Beurswaarde Groupon keldert van 22 naar 4 miljard euro

Beurswaarde Groupon keldert van 22 naar 4 miljard euro

De Amerikaanse couponsite Groupon blijft in zwaar weer zitten. The Wall Street Journal kondigde gisteren aan dat analisten de verwachte beurswaarde van Groupon hebben bijgesteld naar 5 tot 10 miljard dollar, dat is 3,6 tot 7,3 miljard euro. Dat is een enorme tegenslag voor het bedrijf, dat eerdere inschattingen die opliepen tot 22 miljard euro in rook ziet opgaan.

Niet de eerste tegenslag

Toch komt de 'downgrade' niet als een complete verrassing: er rezen al langer twijfels bij het fenomenale succes van Groupon. Begin vorige maand stelde Groupon zijn beursgang nog uit "wegens het onzekere beursklimaat", maar een veel grotere klap kwam er twee weken geleden. Toen moest het bedrijf vanwege iets té "creatief boekhouden" zijn omzet halveren op gezag van de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Na aankondiging van een stevig halfjaarverlies kondige Groupon vorige week bovendien aan zijn marketingbudget behoorlijk terug te schroeven.

 

Ook buiten het financiële om groeit de tegenstand tegen Groupon. In Nederland lanceerde het consumentenprogramma Tros Radar een onderzoek naar wanpraktijken, in België had Volt in maart al een eerste kritische reportage over de groepsaankopensite en KoppenXL deed daar vorige maand nog een schepje bovenop. Misschien komt Google nu weer in beeld als overnemer voor Groupon: de internetreus had vorig jaar volgens de geruchten zowat 5 miljard euro geboden voor de couponnetjessite, maar in volle expansie vond de Groupondirectie dat een veel te laag bod - iets waar ze in Chicago misschien al behoorlijk spijt van hebben.

De Amerikaanse couponsite Groupon blijft in zwaar weer zitten. The Wall Street Journal kondigde gisteren aan dat analisten de verwachte beurswaarde van Groupon hebben bijgesteld naar 5 tot 10 miljard dollar, dat is 3,6 tot 7,3 miljard euro. Dat is een enorme tegenslag voor het bedrijf, dat eerdere inschattingen die opliepen tot 22 miljard euro in rook ziet opgaan.

Niet de eerste tegenslag

Toch komt de 'downgrade' niet als een complete verrassing: er rezen al langer twijfels bij het fenomenale succes van Groupon. Begin vorige maand stelde Groupon zijn beursgang nog uit "wegens het onzekere beursklimaat", maar een veel grotere klap kwam er twee weken geleden. Toen moest het bedrijf vanwege iets té "creatief boekhouden" zijn omzet halveren op gezag van de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Na aankondiging van een stevig halfjaarverlies kondige Groupon vorige week bovendien aan zijn marketingbudget behoorlijk terug te schroeven.

 

Ook buiten het financiële om groeit de tegenstand tegen Groupon. In Nederland lanceerde het consumentenprogramma Tros Radar een onderzoek naar wanpraktijken, in België had Volt in maart al een eerste kritische reportage over de groepsaankopensite en KoppenXL deed daar vorige maand nog een schepje bovenop. Misschien komt Google nu weer in beeld als overnemer voor Groupon: de internetreus had vorig jaar volgens de geruchten zowat 5 miljard euro geboden voor de couponnetjessite, maar in volle expansie vond de Groupondirectie dat een veel te laag bod - iets waar ze in Chicago misschien al behoorlijk spijt van hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Back to top