Bijna 60% groei voor m-commerce in VS

Bijna 60% groei voor m-commerce in VS

De Amerikaanse consument heeft tijdens het voorbije 'holiday season' meer via zijn smartphone of tablet gekocht dan de analisten zelfs in hun stoutste prognoses hadden vooropgesteld: bijna 60% meer dan in 2014.

12,7 miljard dollar 'mobiele' omzet

Tijdens het 'holiday season' - dat grosso modo van eind november tot begin januari loopt - hebben de Amerikaanse consumenten meer dan ooit tevoren hun smartphone of tablet gebruikt om online cadeautjes te kopen, zo becijferde marktstudiebureau ComScore Inc.

 

De totale 'mobiele' omzet bedroeg 12,7 miljard dollar (bijna 11,63 miljard euro), hetzij 59% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. In zijn prognoses was ComScore uitgegaan van een omzet van 11,7 miljard dollar (ca. 10,71 miljard euro), maar dat bedrag werd dus ruim overtroffen.

 

"Als we één onderliggende trend mogen afleiden uit het voorbije eindejaar, dan denk ik dat deze periode zal worden herinnerd als die waarin m-commerce de fysieke winkelverkoop heeft opgevreten", zegt ComScore-topman Gian Fulgoni met enige zin voor overdrijving. Volgens hem waren de Amerikanen de traditionele rijen aan de fysieke kassa's beu en profiteerden ze volop van de interessante aanbiedingen bij de webshops.

 

Verkoop via vaste pc onder de verwachtingen

Tegelijk bleef de online verkoop via desktop-pc's onder de verwachtingen: de omzet klokte af op 56,4 miljard dollar (omgerekend 51,64 miljard euro), bijna twee miljard onder de 58,3 miljard dollar (ca. 53,38 miljard euro) waar ComScore in zijn prognoses van was uitgegaan.

 

"Het werd al heel snel duidelijk dat de e-commerce via desktop onder de verwachtingen zou blijven, terwijl de mobiele verkoop beter zou presteren dan verwacht", aldus nog Fulgoni. M-commerce was dit najaar goed voor bijna een vijfde (18%) van de totale online verkoop, een flinke stijging tegenover de 13% tijdens de eindejaarsverkopen van 2014.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top