Belgische winkels moeten hun informatie op internet dringend bijspijkeren

Belgische winkels moeten hun informatie op internet dringend bijspijkeren

Liefst 40% van de zoekopdrachten bij Google via een mobiele telefoon draait tegenwoordig om het vinden van informatie over wat zich in de buurt bevindt. Helaas zijn de Belgische winkels zich daar onvoldoende van bewust: de basisinfo die de consument online terugvindt over winkelpunten laat al te vaak serieus te wensen over, zo blijkt uit een onderzoek van Mobilosoft.

Dramatische resultaten

Mobilosoft, een specialist in mobiele marketing en in de ontwikkeling van mobiele weboplossingen. onderzocht voor een duizendtal winkelpunten of hun adresgegevens, gps-coördinaten, telefoonnummers en openingsuren correct te vinden waren op vier online kanalen: de eigen website, Google Maps, en de sociaalnetwerksites Facebook en Foursquare.

 

De resultaten zijn ronduit dramatisch:

  • De meeste winkels vermelden op hun website wel hun adres en telefoonnummer correct, maar 20% vermeldt toch verkeerde openingsuren.
  • 31% van de verkooppunten in België is niet op Google Maps aanwezig; slechts 67% biedt daar een exact fysiek adres.
  • 71% van de handelszaken zit niet op Facebook; bovendien meldt slechts 9% van de verkooppunten die wel een Facebook-pagina heeft de juiste openingsuren.
  • Op het Foursquare-platform blijken de openingsuren in 72% van de gevallen fout te zijn.

1 op 1.000 heeft huiswerk gemaakt

"Slechts één op de duizend verkooppunten uit de audit is vermeld zoals het hoort op het web, Google Maps, Facebook en Foursquare", zegt Georges-Alexandre Hanin, oprichter en CEO van Mobilosoft. "Een situatie die echt dramatisch is als men ziet hoe populair de smartphone en de tablet geworden zijn en als men bedenkt dat 40% van de zoekopdrachten op Google van op een mobiele telefoon een zoektocht is naar informatie over handelszaken in de buurt..."

 

Al is er wel een verklaring voor die onthutsende cijfers. "De meeste winkelinformatie op Google Maps is afkomstig van zoekrobots van Google", zegt Georges-Alexandre Hanin. "Er zijn maar weinig bedrijven die die informatie actief beheren."

 

De slordigheden en onvolledigheden op Foursquare zijn dan weer te verklaren doordat de meeste informatie er wordt geplaatst door gebruikers. Dat zelfs op Facebook niet alles vlot loopt, komt dan weer doordat het netwerk niet de mogelijkheid biedt om info over meerdere vestigingen in één keer te posten.

 

Moraal van dit verhaal: check toch maar eens de informatie die er al dan niet over uw bedrijf beschikbaar is online. Wie weet hoeveel businessopportuniteiten u op die manier al bent misgelopen...

Tags: