Belgische winkels moeten hun informatie op internet dringend bijspijkeren | RetailDetail

Belgische winkels moeten hun informatie op internet dringend bijspijkeren

Belgische winkels moeten hun informatie op internet dringend bijspijkeren

Liefst 40% van de zoekopdrachten bij Google via een mobiele telefoon draait tegenwoordig om het vinden van informatie over wat zich in de buurt bevindt. Helaas zijn de Belgische winkels zich daar onvoldoende van bewust: de basisinfo die de consument online terugvindt over winkelpunten laat al te vaak serieus te wensen over, zo blijkt uit een onderzoek van Mobilosoft.

Dramatische resultaten

Mobilosoft, een specialist in mobiele marketing en in de ontwikkeling van mobiele weboplossingen. onderzocht voor een duizendtal winkelpunten of hun adresgegevens, gps-coördinaten, telefoonnummers en openingsuren correct te vinden waren op vier online kanalen: de eigen website, Google Maps, en de sociaalnetwerksites Facebook en Foursquare.

 

De resultaten zijn ronduit dramatisch:

  • De meeste winkels vermelden op hun website wel hun adres en telefoonnummer correct, maar 20% vermeldt toch verkeerde openingsuren.
  • 31% van de verkooppunten in België is niet op Google Maps aanwezig; slechts 67% biedt daar een exact fysiek adres.
  • 71% van de handelszaken zit niet op Facebook; bovendien meldt slechts 9% van de verkooppunten die wel een Facebook-pagina heeft de juiste openingsuren.
  • Op het Foursquare-platform blijken de openingsuren in 72% van de gevallen fout te zijn.

1 op 1.000 heeft huiswerk gemaakt

"Slechts één op de duizend verkooppunten uit de audit is vermeld zoals het hoort op het web, Google Maps, Facebook en Foursquare", zegt Georges-Alexandre Hanin, oprichter en CEO van Mobilosoft. "Een situatie die echt dramatisch is als men ziet hoe populair de smartphone en de tablet geworden zijn en als men bedenkt dat 40% van de zoekopdrachten op Google van op een mobiele telefoon een zoektocht is naar informatie over handelszaken in de buurt..."

 

Al is er wel een verklaring voor die onthutsende cijfers. "De meeste winkelinformatie op Google Maps is afkomstig van zoekrobots van Google", zegt Georges-Alexandre Hanin. "Er zijn maar weinig bedrijven die die informatie actief beheren."

 

De slordigheden en onvolledigheden op Foursquare zijn dan weer te verklaren doordat de meeste informatie er wordt geplaatst door gebruikers. Dat zelfs op Facebook niet alles vlot loopt, komt dan weer doordat het netwerk niet de mogelijkheid biedt om info over meerdere vestigingen in één keer te posten.

 

Moraal van dit verhaal: check toch maar eens de informatie die er al dan niet over uw bedrijf beschikbaar is online. Wie weet hoeveel businessopportuniteiten u op die manier al bent misgelopen...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.