Bijna kwart meer omzet voor Belgische e-commerce

Bijna kwart meer omzet voor Belgische e-commerce

De Belgische e-commercesector realiseerde vorig jaar een gezamenlijke omzet van 1,118 miljard euro, dat is 23,8% meer dan een jaar eerder. Daarmee nemen de webshops in ons land voor het eerst de kaap van één miljard euro, want in 2010 moesten ze zich nog tevreden stellen met 903 miljoen euro. Dat blijkt uit de cijfers van onlinebetaalspecialst Ogone, die naar eigen zeggen intussen een marktaandeel heeft van ruim 85% in ons land.

Reizen en ticketing zijn toppers

Omzet: € 1,118 miljard (+23,8%)
Transacties: 13,2 miljoen (+23%)
Gemiddeld bedrag: € 85 / aankoop (+ € 1)
Nieuwe handelaars: 300 in vierde kwartaal

Ons land telt nu alles samen 8.000 webhandelaren. Gemeten naar aantal transacties genieten de reissector, de ticketing (verkoop van o.m. filmtickets), de gsm-operatoren (herladen van voorbetaalde kaarten) en de sites voor besloten verkopen (à la Vente-Privée) de grootste populariteit bij de onlineshoppers. Dat strookt echter niet met de gegevens van BeCommerce, die vooral decoratie, kledij en modeaccesoires als verkoopstoppers ziet.

 

De besloten websites tekenen trouwens voor het grootste deel van de omzetstijging, al zien ze bij Ogone ook nog flink wat potentieel bij warenhuizen en supermarkten. Ogone verwacht dat het online aanbod van deze winkels de komende jaren sterk zal groeien.

 

Het vierde kwartaal mag dan al jaar in jaar uit het drukste zijn qua aantal transacties, het meeste geld laten de Belgische e-shoppers toch rollen tijdens het tweede en derde kwartaal. "Niet echt onlogisch, een reis kost nu eenmaal al gauw meer dan een klein kerstcadeautje", zegt Michaël Van Gijseghem, country manager van Ogone België.

 

Facebook en m-commerce

Dé twee trends voor 2012 zijn volgens de betaalspecialist de verdere opmars van m-tail (mobile retail) - een logisch gevolg van de exploderende verkoop van smartphones en tablet-pc's -  en het gebruik van Facebook als marketingtool. 

 

"Een belangrijke trend voor 2011 was het steeds toenemende gebruik van Facebook ter stimulering van de online verkoop. Webshops maken ook op steeds inventievere wijze gebruik van de sociale media", aldus nog Van Gijseghem. "Zo is La Redoute de eerste Europese e-commercesite die Facebook-credits als incentive gebruikt om zoveel mogelijk Facebook-fans te verzamelen." Die credits zijn een soort van virtueel geld dat de Facebook-gebruiker kan besteden aan meer dan 200 online apps en games die het sociale netwerk intussen rijk is.

 

Nog werk aan de (web)winkel

Ogone is echter ook kritisch: volgens de specialist heeft de Belgische e-commerce nog een jaar achterstand op buurlanden als Nederland. "Het gebrekkige aanbod op de Belgische sites zet onze landgenoten nog altijd aan om massaal te kopen op buitenlandse webshops", klinkt het. Liefst 50% van de transacties zou gerealiseerd worden op buitenlandse websites.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Louis Delhaize-dochter opent eerste afhaalpunt in station

01/12/2016

Online supermarkt Wink heeft een afhaalpunt opgezet aan het treinstation van Ottignies. Als de test in samenwerking met de NMBS succesvol is, wil Wink ook in andere treinstations zo'n afhaalpunt opzetten.

Bol.com geeft korting voor late levering vanwege drukte

30/11/2016

Ahold-dochter Bol.com deelde maandagavond 2,5 euro korting uit aan klanten die vrede namen met een iets latere levering. De webshop spreekt van zijn drukste dag ooit en kon de bestellingen niet bijhouden.

Zelfmoordpoging wegens hoge werkdruk bij Amazon

30/11/2016

Een werknemer van Amazon raakte gewond toen hij van een gebouw sprong in het hoofdkwartier van Amazon in Seattle. Het zou daarbij over een zelfmoordpoging gaan, die het gevolg is van de werkdruk bij de Amerikaanse webshop.

Nieuwe regels tegen valse recensies op Amazon

29/11/2016

De Amerikaanse webshop Amazon heeft een nieuwe regel ingevoerd voor het aanmaken van recensies: klanten mogen voortaan nog maar vijf producten per week beoordelen. Zo wil Amazon valse recensies tegengaan.

Europese ministers ruimen hindernis grensoverschrijdend shoppen op

28/11/2016

Burgers van de Europese Unie moeten makkelijker iets online kunnen kopen in een andere lidstaat van de Unie. De economieministers hebben daarover overeenstemming bereikt, nu moet het Europees parlement nog tot een akkoord komen.

Alibaba neemt aandeel in discountketen

21/11/2016

Het Chinese Alibaba heeft een aandeel van 32% genomen in de Sanjiang Shoppping Club, dat in China 160 discountsupermarkten uitbaat en naar eigen zeggen meer dan een miljoen leden heeft.

Back to top