'Belgische paradox' kost e-commerce heel wat omzet | RetailDetail

'Belgische paradox' kost e-commerce heel wat omzet

'Belgische paradox' kost e-commerce heel wat omzet

De internetbarometer van studiebureau 'e-mail Brokers' geeft aan dat er in België nog heel wat ruimte is voor online groei. Vooral kleinere en Waalse bedrijven kampen met een kleinere aanwezigheid op het internet. Toch zijn er in België niet per se weinig websites die actief aan e-commerce doen.

Het onderzoek ging onder andere na hoeveel bedrijven een website hebben, en hoeveel daarvan ook echt via het internet kunnen verkopen. Volgens hen telt België bijna 500.000 'professionele' websites, die gelinkt zijn aan een btw-nummer. In geen enkele provincie heeft meer dan de helft van de bedrijven met een website, maar de situatie is het ergst in Henegouwen (amper 26%). De barometer geeft verder aan dat 99% van de grote bedrijven een website heeft, terwijl amper 6% van de bedrijven met minder dan vijf werknemers op het internet te vinden is.

 

'Belgische paradox'

Het onderzoek telde in ons land 27.097 e-commercesites, waarvan 67% afkomstig is uit het Vlaams gewest (meer dan 18.500) tegenover slechts 21% uit het Waals gewest (ongeveer 5.800) en 12% uit Brusselse (3.200 webshops). Met meer dan 5800 webshops scoort Antwerpen het best, Luxemburg is met nog geen 500 een al even logische laatste.

 

Toch stelt DataNews dat het probleem niet ligt bij het aantal webshops in België: de IT-afdeling van Knack meldt zelfs dat ons land "tot de koplopers behoort met het hoogste aantal professionele websites". Dat zorgt er echter niet voor dat we daar ook massaal gebruik van maken: in ons land is e-commerce hooguit goed voor 2,5% van het bruto binnenlands product. Bij sommige van de Europese koplopers, zoals Groot-Brittannië, is dat reeds opgelopen tot bijna 9%.

 

De internetbarometer ziet wel één mooi lichtpuntje: sinds de media-aandacht voor hun eerste versie, inclusief de bewering "99% van de Belgische webshops is niet in orde met de wet", is al een kwart van die sites aangepast om volledig in orde te zijn met de regels over affichering van contactadres, btw-nummer en andere gegevens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. Opvallend: de huismerkproducten zijn van Boni, het eigenmerklabel van Belgische supermarktketen Colruyt.

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Back to top