Beursgang zadelt Rocket Internet met rode cijfers op

Beursgang zadelt Rocket Internet met rode cijfers op

De Duitse holding Rocket Internet, die zijn vermogen vooral in startende internetbedrijven investeert, heeft in 2014 een verlies geleden van 20,2 miljoen euro. De onderneming wijt dat aan de kosten van haar beursgang in oktober.

Waarde portfolio stijgt snel

Rocket Internet is in 2007 opgezet door de gebroeders Samwer, die ook betrokken waren bij de opstart van internethandelaar Zalando. Hun recept is het kopiëren van het bedrijfsmodel van sites die elders succesvol zijn, naar groeimarkten.

 

Volgens de holding loopt de activiteit voorspoedig: de waarde van de deelnemingen steeg tussen de beursgang in oktober en het jaareinde met een half miljard euro. Vandaag is die meerwaarde zelfs al aangedikt met 2 miljard euro en ligt daardoor al 77% boven de 2,6 miljard euro die bij de beursoperatie werd gehanteerd.

 

De grootste stijging deed zich voor bij internetbedrijven die zich toeleggen op de verkoop en levering van voedingsproducten, zoals Foodpanda en Delivery Hero. Die laatste, waarin Rocket Internet een minderheidsbelang heeft, neemt nu overigens het Turkse Yemeksepeti over.

 

Beursgang kostte geld

Dit belet niet dat het bedrijf zijn rekeningen het afgelopen jaar in het rood zag afsluiten: het verlies liep op tot 20,2 miljoen euro, onder meer door de kosten die verbonden waren aan de beursgang. De holding slaagde daarbij makkelijk wel in zijn opzet om 1,4 miljard euro aan verse middelen op te halen. Het jaar voordien was er nog een winst van 174,2 miljoen euro, onder meer door de verkoop van aandelen van Zalando aan het Zweedse Kinnevik.

 

De omzet van het bedrijf steeg met 43% tot 104 miljoen euro, maar is op zich minder belangrijk. De Duitse holding consolideert im bmers maar een beperkt aantal van zijn bedrijven waarin hij participeert.

 

Dit jaar wil Rocket Internet bij de opstart van ten minste tien nieuwe bedrijven worden betrokken. Voorts wil de holding investeren in zijn bestaande deelnemingen. Rocket Internet heeft de ambitie de belangrijkste operator van internetplatformen voor de verkoop te worden buiten de VS en China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top