Beursgang Alibaba gepland voor 8 augustus | RetailDetail

Beursgang Alibaba gepland voor 8 augustus

Beursgang Alibaba gepland voor 8 augustus

De beursgang van het Chinese e-commercebedrijf Alibaba zou gepland staan voor 8 augustus. Dat is geen toevallige datum, want acht is een geluksgetal in China. Alibaba trekt met zijn aandelen naar de beurs van New York.

Dubbel geluk

Alibaba maakte in mei al bekend dat het zijn beursgang op Wall Street zou doen. Toen was er al sprake van "deze zomer" en 8 augustus zou nu de voorkeur krijgen vanuit het management van het bedrijf. 'Ba' betekent in het Chinees immers acht en staat ook voor geluk.

 

Aangezien 'ba' tweemaal voorkomt in de naam van Alibaba viel de keuze op 8 augustus als datum voor de beursgang. Alibaba wil ook BABA als ticker – een soort kenteken – voor de beurs, om het belang van de dubbele acht nog eens te onderstrepen.

 

Grootste beursgang ooit

Analisten voorspellen al een tijdje dat de beursgang van Alibaba de grootste ooit kan zijn in de Verenigde Staten, met een verwachte waarde van maar liefst 20 miljard dollar (14,7 miljard euro). Daarmee zou het nog een stuk beter doen dan Facebook bij diens beursgang: de socialenetwerksite haalde 16 miljard dollar (11,75 miljard euro) op.

 

Als Alibaba echter kiest voor augustus als periode om te lanceren, zou het wel eens kunnen dat de resultaten lager uitvallen. Analisten zien augustus immers niet als een optimaal moment om naar de beurs te trekken, omdat veel fondsbeheerders een pauze inlassen tijdens de vakantiemaanden en in die periode liggen de handelsvolumes in de Verenigde Staten steevast lager.

 

Alibaba heeft momenteel meer dan 80 procent van de Chinese e-commerce in handen. Vorig jaar had het een retailomzet van 248 miljard dollar (182 miljard euro). De volledige Chinese e-commerce had volgens een Chinees rapport vorig jaar een omzet van 217,9 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.