Bijna 60% groei voor m-commerce in VS | RetailDetail

Bijna 60% groei voor m-commerce in VS

Bijna 60% groei voor m-commerce in VS

De Amerikaanse consument heeft tijdens het voorbije 'holiday season' meer via zijn smartphone of tablet gekocht dan de analisten zelfs in hun stoutste prognoses hadden vooropgesteld: bijna 60% meer dan in 2014.

12,7 miljard dollar 'mobiele' omzet

Tijdens het 'holiday season' - dat grosso modo van eind november tot begin januari loopt - hebben de Amerikaanse consumenten meer dan ooit tevoren hun smartphone of tablet gebruikt om online cadeautjes te kopen, zo becijferde marktstudiebureau ComScore Inc.

 

De totale 'mobiele' omzet bedroeg 12,7 miljard dollar (bijna 11,63 miljard euro), hetzij 59% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. In zijn prognoses was ComScore uitgegaan van een omzet van 11,7 miljard dollar (ca. 10,71 miljard euro), maar dat bedrag werd dus ruim overtroffen.

 

"Als we één onderliggende trend mogen afleiden uit het voorbije eindejaar, dan denk ik dat deze periode zal worden herinnerd als die waarin m-commerce de fysieke winkelverkoop heeft opgevreten", zegt ComScore-topman Gian Fulgoni met enige zin voor overdrijving. Volgens hem waren de Amerikanen de traditionele rijen aan de fysieke kassa's beu en profiteerden ze volop van de interessante aanbiedingen bij de webshops.

 

Verkoop via vaste pc onder de verwachtingen

Tegelijk bleef de online verkoop via desktop-pc's onder de verwachtingen: de omzet klokte af op 56,4 miljard dollar (omgerekend 51,64 miljard euro), bijna twee miljard onder de 58,3 miljard dollar (ca. 53,38 miljard euro) waar ComScore in zijn prognoses van was uitgegaan.

 

"Het werd al heel snel duidelijk dat de e-commerce via desktop onder de verwachtingen zou blijven, terwijl de mobiele verkoop beter zou presteren dan verwacht", aldus nog Fulgoni. M-commerce was dit najaar goed voor bijna een vijfde (18%) van de totale online verkoop, een flinke stijging tegenover de 13% tijdens de eindejaarsverkopen van 2014.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Back to top