'Belgische paradox' kost e-commerce heel wat omzet | RetailDetail

'Belgische paradox' kost e-commerce heel wat omzet

'Belgische paradox' kost e-commerce heel wat omzet

De internetbarometer van studiebureau 'e-mail Brokers' geeft aan dat er in België nog heel wat ruimte is voor online groei. Vooral kleinere en Waalse bedrijven kampen met een kleinere aanwezigheid op het internet. Toch zijn er in België niet per se weinig websites die actief aan e-commerce doen.

Het onderzoek ging onder andere na hoeveel bedrijven een website hebben, en hoeveel daarvan ook echt via het internet kunnen verkopen. Volgens hen telt België bijna 500.000 'professionele' websites, die gelinkt zijn aan een btw-nummer. In geen enkele provincie heeft meer dan de helft van de bedrijven met een website, maar de situatie is het ergst in Henegouwen (amper 26%). De barometer geeft verder aan dat 99% van de grote bedrijven een website heeft, terwijl amper 6% van de bedrijven met minder dan vijf werknemers op het internet te vinden is.

 

'Belgische paradox'

Het onderzoek telde in ons land 27.097 e-commercesites, waarvan 67% afkomstig is uit het Vlaams gewest (meer dan 18.500) tegenover slechts 21% uit het Waals gewest (ongeveer 5.800) en 12% uit Brusselse (3.200 webshops). Met meer dan 5800 webshops scoort Antwerpen het best, Luxemburg is met nog geen 500 een al even logische laatste.

 

Toch stelt DataNews dat het probleem niet ligt bij het aantal webshops in België: de IT-afdeling van Knack meldt zelfs dat ons land "tot de koplopers behoort met het hoogste aantal professionele websites". Dat zorgt er echter niet voor dat we daar ook massaal gebruik van maken: in ons land is e-commerce hooguit goed voor 2,5% van het bruto binnenlands product. Bij sommige van de Europese koplopers, zoals Groot-Brittannië, is dat reeds opgelopen tot bijna 9%.

 

De internetbarometer ziet wel één mooi lichtpuntje: sinds de media-aandacht voor hun eerste versie, inclusief de bewering "99% van de Belgische webshops is niet in orde met de wet", is al een kwart van die sites aangepast om volledig in orde te zijn met de regels over affichering van contactadres, btw-nummer en andere gegevens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.