Cameleon opent deze lente eerste Belgische e-departmentstore | RetailDetail

Cameleon opent deze lente eerste Belgische e-departmentstore

Cameleon opent deze lente eerste Belgische e-departmentstore

De Gewestelijke Investeringsmaatschappij van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft voor een bedrag van 2,5 miljoen euro een minderheidsparticipatie genomen in Famous Clothes, de naamloze vennootschap boven de groep Cameleon, met de bedoeling haar "snelle uitbreiding en de lancering van de eerste Belgische e-departmentstore in de lente van 2012 te ondersteunen", zo laat Brussels economieminister Benoît Cerexhe weten.

Eerste online multimerken moderetailer

Voor alle duidelijkheid: de nieuwe e-departmentstore heeft niets te maken met Cameleons bestaande besloten shoppingcommunity Snapstore (.be en .nl) en al evenmin met winkelclub ShopVIP.com die begin oktober door de Belgische marktleider in privéverkopen werd overgenomen. Beide websites organiseren tijdelijke verkopen van overstocks tegen lage(re) prijzen - naar eigen zeggen "tot 70% goedkoper".

 

Het nieuwe initiatief, waarvan de naam nog niet bekend werd gemaakt, zal online een ruim gamma nieuwe collecties van Belgische en internationale textiel- en modemerken te koop aanbieden en zich dus profileren als een regelrecht online kledingretailer. In zijn persbericht verwijst Cameleon uitdrukkelijk naar een studie van handelsorganisatie Comeos waaruit blijkt dat bijna de helft van alle Belgische onlinekopers een voorkeur heeft voor Belgische websites, omdat ze die als betrouwbaarder beschouwen, vooral door hun nabijheid. "Ondanks deze vraag bestaat er in België tot op heden geen enkele e-commerce voor multimerken die in staat is een uitgebreid gamma merken en een professionele dienstverlening te bieden", stelt Cameleon, dat daar dus vanaf februari eerstkomende een mouw aan zal passen.

 

Logistiek centrum in Brusselse kanaalzone

De plannen werden bekendgemaakt tijdens de officiële inhuldiging van een gloednieuw, 10.000 m² groot logistiek centrum in de Brusselse haven, langs het kanaal in Neder-over-Heembeek. In dat centrum zal de groep alle kleding die ze via het internet verkoopt centraliseren en van daaruit verdelen naar de klant. Klanten die de nieuwe website alvast in heel Europa wil gaan zoeken, naar het voorbeeld van het Britse Asos.

 

De komst van het logistieke centrum en de nieuwe e-department store zorgt voor een 30-tal nieuwe jobs. Vandaag werken er bij Cameleon alles samen 170 mensen. Die realiseren een omzet van 50 miljoen euro via de verkoop van meer dan 2,5 miljoen textielartikelen, accessoires en decoratiespullen van zo'n 500 partnermerken. Cameleon telt in de Benelux ruim 1,4 miljoen leden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.