaandeel van de zogenoemde multi-channelplayers, bedrijven die zowel online als offline verkopen, blijkt gedaald naar 46% tegenover 65,9% in 2009. De bedrijven die uitsluitend via internet verkopen, domineren de markt met een aandeel van 54%, in 2009 was dat nog maar 34,1%. “Deze stijging betekent dat online meer en meer wordt gezien als een volwaardig verkoopkanaal en dat onze e-shops dus sterk genoeg staan om enkel te focussen op internetverkoop”, aldus Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce.

Rond de kerktoren

Opvallend is dat amper driekwart van de Belgische e-commercebedrijven ook effectief handel drijft met landgenoten. Een kleine meerderheid verkoopt ook in West-Europa (60%), nog geen kwart bedient ook de rest van Europa (24%). Nauwelijks 11% slijt zijn producten ook buiten Europa.

65% levert per post

Volgens BeCommerce is de post nog steeds de meest populaire pakjesleverancier: 65% van de ondervraagde bedrijven doet een beroep op bpost. Daarna volgen koerierdiensten (38%) en afhaalpunten zoals Kiala (38%). Vooral die laatste zijn de voorbije jaren aan een sterke opmars bezigd oordat het aantal afhaalpunten fors is toegenomen en de geografische spreiding nu fors verbeterd is. Ook de zogenoemde “time slot delivery” is een belangrijk deel van die verklaring: daarbij kan de consument zelf aangeven wanneer hij zijn pakje thuisgeleverd wil krijgen of in een afhaalpunt wil gaan afhalen. 11% van de e-shops biedt die optie intussen al aan.

Visa en Mastercard op kop

Bij de betalingsmethodes zijn en blijven de kredietkaarten het populairst: 95% van de Belgische e-shops biedt betaling via Visa en Mastercard aan, 38% via American Express. Betalen met de gewone bankkaart - Bancontact/Mister Cash - kan bij 60% van de Belgische internetwinkels, tegenover 49% voor Maestro. Naast de onlinebetaalsystemen zoals PayPal (54%) en iDEAL (46%) is ook onlinebanking sterk ingeburgerd als betaalwijze.

Overigens blijven decoratieproducten (46%), kledij (43%) en modeaccessoires (ook 43%) traditiegetrouw de meest verkochte producten.


 

Online verkoop wordt in België steeds meer een volwaardig verkoopkanaal. Dat blijkt uit een studie van onderzoeksbureau iVox bij de leden van BeCommerce, de federatie van de Belgische afstandsverkopers. Die bedrijven zien de toekomst alvast positief tegemoet: 70% van hen verwacht dit jaar een groei van 40% tegenover 2010.

Postorderbedrijven sterven uit

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat steeds meer Belgische internetbedrijven enkel en alleen verkopen via het internet. Het marktaandeel van de zogenoemde multi-channelplayers, bedrijven die zowel online als offline verkopen, blijkt gedaald naar 46% tegenover 65,9% in 2009. De bedrijven die uitsluitend via internet verkopen, domineren de markt met een aandeel van 54%, in 2009 was dat nog maar 34,1%. “Deze stijging betekent dat online meer en meer wordt gezien als een volwaardig verkoopkanaal en dat onze e-shops dus sterk genoeg staan om enkel te focussen op internetverkoop”, aldus Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce.

Rond de kerktoren

Opvallend is dat amper driekwart van de Belgische e-commercebedrijven ook effectief handel drijft met landgenoten. Een kleine meerderheid verkoopt ook in West-Europa (60%), nog geen kwart bedient ook de rest van Europa (24%). Nauwelijks 11% slijt zijn producten ook buiten Europa.

65% levert per post

Volgens BeCommerce is de post nog steeds de meest populaire pakjesleverancier: 65% van de ondervraagde bedrijven doet een beroep op bpost. Daarna volgen koerierdiensten (38%) en afhaalpunten zoals Kiala (38%). Vooral die laatste zijn de voorbije jaren aan een sterke opmars bezigd oordat het aantal afhaalpunten fors is toegenomen en de geografische spreiding nu fors verbeterd is. Ook de zogenoemde “time slot delivery” is een belangrijk deel van die verklaring: daarbij kan de consument zelf aangeven wanneer hij zijn pakje thuisgeleverd wil krijgen of in een afhaalpunt wil gaan afhalen. 11% van de e-shops biedt die optie intussen al aan.

Visa en Mastercard op kop

Bij de betalingsmethodes zijn en blijven de kredietkaarten het populairst: 95% van de Belgische e-shops biedt betaling via Visa en Mastercard aan, 38% via American Express. Betalen met de gewone bankkaart - Bancontact/Mister Cash - kan bij 60% van de Belgische internetwinkels, tegenover 49% voor Maestro. Naast de onlinebetaalsystemen zoals PayPal (54%) en iDEAL (46%) is ook onlinebanking sterk ingeburgerd als betaalwijze.

Overigens blijven decoratieproducten (46%), kledij (43%) en modeaccessoires (ook 43%) traditiegetrouw de meest verkochte producten.


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.