Beursgang Alibaba gepland voor 8 augustus

Beursgang Alibaba gepland voor 8 augustus

De beursgang van het Chinese e-commercebedrijf Alibaba zou gepland staan voor 8 augustus. Dat is geen toevallige datum, want acht is een geluksgetal in China. Alibaba trekt met zijn aandelen naar de beurs van New York.

Dubbel geluk

Alibaba maakte in mei al bekend dat het zijn beursgang op Wall Street zou doen. Toen was er al sprake van "deze zomer" en 8 augustus zou nu de voorkeur krijgen vanuit het management van het bedrijf. 'Ba' betekent in het Chinees immers acht en staat ook voor geluk.

 

Aangezien 'ba' tweemaal voorkomt in de naam van Alibaba viel de keuze op 8 augustus als datum voor de beursgang. Alibaba wil ook BABA als ticker – een soort kenteken – voor de beurs, om het belang van de dubbele acht nog eens te onderstrepen.

 

Grootste beursgang ooit

Analisten voorspellen al een tijdje dat de beursgang van Alibaba de grootste ooit kan zijn in de Verenigde Staten, met een verwachte waarde van maar liefst 20 miljard dollar (14,7 miljard euro). Daarmee zou het nog een stuk beter doen dan Facebook bij diens beursgang: de socialenetwerksite haalde 16 miljard dollar (11,75 miljard euro) op.

 

Als Alibaba echter kiest voor augustus als periode om te lanceren, zou het wel eens kunnen dat de resultaten lager uitvallen. Analisten zien augustus immers niet als een optimaal moment om naar de beurs te trekken, omdat veel fondsbeheerders een pauze inlassen tijdens de vakantiemaanden en in die periode liggen de handelsvolumes in de Verenigde Staten steevast lager.

 

Alibaba heeft momenteel meer dan 80 procent van de Chinese e-commerce in handen. Vorig jaar had het een retailomzet van 248 miljard dollar (182 miljard euro). De volledige Chinese e-commerce had volgens een Chinees rapport vorig jaar een omzet van 217,9 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top