Belgische m-commerce dit jaar naar 213 miljoen euro | RetailDetail

Belgische m-commerce dit jaar naar 213 miljoen euro

Belgische m-commerce dit jaar naar 213 miljoen euro

In 2014 zal e-commerce in ons land goed zijn voor een totale omzet van 2,2 miljard euro, waarvan 9,7% of 213 miljoen euro zal worden gegenereerd via smartphones en tablet-pc's. In de wetenschap dat m-commerce in de Verenigde Staten al goed is voor 18% van de totale onlineverkoop, is er nog een flinke groeimarge in ons land.

55% webwinkels heeft "mobiele" site

Volgens de jaarlijkse studie van BeCommerce, de Belgische vereniging van online handelaars, biedt 55% van de webwinkels in ons land zijn producten en diensten nu al aan via mobiele apparaten. Dat is bijna vier keer zoveel als in 2011, toen het er nog maar 15% waren. Al betekent dat ook dat nog altijd 45% van de e-handelaars "terughoudend staat tegenover het idee om zich aan mobile commerce te wagen", betreurt BeCommerce-voorzitster Patricia Ceyssens.

 

Nochtans is driekwart van de handelaars die het wél doen, best tevreden over de m-commerceresultaten. Ook dat is een flinke stijging (+18%) tegenover twee jaar eerder. En ook al zien de meeste handelaars m-commerce in de eerste plaats als een manier om een betere klantenservice te bieden, toch is het aantal webwinkels dat al minstens 10% van zijn omzet uit m-commerce haalt in 2013 verdubbeld tegenover het jaar voordien.

 

Meer 'adaptive sites' dan 'apps'

Ruim de helft van de Belgische e-handelaars beschikt over een 'adaptive mobile site'. Die past zich volgens het principe van responsive design aan de kleinere schermgrootte van de tablets en smartphones aan, waardoor de bedieningstoetsen meteen ook vlotter toegankelijk zijn.

 

De helft van hen biedt daarnaast ook nog een mobiele applicatie aan. Dankzij deze applicaties kan de consument nog gemakkelijker met zijn smartphone navigeren en eenvoudig een catalogus raadplegen of een aankoop verrichten. De belangrijkste besturingssystemen voor mobiele applicaties zijn iOS (66%), Android (60%, een groei met 22% tegenover 2012) en Windows (33%).

 

"Hoewel mobiele applicaties zeer aantrekkelijk zijn, geven de Belgische e-handelaars toch de voorkeur aan de lancering van een adaptieve mobiele website. Apps ontwikkelen is immers duur en vereist een zeer specifieke technische kennis. Wij zien in andere landen en vooral in de Verenigde Staten hetzelfde gebeuren", klinkt het nog bij BeCommerce.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.