RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belgische retail nog lang niet ‘future proof’

icon
m-Tail10 december, 2015

Spanjaarden en Britten het best voorbereid

Het gebruik van sociale media en smartphones zal de manier waarop we in de toekomst shoppen grondig veranderen. Dat blijkt nog maar eens uit een nieuw rapport van onderzoeks- en adviesbureau Stylus in opdracht van Visa Europe: “The future of retail“. Daarin gaan de onderzoekers na in welke landen de retailers al dan niet klaar zijn om de volgende generatie van consumenten te verwelkomen, klanten voor wie online personalisatie onlosmakelijk verbonden is met de in-store ervaring.

 

Stylus berekende voor elk land een zogeheten Future of Retail Market Readiness Index. Die baseert zich op vier factoren om te bepalen hoe goed een land op de toekomst van retail is voorbereid: penetratiegraad van smartphones (speelt mee voor 40%), gebruik van contactloze betaaltechnologie (25%), penetratiegraad van sociale media (25%) en tot slot de leeftijd van de bevolking (10%).

 

Uiteindelijk blijken Spanje (met index 98,6) en het Verenigd Koninkrijk (index 91,9) het best voorbereid om nieuwe technologieën te integreren en zo tegemoet te komen aan de vraag naar een gepersonaliseerde winkelervaring. Dankzij de hoge penetratie van smartphones (respectievelijk 85% en 77% volgens Global Web Index) en de penetratie van sociale media (82% en 59%) lenen die markten zich perfect tot nieuwe, digitaal aangestuurde winkelervaringen. Polen volgt op drie (index 90), Frankrijk op vier (index 84,2) en Turkije op vijf (index 83,4).

 

België niet in top-10

Terwijl onze Noorderburen op een knappe zevende plaats staan (index 79,5), haalt ons land de top-10 niet (index 63,9). Daarvoor is het aantal contactloze betaalkaarten, dat in ons land vandaag al in oploop is, nog veel te laag (amper 7,5%) terwijl ook de penetratiegraad van smartphones (60,6%) en sociale media (52%) al bij al aan de lage kant blijft.

 

Toch verwacht Jean-Marie de Crayencour, Country Manager BeLux van Visa Europe, dat ons land die achterstand snel zal inhalen. “De penetratie van contactloze kaarten in België neemt toe, omdat de meeste banken de integratie ervan op hun planning hebben staan. De eerste contactloze Visa-kaarten werden dit jaar in België uitgegeven en handelaars sluiten deze innovatieve technologie in de armen. Zo zal 50 tot 60% van de terminals tegen eind 2016 met de contactloze technologie van Visa zijn uitgerust. En nu onze Europese buren volop gebruikmaken van sociale media, mobiele en contactloze technologieën, zullen we zien dat alle puzzelstukjes in elkaar vallen en onze manier van shoppen ingrijpend zal veranderen.”

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN