Cameleon opent deze lente eerste Belgische e-departmentstore

Cameleon opent deze lente eerste Belgische e-departmentstore

De Gewestelijke Investeringsmaatschappij van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft voor een bedrag van 2,5 miljoen euro een minderheidsparticipatie genomen in Famous Clothes, de naamloze vennootschap boven de groep Cameleon, met de bedoeling haar "snelle uitbreiding en de lancering van de eerste Belgische e-departmentstore in de lente van 2012 te ondersteunen", zo laat Brussels economieminister Benoît Cerexhe weten.

Eerste online multimerken moderetailer

Voor alle duidelijkheid: de nieuwe e-departmentstore heeft niets te maken met Cameleons bestaande besloten shoppingcommunity Snapstore (.be en .nl) en al evenmin met winkelclub ShopVIP.com die begin oktober door de Belgische marktleider in privéverkopen werd overgenomen. Beide websites organiseren tijdelijke verkopen van overstocks tegen lage(re) prijzen - naar eigen zeggen "tot 70% goedkoper".

 

Het nieuwe initiatief, waarvan de naam nog niet bekend werd gemaakt, zal online een ruim gamma nieuwe collecties van Belgische en internationale textiel- en modemerken te koop aanbieden en zich dus profileren als een regelrecht online kledingretailer. In zijn persbericht verwijst Cameleon uitdrukkelijk naar een studie van handelsorganisatie Comeos waaruit blijkt dat bijna de helft van alle Belgische onlinekopers een voorkeur heeft voor Belgische websites, omdat ze die als betrouwbaarder beschouwen, vooral door hun nabijheid. "Ondanks deze vraag bestaat er in België tot op heden geen enkele e-commerce voor multimerken die in staat is een uitgebreid gamma merken en een professionele dienstverlening te bieden", stelt Cameleon, dat daar dus vanaf februari eerstkomende een mouw aan zal passen.

 

Logistiek centrum in Brusselse kanaalzone

De plannen werden bekendgemaakt tijdens de officiële inhuldiging van een gloednieuw, 10.000 m² groot logistiek centrum in de Brusselse haven, langs het kanaal in Neder-over-Heembeek. In dat centrum zal de groep alle kleding die ze via het internet verkoopt centraliseren en van daaruit verdelen naar de klant. Klanten die de nieuwe website alvast in heel Europa wil gaan zoeken, naar het voorbeeld van het Britse Asos.

 

De komst van het logistieke centrum en de nieuwe e-department store zorgt voor een 30-tal nieuwe jobs. Vandaag werken er bij Cameleon alles samen 170 mensen. Die realiseren een omzet van 50 miljoen euro via de verkoop van meer dan 2,5 miljoen textielartikelen, accessoires en decoratiespullen van zo'n 500 partnermerken. Cameleon telt in de Benelux ruim 1,4 miljoen leden.

Tags: