Beurswaarde Groupon keldert van 22 naar 4 miljard euro | RetailDetail

Beurswaarde Groupon keldert van 22 naar 4 miljard euro

Beurswaarde Groupon keldert van 22 naar 4 miljard euro

De Amerikaanse couponsite Groupon blijft in zwaar weer zitten. The Wall Street Journal kondigde gisteren aan dat analisten de verwachte beurswaarde van Groupon hebben bijgesteld naar 5 tot 10 miljard dollar, dat is 3,6 tot 7,3 miljard euro. Dat is een enorme tegenslag voor het bedrijf, dat eerdere inschattingen die opliepen tot 22 miljard euro in rook ziet opgaan.

Niet de eerste tegenslag

Toch komt de 'downgrade' niet als een complete verrassing: er rezen al langer twijfels bij het fenomenale succes van Groupon. Begin vorige maand stelde Groupon zijn beursgang nog uit "wegens het onzekere beursklimaat", maar een veel grotere klap kwam er twee weken geleden. Toen moest het bedrijf vanwege iets té "creatief boekhouden" zijn omzet halveren op gezag van de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Na aankondiging van een stevig halfjaarverlies kondige Groupon vorige week bovendien aan zijn marketingbudget behoorlijk terug te schroeven.

 

Ook buiten het financiële om groeit de tegenstand tegen Groupon. In Nederland lanceerde het consumentenprogramma Tros Radar een onderzoek naar wanpraktijken, in België had Volt in maart al een eerste kritische reportage over de groepsaankopensite en KoppenXL deed daar vorige maand nog een schepje bovenop. Misschien komt Google nu weer in beeld als overnemer voor Groupon: de internetreus had vorig jaar volgens de geruchten zowat 5 miljard euro geboden voor de couponnetjessite, maar in volle expansie vond de Groupondirectie dat een veel te laag bod - iets waar ze in Chicago misschien al behoorlijk spijt van hebben.

De Amerikaanse couponsite Groupon blijft in zwaar weer zitten. The Wall Street Journal kondigde gisteren aan dat analisten de verwachte beurswaarde van Groupon hebben bijgesteld naar 5 tot 10 miljard dollar, dat is 3,6 tot 7,3 miljard euro. Dat is een enorme tegenslag voor het bedrijf, dat eerdere inschattingen die opliepen tot 22 miljard euro in rook ziet opgaan.

Niet de eerste tegenslag

Toch komt de 'downgrade' niet als een complete verrassing: er rezen al langer twijfels bij het fenomenale succes van Groupon. Begin vorige maand stelde Groupon zijn beursgang nog uit "wegens het onzekere beursklimaat", maar een veel grotere klap kwam er twee weken geleden. Toen moest het bedrijf vanwege iets té "creatief boekhouden" zijn omzet halveren op gezag van de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Na aankondiging van een stevig halfjaarverlies kondige Groupon vorige week bovendien aan zijn marketingbudget behoorlijk terug te schroeven.

 

Ook buiten het financiële om groeit de tegenstand tegen Groupon. In Nederland lanceerde het consumentenprogramma Tros Radar een onderzoek naar wanpraktijken, in België had Volt in maart al een eerste kritische reportage over de groepsaankopensite en KoppenXL deed daar vorige maand nog een schepje bovenop. Misschien komt Google nu weer in beeld als overnemer voor Groupon: de internetreus had vorig jaar volgens de geruchten zowat 5 miljard euro geboden voor de couponnetjessite, maar in volle expansie vond de Groupondirectie dat een veel te laag bod - iets waar ze in Chicago misschien al behoorlijk spijt van hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.