Bijna 600 klachten over kortingsites | RetailDetail

Bijna 600 klachten over kortingsites

Bijna 600 klachten over kortingsites

De Federale Overheidsdienst Economie heeft in 2012 592 klachten ontvangen over websites die fikse kortingen beloven bij de aankoop van producten of diensten, dat zijn er vier keer meer dan in 2011. Toch spreekt de overheidsdienst niet over een onrustwekkende evolutie.

Niet onrustwekkend, wel opmerkelijk

De evolutie van het aantal klachten moet worden gezien tegen de achtergrond van het snel stijgend aantal gebruikers van dergelijke websites, liet woordvoerster Chantal De Pauw van de FOD Economie optekenen. Toch gaf ze toe dat er eind 2012 een opmerkelijke verhoging was. Ook de consumentenorganisatie Test-Aankoop merkt een toename.

 

De klachten hebben vooral betrekking op het niet of te laat uitvoeren van de afgesproken dienst of om een korting die nadien minder aantrekkelijk is dan beloofd. Vaak gaat het om aanbieders die het succes van de actie verkeerd inschatten, zodat ze de dienst of het product moeilijk kunnen leveren.

 

Niettemin zegt Test-Aankoop dat de kritieken op socialshoppingsites doorgaans positief zijn. Zo halen de duidelijkheid van de websites, de informatie over de aanbieding en de grootte van de korting tevredenheidsscores van meer dan tachtig procent. Een belangrijke aanbieder van kortingen, Groupon, zei eerder al strenger te gaan toezien op zijn leveranciers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.