Buitenlanders dominanter dan ooit op Belgische webshopmarkt

Buitenlanders dominanter dan ooit op Belgische webshopmarkt

Eerst het goede nieuws: de strategie van Belgische webshops om de internationale kaart te trekken, werpt vruchten af. Al kan dat niet verhinderen dat het gros van wat de Belg online spendeert nog altijd in de kassa van buitenlandse spelers belandt.

IceWatch, BelgianShop en Bieresgourmet

Tijdens de tweede editie van de Becommerce Cross-Border Summit is gebleken dat België kampioen in grensoverschrijdende e-commerce is geworden. "Gezien de geringe omvang van ons land moeten Belgische webwinkels vanaf hun lancering overwegen om naar het buitenland te trekken, in tegenstelling tot vele handelaars uit onze buurlanden, voor wie de eigen binnenlandse markt volstaat", klinkt het bij de federatie van webwinkels.

 

Volgens een doorlichting van de 25 populairste grensoverschrijdende Belgische webshops begint deze internationale strategie haar vruchten af te werpen: "Het gemiddelde van de bezoekers van deze sites komt voor meer dan 82% uit het buitenland (tegenover bijna 78% een jaar geleden), wat nogmaals wijst op het grote groeipotentieel van grensoverschrijdende e-commerce", klinkt het.

 

De Belgische webwinkels blijken zich vooral toe te spitsen op Frankrijk, Nederland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Spanje neemt de vijfde plaats over van Canada.

 

Horlogemaker IceWatch, die pas vorig jaar zijn webshop opende, kroont zich onder de Belgische webshops meteen tot de numero uno in grensoverschrijdende e-commerce. Belgianshop (één plaats hoger dan vorig jaar) en Bieresgourmet (ook al afwezig in de top-10 van vorig jaar) vervolledigen het podium: beide webwinkels zetten sterk in op typisch Belgische producten.

 

Amazon.fr, 3Suisses.be en Bol.com

Toch wordt de volledige Belgische onlinemarkt meer dan ooit gedomineerd door buitenlandse spelers, zo blijkt uit de tweede editie van de BeShopping 100: het aantal écht Belgische webshops - achter een .be-extensie kan namelijk ook een buitenlandse speler schuilgaan - in de top-100 daalde van 32 naar 28, en het aantal Belgische klanten dat aankoopt bij een op en top Belgische internetwinkel zakte van 26% naar 24%.

 

Al is er toch ook een lichtpuntje: van de totale omzet van de 100 belangrijkste webwinkels in België - intussen goed voor 2,6 miljard euro (tegenover 1,1 miljard in de vorige editie) - ging vorig jaar nog driekwart (75%) naar een buitenlandse speler, dit jaar is dat teruggevallen tot 'maar' 72%. Al blijft de dominantie hoe dan ook verpletterend.

 

Naar omzet wordt de top-3 gevormd door Amazon.fr, 3Suisses.be en Bol.com. Media Markt maakt een grote sprong: van de 30e naar de 8e plaats in een jaar tijd. Vente-Exclusive.com stijgt van de 16e naar de 9e plaats en de Chinees Aliexpress (uit de Alibaba-stal) komt nieuw binnen op plaats 10. In die top-10 slechts twee echte Belgen: Colruyt Group op zes (met de webshops Collishop, Collect&Go en Dreamland) en telco Proximus op zeven.

 

Kleding en elektro het populairst

De producten die Belgen het meest kopen via internet zijn kleding en accessoires (27%), elektronische apparaten (24%) en vrijetijdsactiviteiten (11%). Dan volgen verzorgings- en schoonheidsproducten (9%), artikelen voor huis, tuin en huisdieren (7%) en voeding (6%).

 

Bekijken we enkel de grensoverschrijdende aankopen, dan zien we de opvallend sterke groei van voeding. Kleding en accessoires blijven weliswaar aan de top (40%), maar dan volgt voeding (van 12% naar 18%). Ook verzorgings- en schoonheidsproducten gaan erop vooruit: een verdubbeling van 4% naar 8%.

 

Tot slot nog dit: de betalingsmethodes bij uitstek blijven Visa en Mastercard (allebei rond de 94%), gevolgd door Maestro (68%), PayPal (62%) en Bancontact/Mister Cash (59%).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Directie Neckermann.com aangehouden op verdenking van witwaspraktijken

05/12/2017

De Nederlandse opsporingsdienst FIOD is gisteren ingevallen bij webwinkel Neckermann.com en moederbedrijf Readen. De directie is aangehouden, wellicht op verdenking van witwaspraktijken.

 

Coolblue opent nieuw Belgisch hoofdkantoor

01/12/2017

Het nieuws was een tijdje geleden al gelekt, maar nu is het officieel: Coolblue heeft in Berchem een nieuw Belgisch hoofdkantoor geopend. De Nederlandse online retailer neemt er zijn intrek in het kantorencomplex Post X.

Mobiele opmars in de Verenigde Staten tijdens Black Friday en Cyber Monday

29/11/2017

Tijdens het voorbije weekend met Black Friday en Cyber Monday is er in de Verenigde Staten sprake geweest van een flinke opmars in verkopen via mobiele toestellen. Toch blijft de gemiddelde verkoopwaarde op mobiel flink achter.

Alibaba onthult zijn hightech winkel van de toekomst

24/11/2017

De geautomatiseerde supermarkten van Amazon Go zijn er nog niet of Alibaba heeft er al een antwoord op klaar. De Chinese e-tailreus presenteert Tmall Supermart, een supermarkt boordevol technologie: van virtuele paskamers tot gezichtsherkenning.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Back to top