Bijna kwart meer omzet voor Belgische e-commerce | RetailDetail

Bijna kwart meer omzet voor Belgische e-commerce

Bijna kwart meer omzet voor Belgische e-commerce

De Belgische e-commercesector realiseerde vorig jaar een gezamenlijke omzet van 1,118 miljard euro, dat is 23,8% meer dan een jaar eerder. Daarmee nemen de webshops in ons land voor het eerst de kaap van één miljard euro, want in 2010 moesten ze zich nog tevreden stellen met 903 miljoen euro. Dat blijkt uit de cijfers van onlinebetaalspecialst Ogone, die naar eigen zeggen intussen een marktaandeel heeft van ruim 85% in ons land.

Reizen en ticketing zijn toppers

Omzet: € 1,118 miljard (+23,8%)
Transacties: 13,2 miljoen (+23%)
Gemiddeld bedrag: € 85 / aankoop (+ € 1)
Nieuwe handelaars: 300 in vierde kwartaal

Ons land telt nu alles samen 8.000 webhandelaren. Gemeten naar aantal transacties genieten de reissector, de ticketing (verkoop van o.m. filmtickets), de gsm-operatoren (herladen van voorbetaalde kaarten) en de sites voor besloten verkopen (à la Vente-Privée) de grootste populariteit bij de onlineshoppers. Dat strookt echter niet met de gegevens van BeCommerce, die vooral decoratie, kledij en modeaccesoires als verkoopstoppers ziet.

 

De besloten websites tekenen trouwens voor het grootste deel van de omzetstijging, al zien ze bij Ogone ook nog flink wat potentieel bij warenhuizen en supermarkten. Ogone verwacht dat het online aanbod van deze winkels de komende jaren sterk zal groeien.

 

Het vierde kwartaal mag dan al jaar in jaar uit het drukste zijn qua aantal transacties, het meeste geld laten de Belgische e-shoppers toch rollen tijdens het tweede en derde kwartaal. "Niet echt onlogisch, een reis kost nu eenmaal al gauw meer dan een klein kerstcadeautje", zegt Michaël Van Gijseghem, country manager van Ogone België.

 

Facebook en m-commerce

Dé twee trends voor 2012 zijn volgens de betaalspecialist de verdere opmars van m-tail (mobile retail) - een logisch gevolg van de exploderende verkoop van smartphones en tablet-pc's -  en het gebruik van Facebook als marketingtool. 

 

"Een belangrijke trend voor 2011 was het steeds toenemende gebruik van Facebook ter stimulering van de online verkoop. Webshops maken ook op steeds inventievere wijze gebruik van de sociale media", aldus nog Van Gijseghem. "Zo is La Redoute de eerste Europese e-commercesite die Facebook-credits als incentive gebruikt om zoveel mogelijk Facebook-fans te verzamelen." Die credits zijn een soort van virtueel geld dat de Facebook-gebruiker kan besteden aan meer dan 200 online apps en games die het sociale netwerk intussen rijk is.

 

Nog werk aan de (web)winkel

Ogone is echter ook kritisch: volgens de specialist heeft de Belgische e-commerce nog een jaar achterstand op buurlanden als Nederland. "Het gebrekkige aanbod op de Belgische sites zet onze landgenoten nog altijd aan om massaal te kopen op buitenlandse webshops", klinkt het. Liefst 50% van de transacties zou gerealiseerd worden op buitenlandse websites.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top