Beursgang Alibaba gepland voor 8 augustus | RetailDetail

Beursgang Alibaba gepland voor 8 augustus

Beursgang Alibaba gepland voor 8 augustus

De beursgang van het Chinese e-commercebedrijf Alibaba zou gepland staan voor 8 augustus. Dat is geen toevallige datum, want acht is een geluksgetal in China. Alibaba trekt met zijn aandelen naar de beurs van New York.

Dubbel geluk

Alibaba maakte in mei al bekend dat het zijn beursgang op Wall Street zou doen. Toen was er al sprake van "deze zomer" en 8 augustus zou nu de voorkeur krijgen vanuit het management van het bedrijf. 'Ba' betekent in het Chinees immers acht en staat ook voor geluk.

 

Aangezien 'ba' tweemaal voorkomt in de naam van Alibaba viel de keuze op 8 augustus als datum voor de beursgang. Alibaba wil ook BABA als ticker – een soort kenteken – voor de beurs, om het belang van de dubbele acht nog eens te onderstrepen.

 

Grootste beursgang ooit

Analisten voorspellen al een tijdje dat de beursgang van Alibaba de grootste ooit kan zijn in de Verenigde Staten, met een verwachte waarde van maar liefst 20 miljard dollar (14,7 miljard euro). Daarmee zou het nog een stuk beter doen dan Facebook bij diens beursgang: de socialenetwerksite haalde 16 miljard dollar (11,75 miljard euro) op.

 

Als Alibaba echter kiest voor augustus als periode om te lanceren, zou het wel eens kunnen dat de resultaten lager uitvallen. Analisten zien augustus immers niet als een optimaal moment om naar de beurs te trekken, omdat veel fondsbeheerders een pauze inlassen tijdens de vakantiemaanden en in die periode liggen de handelsvolumes in de Verenigde Staten steevast lager.

 

Alibaba heeft momenteel meer dan 80 procent van de Chinese e-commerce in handen. Vorig jaar had het een retailomzet van 248 miljard dollar (182 miljard euro). De volledige Chinese e-commerce had volgens een Chinees rapport vorig jaar een omzet van 217,9 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.