Bijna 600 klachten over kortingsites

Bijna 600 klachten over kortingsites

De Federale Overheidsdienst Economie heeft in 2012 592 klachten ontvangen over websites die fikse kortingen beloven bij de aankoop van producten of diensten, dat zijn er vier keer meer dan in 2011. Toch spreekt de overheidsdienst niet over een onrustwekkende evolutie.

Niet onrustwekkend, wel opmerkelijk

De evolutie van het aantal klachten moet worden gezien tegen de achtergrond van het snel stijgend aantal gebruikers van dergelijke websites, liet woordvoerster Chantal De Pauw van de FOD Economie optekenen. Toch gaf ze toe dat er eind 2012 een opmerkelijke verhoging was. Ook de consumentenorganisatie Test-Aankoop merkt een toename.

 

De klachten hebben vooral betrekking op het niet of te laat uitvoeren van de afgesproken dienst of om een korting die nadien minder aantrekkelijk is dan beloofd. Vaak gaat het om aanbieders die het succes van de actie verkeerd inschatten, zodat ze de dienst of het product moeilijk kunnen leveren.

 

Niettemin zegt Test-Aankoop dat de kritieken op socialshoppingsites doorgaans positief zijn. Zo halen de duidelijkheid van de websites, de informatie over de aanbieding en de grootte van de korting tevredenheidsscores van meer dan tachtig procent. Een belangrijke aanbieder van kortingen, Groupon, zei eerder al strenger te gaan toezien op zijn leveranciers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top