Beursgang Alibaba gepland voor 8 augustus

Beursgang Alibaba gepland voor 8 augustus

De beursgang van het Chinese e-commercebedrijf Alibaba zou gepland staan voor 8 augustus. Dat is geen toevallige datum, want acht is een geluksgetal in China. Alibaba trekt met zijn aandelen naar de beurs van New York.

Dubbel geluk

Alibaba maakte in mei al bekend dat het zijn beursgang op Wall Street zou doen. Toen was er al sprake van "deze zomer" en 8 augustus zou nu de voorkeur krijgen vanuit het management van het bedrijf. 'Ba' betekent in het Chinees immers acht en staat ook voor geluk.

 

Aangezien 'ba' tweemaal voorkomt in de naam van Alibaba viel de keuze op 8 augustus als datum voor de beursgang. Alibaba wil ook BABA als ticker – een soort kenteken – voor de beurs, om het belang van de dubbele acht nog eens te onderstrepen.

 

Grootste beursgang ooit

Analisten voorspellen al een tijdje dat de beursgang van Alibaba de grootste ooit kan zijn in de Verenigde Staten, met een verwachte waarde van maar liefst 20 miljard dollar (14,7 miljard euro). Daarmee zou het nog een stuk beter doen dan Facebook bij diens beursgang: de socialenetwerksite haalde 16 miljard dollar (11,75 miljard euro) op.

 

Als Alibaba echter kiest voor augustus als periode om te lanceren, zou het wel eens kunnen dat de resultaten lager uitvallen. Analisten zien augustus immers niet als een optimaal moment om naar de beurs te trekken, omdat veel fondsbeheerders een pauze inlassen tijdens de vakantiemaanden en in die periode liggen de handelsvolumes in de Verenigde Staten steevast lager.

 

Alibaba heeft momenteel meer dan 80 procent van de Chinese e-commerce in handen. Vorig jaar had het een retailomzet van 248 miljard dollar (182 miljard euro). De volledige Chinese e-commerce had volgens een Chinees rapport vorig jaar een omzet van 217,9 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top