Belgische m-commerce dit jaar naar 213 miljoen euro

Belgische m-commerce dit jaar naar 213 miljoen euro

In 2014 zal e-commerce in ons land goed zijn voor een totale omzet van 2,2 miljard euro, waarvan 9,7% of 213 miljoen euro zal worden gegenereerd via smartphones en tablet-pc's. In de wetenschap dat m-commerce in de Verenigde Staten al goed is voor 18% van de totale onlineverkoop, is er nog een flinke groeimarge in ons land.

55% webwinkels heeft "mobiele" site

Volgens de jaarlijkse studie van BeCommerce, de Belgische vereniging van online handelaars, biedt 55% van de webwinkels in ons land zijn producten en diensten nu al aan via mobiele apparaten. Dat is bijna vier keer zoveel als in 2011, toen het er nog maar 15% waren. Al betekent dat ook dat nog altijd 45% van de e-handelaars "terughoudend staat tegenover het idee om zich aan mobile commerce te wagen", betreurt BeCommerce-voorzitster Patricia Ceyssens.

 

Nochtans is driekwart van de handelaars die het wél doen, best tevreden over de m-commerceresultaten. Ook dat is een flinke stijging (+18%) tegenover twee jaar eerder. En ook al zien de meeste handelaars m-commerce in de eerste plaats als een manier om een betere klantenservice te bieden, toch is het aantal webwinkels dat al minstens 10% van zijn omzet uit m-commerce haalt in 2013 verdubbeld tegenover het jaar voordien.

 

Meer 'adaptive sites' dan 'apps'

Ruim de helft van de Belgische e-handelaars beschikt over een 'adaptive mobile site'. Die past zich volgens het principe van responsive design aan de kleinere schermgrootte van de tablets en smartphones aan, waardoor de bedieningstoetsen meteen ook vlotter toegankelijk zijn.

 

De helft van hen biedt daarnaast ook nog een mobiele applicatie aan. Dankzij deze applicaties kan de consument nog gemakkelijker met zijn smartphone navigeren en eenvoudig een catalogus raadplegen of een aankoop verrichten. De belangrijkste besturingssystemen voor mobiele applicaties zijn iOS (66%), Android (60%, een groei met 22% tegenover 2012) en Windows (33%).

 

"Hoewel mobiele applicaties zeer aantrekkelijk zijn, geven de Belgische e-handelaars toch de voorkeur aan de lancering van een adaptieve mobiele website. Apps ontwikkelen is immers duur en vereist een zeer specifieke technische kennis. Wij zien in andere landen en vooral in de Verenigde Staten hetzelfde gebeuren", klinkt het nog bij BeCommerce.

Tags: