'Belgische paradox' kost e-commerce heel wat omzet

'Belgische paradox' kost e-commerce heel wat omzet

De internetbarometer van studiebureau 'e-mail Brokers' geeft aan dat er in België nog heel wat ruimte is voor online groei. Vooral kleinere en Waalse bedrijven kampen met een kleinere aanwezigheid op het internet. Toch zijn er in België niet per se weinig websites die actief aan e-commerce doen.

Het onderzoek ging onder andere na hoeveel bedrijven een website hebben, en hoeveel daarvan ook echt via het internet kunnen verkopen. Volgens hen telt België bijna 500.000 'professionele' websites, die gelinkt zijn aan een btw-nummer. In geen enkele provincie heeft meer dan de helft van de bedrijven met een website, maar de situatie is het ergst in Henegouwen (amper 26%). De barometer geeft verder aan dat 99% van de grote bedrijven een website heeft, terwijl amper 6% van de bedrijven met minder dan vijf werknemers op het internet te vinden is.

 

'Belgische paradox'

Het onderzoek telde in ons land 27.097 e-commercesites, waarvan 67% afkomstig is uit het Vlaams gewest (meer dan 18.500) tegenover slechts 21% uit het Waals gewest (ongeveer 5.800) en 12% uit Brusselse (3.200 webshops). Met meer dan 5800 webshops scoort Antwerpen het best, Luxemburg is met nog geen 500 een al even logische laatste.

 

Toch stelt DataNews dat het probleem niet ligt bij het aantal webshops in België: de IT-afdeling van Knack meldt zelfs dat ons land "tot de koplopers behoort met het hoogste aantal professionele websites". Dat zorgt er echter niet voor dat we daar ook massaal gebruik van maken: in ons land is e-commerce hooguit goed voor 2,5% van het bruto binnenlands product. Bij sommige van de Europese koplopers, zoals Groot-Brittannië, is dat reeds opgelopen tot bijna 9%.

 

De internetbarometer ziet wel één mooi lichtpuntje: sinds de media-aandacht voor hun eerste versie, inclusief de bewering "99% van de Belgische webshops is niet in orde met de wet", is al een kwart van die sites aangepast om volledig in orde te zijn met de regels over affichering van contactadres, btw-nummer en andere gegevens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top