'Belgische paradox' kost e-commerce heel wat omzet

'Belgische paradox' kost e-commerce heel wat omzet

De internetbarometer van studiebureau 'e-mail Brokers' geeft aan dat er in België nog heel wat ruimte is voor online groei. Vooral kleinere en Waalse bedrijven kampen met een kleinere aanwezigheid op het internet. Toch zijn er in België niet per se weinig websites die actief aan e-commerce doen.

Het onderzoek ging onder andere na hoeveel bedrijven een website hebben, en hoeveel daarvan ook echt via het internet kunnen verkopen. Volgens hen telt België bijna 500.000 'professionele' websites, die gelinkt zijn aan een btw-nummer. In geen enkele provincie heeft meer dan de helft van de bedrijven met een website, maar de situatie is het ergst in Henegouwen (amper 26%). De barometer geeft verder aan dat 99% van de grote bedrijven een website heeft, terwijl amper 6% van de bedrijven met minder dan vijf werknemers op het internet te vinden is.

 

'Belgische paradox'

Het onderzoek telde in ons land 27.097 e-commercesites, waarvan 67% afkomstig is uit het Vlaams gewest (meer dan 18.500) tegenover slechts 21% uit het Waals gewest (ongeveer 5.800) en 12% uit Brusselse (3.200 webshops). Met meer dan 5800 webshops scoort Antwerpen het best, Luxemburg is met nog geen 500 een al even logische laatste.

 

Toch stelt DataNews dat het probleem niet ligt bij het aantal webshops in België: de IT-afdeling van Knack meldt zelfs dat ons land "tot de koplopers behoort met het hoogste aantal professionele websites". Dat zorgt er echter niet voor dat we daar ook massaal gebruik van maken: in ons land is e-commerce hooguit goed voor 2,5% van het bruto binnenlands product. Bij sommige van de Europese koplopers, zoals Groot-Brittannië, is dat reeds opgelopen tot bijna 9%.

 

De internetbarometer ziet wel één mooi lichtpuntje: sinds de media-aandacht voor hun eerste versie, inclusief de bewering "99% van de Belgische webshops is niet in orde met de wet", is al een kwart van die sites aangepast om volledig in orde te zijn met de regels over affichering van contactadres, btw-nummer en andere gegevens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

 

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Back to top