'Belgische paradox' kost e-commerce heel wat omzet | RetailDetail

'Belgische paradox' kost e-commerce heel wat omzet

'Belgische paradox' kost e-commerce heel wat omzet

De internetbarometer van studiebureau 'e-mail Brokers' geeft aan dat er in België nog heel wat ruimte is voor online groei. Vooral kleinere en Waalse bedrijven kampen met een kleinere aanwezigheid op het internet. Toch zijn er in België niet per se weinig websites die actief aan e-commerce doen.

Het onderzoek ging onder andere na hoeveel bedrijven een website hebben, en hoeveel daarvan ook echt via het internet kunnen verkopen. Volgens hen telt België bijna 500.000 'professionele' websites, die gelinkt zijn aan een btw-nummer. In geen enkele provincie heeft meer dan de helft van de bedrijven met een website, maar de situatie is het ergst in Henegouwen (amper 26%). De barometer geeft verder aan dat 99% van de grote bedrijven een website heeft, terwijl amper 6% van de bedrijven met minder dan vijf werknemers op het internet te vinden is.

 

'Belgische paradox'

Het onderzoek telde in ons land 27.097 e-commercesites, waarvan 67% afkomstig is uit het Vlaams gewest (meer dan 18.500) tegenover slechts 21% uit het Waals gewest (ongeveer 5.800) en 12% uit Brusselse (3.200 webshops). Met meer dan 5800 webshops scoort Antwerpen het best, Luxemburg is met nog geen 500 een al even logische laatste.

 

Toch stelt DataNews dat het probleem niet ligt bij het aantal webshops in België: de IT-afdeling van Knack meldt zelfs dat ons land "tot de koplopers behoort met het hoogste aantal professionele websites". Dat zorgt er echter niet voor dat we daar ook massaal gebruik van maken: in ons land is e-commerce hooguit goed voor 2,5% van het bruto binnenlands product. Bij sommige van de Europese koplopers, zoals Groot-Brittannië, is dat reeds opgelopen tot bijna 9%.

 

De internetbarometer ziet wel één mooi lichtpuntje: sinds de media-aandacht voor hun eerste versie, inclusief de bewering "99% van de Belgische webshops is niet in orde met de wet", is al een kwart van die sites aangepast om volledig in orde te zijn met de regels over affichering van contactadres, btw-nummer en andere gegevens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.