Cameleon opent deze lente eerste Belgische e-departmentstore

Cameleon opent deze lente eerste Belgische e-departmentstore

De Gewestelijke Investeringsmaatschappij van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft voor een bedrag van 2,5 miljoen euro een minderheidsparticipatie genomen in Famous Clothes, de naamloze vennootschap boven de groep Cameleon, met de bedoeling haar "snelle uitbreiding en de lancering van de eerste Belgische e-departmentstore in de lente van 2012 te ondersteunen", zo laat Brussels economieminister Benoît Cerexhe weten.

Eerste online multimerken moderetailer

Voor alle duidelijkheid: de nieuwe e-departmentstore heeft niets te maken met Cameleons bestaande besloten shoppingcommunity Snapstore (.be en .nl) en al evenmin met winkelclub ShopVIP.com die begin oktober door de Belgische marktleider in privéverkopen werd overgenomen. Beide websites organiseren tijdelijke verkopen van overstocks tegen lage(re) prijzen - naar eigen zeggen "tot 70% goedkoper".

 

Het nieuwe initiatief, waarvan de naam nog niet bekend werd gemaakt, zal online een ruim gamma nieuwe collecties van Belgische en internationale textiel- en modemerken te koop aanbieden en zich dus profileren als een regelrecht online kledingretailer. In zijn persbericht verwijst Cameleon uitdrukkelijk naar een studie van handelsorganisatie Comeos waaruit blijkt dat bijna de helft van alle Belgische onlinekopers een voorkeur heeft voor Belgische websites, omdat ze die als betrouwbaarder beschouwen, vooral door hun nabijheid. "Ondanks deze vraag bestaat er in België tot op heden geen enkele e-commerce voor multimerken die in staat is een uitgebreid gamma merken en een professionele dienstverlening te bieden", stelt Cameleon, dat daar dus vanaf februari eerstkomende een mouw aan zal passen.

 

Logistiek centrum in Brusselse kanaalzone

De plannen werden bekendgemaakt tijdens de officiële inhuldiging van een gloednieuw, 10.000 m² groot logistiek centrum in de Brusselse haven, langs het kanaal in Neder-over-Heembeek. In dat centrum zal de groep alle kleding die ze via het internet verkoopt centraliseren en van daaruit verdelen naar de klant. Klanten die de nieuwe website alvast in heel Europa wil gaan zoeken, naar het voorbeeld van het Britse Asos.

 

De komst van het logistieke centrum en de nieuwe e-department store zorgt voor een 30-tal nieuwe jobs. Vandaag werken er bij Cameleon alles samen 170 mensen. Die realiseren een omzet van 50 miljoen euro via de verkoop van meer dan 2,5 miljoen textielartikelen, accessoires en decoratiespullen van zo'n 500 partnermerken. Cameleon telt in de Benelux ruim 1,4 miljoen leden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top