Beursgang Alibaba klaar voor aftrap

Beursgang Alibaba klaar voor aftrap

Het Chinese Alibaba heeft in de eerste dagen van zijn beleggersroadshow al genoeg biedingen gekregen van beleggers om de beursgang te doen slagen. Volgende week vrijdag trekt de internetreus naar de beurs van New York.

Records

Alibaba gaat aandelen verkopen aan een prijs van 60 tot 66 dollar (46 tot 51 euro) en wil met zijn beursgang een bedrag van 21,1 miljard dollar (16,3 miljard euro) ophalen. Het zal daarmee de grootste beursgang van een technologiebedrijf ooit zijn: het vorige record stond op naam van Facebook, dat in 2012 16 miljard dollar (12,5 miljard euro) binnenbracht.

 

Zelfs het absolute record van Agricultural Bank of China komt in het vizier: dat haalde in 2010 een bedrag van 22,1 miljard dollar (17,1 miljard euro) binnen. Als Alibaba besluit om meer aandelen uit te geven of om de prijsvork te verhogen, dan is het niet ondenkbaar dat ook dat record sneuvelt.

 

Geen rechtstreekse aandeelhouder

Alibaba zal sowieso één van de grootste technologiebedrijven op Wall Street worden, met een beurswaarde van 160 miljard dollar (123,7 miljard euro). Ze zijn daarmee al groter dan Amazon.com, al moeten ze Google en Facebook wel nog laten voorgaan.

 

Wie aandelen koopt bij Alibaba zal trouwens volledig moeten vertrouwen op oprichter Jack Ma en vennoot Simon Xie. De aandelen van Alibaba zitten immers ondergebracht in een bedrijf op de Kaaimaneilanden dat via een omweg eigenaar is van de dochterbedrijven van Alibaba. Ook mogen buitenlandse aandeelhouders van de Chinese overheid geen aandelen hebben bij Alipay, de betaaldienst van Alibaba, waardoor dat deel werd ondergebracht in een ander bedrijf. Ook van die winsten kan dus niet geprofiteerd worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top