Cameleon opent deze lente eerste Belgische e-departmentstore

Cameleon opent deze lente eerste Belgische e-departmentstore

De Gewestelijke Investeringsmaatschappij van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft voor een bedrag van 2,5 miljoen euro een minderheidsparticipatie genomen in Famous Clothes, de naamloze vennootschap boven de groep Cameleon, met de bedoeling haar "snelle uitbreiding en de lancering van de eerste Belgische e-departmentstore in de lente van 2012 te ondersteunen", zo laat Brussels economieminister Benoît Cerexhe weten.

Eerste online multimerken moderetailer

Voor alle duidelijkheid: de nieuwe e-departmentstore heeft niets te maken met Cameleons bestaande besloten shoppingcommunity Snapstore (.be en .nl) en al evenmin met winkelclub ShopVIP.com die begin oktober door de Belgische marktleider in privéverkopen werd overgenomen. Beide websites organiseren tijdelijke verkopen van overstocks tegen lage(re) prijzen - naar eigen zeggen "tot 70% goedkoper".

 

Het nieuwe initiatief, waarvan de naam nog niet bekend werd gemaakt, zal online een ruim gamma nieuwe collecties van Belgische en internationale textiel- en modemerken te koop aanbieden en zich dus profileren als een regelrecht online kledingretailer. In zijn persbericht verwijst Cameleon uitdrukkelijk naar een studie van handelsorganisatie Comeos waaruit blijkt dat bijna de helft van alle Belgische onlinekopers een voorkeur heeft voor Belgische websites, omdat ze die als betrouwbaarder beschouwen, vooral door hun nabijheid. "Ondanks deze vraag bestaat er in België tot op heden geen enkele e-commerce voor multimerken die in staat is een uitgebreid gamma merken en een professionele dienstverlening te bieden", stelt Cameleon, dat daar dus vanaf februari eerstkomende een mouw aan zal passen.

 

Logistiek centrum in Brusselse kanaalzone

De plannen werden bekendgemaakt tijdens de officiële inhuldiging van een gloednieuw, 10.000 m² groot logistiek centrum in de Brusselse haven, langs het kanaal in Neder-over-Heembeek. In dat centrum zal de groep alle kleding die ze via het internet verkoopt centraliseren en van daaruit verdelen naar de klant. Klanten die de nieuwe website alvast in heel Europa wil gaan zoeken, naar het voorbeeld van het Britse Asos.

 

De komst van het logistieke centrum en de nieuwe e-department store zorgt voor een 30-tal nieuwe jobs. Vandaag werken er bij Cameleon alles samen 170 mensen. Die realiseren een omzet van 50 miljoen euro via de verkoop van meer dan 2,5 miljoen textielartikelen, accessoires en decoratiespullen van zo'n 500 partnermerken. Cameleon telt in de Benelux ruim 1,4 miljoen leden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top