Belgische winkels moeten hun informatie op internet dringend bijspijkeren

Belgische winkels moeten hun informatie op internet dringend bijspijkeren

Liefst 40% van de zoekopdrachten bij Google via een mobiele telefoon draait tegenwoordig om het vinden van informatie over wat zich in de buurt bevindt. Helaas zijn de Belgische winkels zich daar onvoldoende van bewust: de basisinfo die de consument online terugvindt over winkelpunten laat al te vaak serieus te wensen over, zo blijkt uit een onderzoek van Mobilosoft.

Dramatische resultaten

Mobilosoft, een specialist in mobiele marketing en in de ontwikkeling van mobiele weboplossingen. onderzocht voor een duizendtal winkelpunten of hun adresgegevens, gps-coördinaten, telefoonnummers en openingsuren correct te vinden waren op vier online kanalen: de eigen website, Google Maps, en de sociaalnetwerksites Facebook en Foursquare.

 

De resultaten zijn ronduit dramatisch:

  • De meeste winkels vermelden op hun website wel hun adres en telefoonnummer correct, maar 20% vermeldt toch verkeerde openingsuren.
  • 31% van de verkooppunten in België is niet op Google Maps aanwezig; slechts 67% biedt daar een exact fysiek adres.
  • 71% van de handelszaken zit niet op Facebook; bovendien meldt slechts 9% van de verkooppunten die wel een Facebook-pagina heeft de juiste openingsuren.
  • Op het Foursquare-platform blijken de openingsuren in 72% van de gevallen fout te zijn.

1 op 1.000 heeft huiswerk gemaakt

"Slechts één op de duizend verkooppunten uit de audit is vermeld zoals het hoort op het web, Google Maps, Facebook en Foursquare", zegt Georges-Alexandre Hanin, oprichter en CEO van Mobilosoft. "Een situatie die echt dramatisch is als men ziet hoe populair de smartphone en de tablet geworden zijn en als men bedenkt dat 40% van de zoekopdrachten op Google van op een mobiele telefoon een zoektocht is naar informatie over handelszaken in de buurt..."

 

Al is er wel een verklaring voor die onthutsende cijfers. "De meeste winkelinformatie op Google Maps is afkomstig van zoekrobots van Google", zegt Georges-Alexandre Hanin. "Er zijn maar weinig bedrijven die die informatie actief beheren."

 

De slordigheden en onvolledigheden op Foursquare zijn dan weer te verklaren doordat de meeste informatie er wordt geplaatst door gebruikers. Dat zelfs op Facebook niet alles vlot loopt, komt dan weer doordat het netwerk niet de mogelijkheid biedt om info over meerdere vestigingen in één keer te posten.

 

Moraal van dit verhaal: check toch maar eens de informatie die er al dan niet over uw bedrijf beschikbaar is online. Wie weet hoeveel businessopportuniteiten u op die manier al bent misgelopen...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had sinds 2014 ook een webshop in België, maar eind vorig jaar kwam daar een einde aan. Toen klonk het dat het slechts tijdelijk was, maar nu laat het online warenhuis verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Bol.com breidt Belgische verzendopties uit

02/08/2017

De Nederlandse webshop bol.com breidt in België zijn leveringsopties uit met de toevoeging van avondbezorging en het bezorgabonnement ‘Select’. 

Back to top