RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

bpost: “Elke Belg kent ons, dat is een stevig voetje voor”

icon
m-Tail9 december, 2014

73% van de Belgen geeft de voorkeur aan thuislevering

Als postbedrijf heeft bpost een stevige positie in de Belgische markt, legt Jan Vandenneucker, managing director van de pakjesafdeling van bpost uit. “Elke Belg kent ons. Al decennialang komen onze postbodes zowat dagelijks aan elke voordeur. We hebben liefst 11.000 postbodes die dagelijks de thuisleveringen verzorgen, dat is een stevig voetje voor.”

Die vertrouwdheid zorgt er volgens Jan Vandenneucker ook voor dat bpost sterke, veeleisende merken als klant weet aan te trekken. “Hierin onderscheiden we ons van nieuwe, buitenlandse spelers. We zijn ook de enige logistieke dienstverlener die alle leveringsmethodes kan aanbieden die de verzender zich kan wensen.”

Vandenneucker doelt daarmee op de meer dan 1.250 postpunten en postkantoren van bpost, de pakjesautomaten en natuurlijk thuislevering door de lokale postbodes. “Hoe meer matuur de online consument, hoe meer keuzemogelijkheden hij wil”, meent de managing director.

“Zo’n 73% van de Belgen geeft weliswaar nog altijd de voorkeur aan thuislevering. Dat kan ook levering op het werk zijn, maar het blijft voornamelijk levering aan hun eigen huis. Daarnaast maken mensen vaak gebruik van de afhaalpunten, onze postkantoren en onze postpunten.”


Hi-tech pakjesautomaten, 24u/24u en 7/7

Pakjesautomaten zijn de nieuwste toevoeging in het aanbod. Deze onbemande kluisjes zet bpost neer op plaatsen met veel trafiek, zoals stations, warenhuizen of parkings. Tegen het einde van dit jaar zullen 125 van die pakjesautomaten actief zijn op de meest strategische locaties.

“We hebben in oktober en november een grootschalige reclamecampagne gevoerd, met onder andere radiospotjes, om de pakjesautomaten te promoten. Met succes, want we hebben ondertussen al meer dan 120.000 inschrijvingen voor deze leveringsmethode”, aldus Jan Vandenneucker.

Wie de pakjesautomaten wil gebruiken, moet zich eenmalig inschrijven. Daarna kan de consument bestellingen altijd in een automaat naar keuze laten leveren. Het is ook mogelijk om retourzendingen te doen of pakketjes van één automaat naar een andere te laten sturen.

“In 2015 komen er nog 25 pakjesautomaten bij. Het is belangrijk dat we de uitrol geleidelijk aanpakken, want in zo’n automaten zit heel wat software. Nu zijn de kinderziektes eruit en zien we dat zowel business- als residentiële klanten het systeem ontdekken: elke dag voegen nieuwe retailers de optie toe, waaronder grote namen als Decathlon en Zalando. Op termijn zien we het mogelijk om met de automaten 5 tot 10% van het totale pakketjesvolume op te vangen.”


“Creatieve mogelijkheden zijn nog lang niet op”

In de toekomst ziet bpost nog tal van nieuwe opportuniteiten en productmogelijkheden. “Recent hebben we zaterdagleveringen geïntroduceerd, die we tussen nu en januari gaan uitrollen. Dat toont hoe wendbaar we zijn: we zijn van een werkweek van vijf dagen naar zes werkdagen gegaan. Ook zondagslevering zijn we zeer ernstig aan het overwegen. De vraag komt van e-tailers, om op die manier hun concurrentiepositie ten opzichte van offline winkels te verbeteren.”

Jan Vandenneucker: “De creatieve mogelijkheden zijn nog lang niet opgebruikt. Zo lanceerden we in Brussel, Waals-Brabant en Halle-Vilvoorde een boodschappendienst via het platform Combo.be. Grote supermarktketens als Carrefour en Cora zijn alvast betrokken in dat proefproject.”

Wat nog meer kan? “We plannen ook flink verder te investeren in de communicatie bij het uitleveren: het kunnen traceren van een pakketje wordt steeds belangrijker, zowel voor de verzender als voor de consument. Wij verkopen niet alleen het vervoer van het pakje, ook de info er rond maakt deel uit van onze dienstverlening.”


Online en offline, B2C en B2B vermengen zich

E-commerce gaat zich nog heel sterk ontwikkelen, daar is Vandenneucker van overtuigd. Hij ziet online en offline meer en meer de handen in elkaar slaan, bijvoorbeeld door consumenten in de fysieke winkel te laten kopen en de aankopen vervolgens thuis te laten leveren.

Tot nu toe positioneert bpost zich voornamelijk als B2C-leverancier, maar ook op het B2B-domein heeft bpost nog heel wat bijkomende ambities. Jan Vandenneucker: “Het is een markt waar we steeds meer actief op willen zijn. We kunnen bijvoorbeeld leveren naar de winkelpunten vanuit het fulfillment center, of van een winkel naar andere winkels. Nu al brengen we bestellingen van één winkelpunt naar het andere en dan eventueel nog naar de consument thuis.”

“In Antwerpen zijn we bezig met het project City Logistics, waarbij we leveringen van producenten en leveranciers voor verschillende handelaars bundelen, leveren op één plek en vandaaruit uitleveren naar de winkels. Het is milieuvriendelijker én efficiënter.”

 

“Er staat nog veel te gebeuren”

De ambities van bpost reiken overigens ook verder dan enkel de thuismarkt: “We kijken ook naar afzetgebieden in het buitenland. In de ons omringende landen moet B2C-levering één dag na verzending, zoals ook in het binnenland onze standaard is, of maximum twee dagen na verzending zeker lukken.”

 

“De Belg gaat trouwens graag in het buitenland webshoppen – tot 50% meer dan in onze buurlanden, daarom hebben wij vandaag al afspraken met 220 landen. Bovendien hebben wij verkopers op alle continenten om contacten met grote internationale spelers te onderhouden.”

“De Belgische online retail heeft al een hele mooie en lange weg afgelegd”, besluit managing director Vandenneucker, “en er is nog een lange weg te gaan. Het is een bijzonder boeiende branche waarin nog veel staat te gebeuren.”

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN