Beursgang Alibaba klaar voor aftrap | RetailDetail

Beursgang Alibaba klaar voor aftrap

Beursgang Alibaba klaar voor aftrap

Het Chinese Alibaba heeft in de eerste dagen van zijn beleggersroadshow al genoeg biedingen gekregen van beleggers om de beursgang te doen slagen. Volgende week vrijdag trekt de internetreus naar de beurs van New York.

Records

Alibaba gaat aandelen verkopen aan een prijs van 60 tot 66 dollar (46 tot 51 euro) en wil met zijn beursgang een bedrag van 21,1 miljard dollar (16,3 miljard euro) ophalen. Het zal daarmee de grootste beursgang van een technologiebedrijf ooit zijn: het vorige record stond op naam van Facebook, dat in 2012 16 miljard dollar (12,5 miljard euro) binnenbracht.

 

Zelfs het absolute record van Agricultural Bank of China komt in het vizier: dat haalde in 2010 een bedrag van 22,1 miljard dollar (17,1 miljard euro) binnen. Als Alibaba besluit om meer aandelen uit te geven of om de prijsvork te verhogen, dan is het niet ondenkbaar dat ook dat record sneuvelt.

 

Geen rechtstreekse aandeelhouder

Alibaba zal sowieso één van de grootste technologiebedrijven op Wall Street worden, met een beurswaarde van 160 miljard dollar (123,7 miljard euro). Ze zijn daarmee al groter dan Amazon.com, al moeten ze Google en Facebook wel nog laten voorgaan.

 

Wie aandelen koopt bij Alibaba zal trouwens volledig moeten vertrouwen op oprichter Jack Ma en vennoot Simon Xie. De aandelen van Alibaba zitten immers ondergebracht in een bedrijf op de Kaaimaneilanden dat via een omweg eigenaar is van de dochterbedrijven van Alibaba. Ook mogen buitenlandse aandeelhouders van de Chinese overheid geen aandelen hebben bij Alipay, de betaaldienst van Alibaba, waardoor dat deel werd ondergebracht in een ander bedrijf. Ook van die winsten kan dus niet geprofiteerd worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Back to top