Bijna 600 klachten over kortingsites | RetailDetail

Bijna 600 klachten over kortingsites

Bijna 600 klachten over kortingsites

De Federale Overheidsdienst Economie heeft in 2012 592 klachten ontvangen over websites die fikse kortingen beloven bij de aankoop van producten of diensten, dat zijn er vier keer meer dan in 2011. Toch spreekt de overheidsdienst niet over een onrustwekkende evolutie.

Niet onrustwekkend, wel opmerkelijk

De evolutie van het aantal klachten moet worden gezien tegen de achtergrond van het snel stijgend aantal gebruikers van dergelijke websites, liet woordvoerster Chantal De Pauw van de FOD Economie optekenen. Toch gaf ze toe dat er eind 2012 een opmerkelijke verhoging was. Ook de consumentenorganisatie Test-Aankoop merkt een toename.

 

De klachten hebben vooral betrekking op het niet of te laat uitvoeren van de afgesproken dienst of om een korting die nadien minder aantrekkelijk is dan beloofd. Vaak gaat het om aanbieders die het succes van de actie verkeerd inschatten, zodat ze de dienst of het product moeilijk kunnen leveren.

 

Niettemin zegt Test-Aankoop dat de kritieken op socialshoppingsites doorgaans positief zijn. Zo halen de duidelijkheid van de websites, de informatie over de aanbieding en de grootte van de korting tevredenheidsscores van meer dan tachtig procent. Een belangrijke aanbieder van kortingen, Groupon, zei eerder al strenger te gaan toezien op zijn leveranciers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.