Bijna 60% groei voor m-commerce in VS

Bijna 60% groei voor m-commerce in VS

De Amerikaanse consument heeft tijdens het voorbije 'holiday season' meer via zijn smartphone of tablet gekocht dan de analisten zelfs in hun stoutste prognoses hadden vooropgesteld: bijna 60% meer dan in 2014.

12,7 miljard dollar 'mobiele' omzet

Tijdens het 'holiday season' - dat grosso modo van eind november tot begin januari loopt - hebben de Amerikaanse consumenten meer dan ooit tevoren hun smartphone of tablet gebruikt om online cadeautjes te kopen, zo becijferde marktstudiebureau ComScore Inc.

 

De totale 'mobiele' omzet bedroeg 12,7 miljard dollar (bijna 11,63 miljard euro), hetzij 59% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. In zijn prognoses was ComScore uitgegaan van een omzet van 11,7 miljard dollar (ca. 10,71 miljard euro), maar dat bedrag werd dus ruim overtroffen.

 

"Als we één onderliggende trend mogen afleiden uit het voorbije eindejaar, dan denk ik dat deze periode zal worden herinnerd als die waarin m-commerce de fysieke winkelverkoop heeft opgevreten", zegt ComScore-topman Gian Fulgoni met enige zin voor overdrijving. Volgens hem waren de Amerikanen de traditionele rijen aan de fysieke kassa's beu en profiteerden ze volop van de interessante aanbiedingen bij de webshops.

 

Verkoop via vaste pc onder de verwachtingen

Tegelijk bleef de online verkoop via desktop-pc's onder de verwachtingen: de omzet klokte af op 56,4 miljard dollar (omgerekend 51,64 miljard euro), bijna twee miljard onder de 58,3 miljard dollar (ca. 53,38 miljard euro) waar ComScore in zijn prognoses van was uitgegaan.

 

"Het werd al heel snel duidelijk dat de e-commerce via desktop onder de verwachtingen zou blijven, terwijl de mobiele verkoop beter zou presteren dan verwacht", aldus nog Fulgoni. M-commerce was dit najaar goed voor bijna een vijfde (18%) van de totale online verkoop, een flinke stijging tegenover de 13% tijdens de eindejaarsverkopen van 2014.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Back to top