Belgische webwinkels scoren goede punten

Belgische webwinkels scoren goede punten

Belgische webwinkels kleuren mooi tussen de lijntjes, leert een onderzoek van de Economische Inspectie. Na een doorlichting van 266 webshops werden slechts zeven processen-verbaal doorgestuurd naar het parket.

Vaak kleine inbreuken uit onwetendheid

De Economische Inspectie voerde haar onderzoek tussen oktober 2014 en februari 2015 en wilde vooral controleren of Belgische webwinkels de algemene regels over elektronische handel en verkoop op afstand respecteerden. Daarbij werd onder meer nagegaan of consumenten correct werden geïnformeerd over de kenmerken van het product, de verzendkosten, het herroepingsrecht en de contactgegevens van de handelaar.

 

Bij bijna 63% van de onderzochte webwinkels werd bij een eerste controle een inbreuk geconstateerd. Dit betekende niet dat er bij al deze webwinkels ernstige problemen werden vastgesteld: vaak ging het om een relatief klein probleem, te wijten aan onwetendheid, aldus de FOD Economie. Voorbeelden hiervan zijn het ontbreken van het modelformulier voor de herroeping van het product of de dienst (dat slechts enkele maanden voor het onderzoek verplicht werd) of het ontbreken van het ondernemingsnummer bij de contactgegevens op de website. Bij een hercontrole was 97% in orde.

 

De FOD Economie vindt de resultaten belangrijk, want in 2014 deed al 54% van de Belgen in 2014 online aankopen, 6% meer dan een jaar eerder. Vier Belgen op de vijf die een online aankoop deden in 2014, zeiden minstens één keer bij een Belgisch bedrijf te hebben gekocht. Het gaat dan voornamelijk om bestellingen van (sport)kleding, reizen en tickets voor evenementen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top