China wil onlineverkoop namaakgoederen bannen | RetailDetail

China wil onlineverkoop namaakgoederen bannen

China wil onlineverkoop namaakgoederen bannen

De Chinese overheid wil de onlineverkoop van namaakgoederen binnen drie jaar volledig uitroeien. Dat wil het doen door meer controles uit te voeren op online transacties. Dat heeft de Chinese regering zaterdag bekend gemaakt.

Echte naam online verplichten

Om de verkoop van namaakgoederen tegen te gaan, wil de Chinese overheid kopers verplichten om online hun echte naam te gebruiken in plaats van een bijnaam. Het gaat ook elektronische tags invoeren, zodat het eenvoudig fraudeurs kan opsporen. Daarnaast zal de wetgeving verbeterd worden, zodat er meer informatie wordt uitgewisseld tussen de verschillende regio's in het land.


China trad in 2001 toe tot de World Trade Organization, wat inhoudt dat het respect belooft te hebben voor de intellectuele eigendomsrechten. Sindsdien probeert het de productie van namaakgoederen tegen te gaan. Vorig jaar was meer dan 40 procent van de online verkochte goederen in China namaak of van slechte kwaliteit. Dat zegt het officiële persbureau van China, Xinhua. Vooral duurdere producten, zoals Louis Vuitton en iPhones, zijn daarbij populair.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.