Belgische webwinkels scoren goede punten | RetailDetail

Belgische webwinkels scoren goede punten

Belgische webwinkels scoren goede punten

Belgische webwinkels kleuren mooi tussen de lijntjes, leert een onderzoek van de Economische Inspectie. Na een doorlichting van 266 webshops werden slechts zeven processen-verbaal doorgestuurd naar het parket.

Vaak kleine inbreuken uit onwetendheid

De Economische Inspectie voerde haar onderzoek tussen oktober 2014 en februari 2015 en wilde vooral controleren of Belgische webwinkels de algemene regels over elektronische handel en verkoop op afstand respecteerden. Daarbij werd onder meer nagegaan of consumenten correct werden geïnformeerd over de kenmerken van het product, de verzendkosten, het herroepingsrecht en de contactgegevens van de handelaar.

 

Bij bijna 63% van de onderzochte webwinkels werd bij een eerste controle een inbreuk geconstateerd. Dit betekende niet dat er bij al deze webwinkels ernstige problemen werden vastgesteld: vaak ging het om een relatief klein probleem, te wijten aan onwetendheid, aldus de FOD Economie. Voorbeelden hiervan zijn het ontbreken van het modelformulier voor de herroeping van het product of de dienst (dat slechts enkele maanden voor het onderzoek verplicht werd) of het ontbreken van het ondernemingsnummer bij de contactgegevens op de website. Bij een hercontrole was 97% in orde.

 

De FOD Economie vindt de resultaten belangrijk, want in 2014 deed al 54% van de Belgen in 2014 online aankopen, 6% meer dan een jaar eerder. Vier Belgen op de vijf die een online aankoop deden in 2014, zeiden minstens één keer bij een Belgisch bedrijf te hebben gekocht. Het gaat dan voornamelijk om bestellingen van (sport)kleding, reizen en tickets voor evenementen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.