Beursgang Alibaba klaar voor aftrap

Beursgang Alibaba klaar voor aftrap

Het Chinese Alibaba heeft in de eerste dagen van zijn beleggersroadshow al genoeg biedingen gekregen van beleggers om de beursgang te doen slagen. Volgende week vrijdag trekt de internetreus naar de beurs van New York.

Records

Alibaba gaat aandelen verkopen aan een prijs van 60 tot 66 dollar (46 tot 51 euro) en wil met zijn beursgang een bedrag van 21,1 miljard dollar (16,3 miljard euro) ophalen. Het zal daarmee de grootste beursgang van een technologiebedrijf ooit zijn: het vorige record stond op naam van Facebook, dat in 2012 16 miljard dollar (12,5 miljard euro) binnenbracht.

 

Zelfs het absolute record van Agricultural Bank of China komt in het vizier: dat haalde in 2010 een bedrag van 22,1 miljard dollar (17,1 miljard euro) binnen. Als Alibaba besluit om meer aandelen uit te geven of om de prijsvork te verhogen, dan is het niet ondenkbaar dat ook dat record sneuvelt.

 

Geen rechtstreekse aandeelhouder

Alibaba zal sowieso één van de grootste technologiebedrijven op Wall Street worden, met een beurswaarde van 160 miljard dollar (123,7 miljard euro). Ze zijn daarmee al groter dan Amazon.com, al moeten ze Google en Facebook wel nog laten voorgaan.

 

Wie aandelen koopt bij Alibaba zal trouwens volledig moeten vertrouwen op oprichter Jack Ma en vennoot Simon Xie. De aandelen van Alibaba zitten immers ondergebracht in een bedrijf op de Kaaimaneilanden dat via een omweg eigenaar is van de dochterbedrijven van Alibaba. Ook mogen buitenlandse aandeelhouders van de Chinese overheid geen aandelen hebben bij Alipay, de betaaldienst van Alibaba, waardoor dat deel werd ondergebracht in een ander bedrijf. Ook van die winsten kan dus niet geprofiteerd worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

 

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Back to top