China wil onlineverkoop namaakgoederen bannen

China wil onlineverkoop namaakgoederen bannen

De Chinese overheid wil de onlineverkoop van namaakgoederen binnen drie jaar volledig uitroeien. Dat wil het doen door meer controles uit te voeren op online transacties. Dat heeft de Chinese regering zaterdag bekend gemaakt.

Echte naam online verplichten

Om de verkoop van namaakgoederen tegen te gaan, wil de Chinese overheid kopers verplichten om online hun echte naam te gebruiken in plaats van een bijnaam. Het gaat ook elektronische tags invoeren, zodat het eenvoudig fraudeurs kan opsporen. Daarnaast zal de wetgeving verbeterd worden, zodat er meer informatie wordt uitgewisseld tussen de verschillende regio's in het land.


China trad in 2001 toe tot de World Trade Organization, wat inhoudt dat het respect belooft te hebben voor de intellectuele eigendomsrechten. Sindsdien probeert het de productie van namaakgoederen tegen te gaan. Vorig jaar was meer dan 40 procent van de online verkochte goederen in China namaak of van slechte kwaliteit. Dat zegt het officiële persbureau van China, Xinhua. Vooral duurdere producten, zoals Louis Vuitton en iPhones, zijn daarbij populair.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top