Chinese e-commerce steekt VS voorbij

Chinese e-commerce steekt VS voorbij

Het Chinese Ministerie van Handel heeft vorige week cijfers vrijgegeven over de online retailomzet. Daaruit blijkt dat Chinezen vorig jaar meer online hebben uitgegeven dan consumenten in de Verenigde Staten.

Snelle groei

Volgens het 'China E-commerce Development Report' van 2013 werd er vorig jaar in totaal 1,85 biljoen yuan (217,9 miljard euro) aan online omzet gegenereerd in China. Dat is een groei van 41,2 procent ten opzichte van een jaar eerder. E-commerce groeit daarmee drie keer sneller dan de rest van de retail in China en is nu goed voor 7,8 procent van de totale retailomzet in China.

 

Met die groei doet China het nu ook beter dan de Verenigde Staten. Daar kwam de online omzet voor 2013 uit op 262,51 miljard dollar (192,85 miljard euro), goed voor een groei van 16,9 procent.

 

302 miljoen shoppers

Vorig jaar waren er in China 302 miljoen online shoppers, een stijging van 24,7 procent ten opzichte van 2012, en verwacht wordt dat tegen 2015 30 miljoen mensen een e-commercegerelateerde job zullen hebben. Het rapport zegt ook dat het totale bedrag dat in 2013 omging in e-commerce in China, inclusief onder andere transacties tussen bedrijven, steeg naar een totaal van ongeveer 10 biljoen yuan (1,2 biljoen euro).

 

"Gedreven door nieuwe technologie en innovatieve businessmodellen is de e-onlinehandelsindustrie één van de nieuwe drijfkrachten achter de economische ontwikkeling in China en helpt het Chinese bedrijven om de internationale markt te verkennen", zei Li Jinqi, directeur e-commerce binnen het Chinese Ministerie van Handel, tijdens de voorstelling van de cijfers.

 

84 procent via Alibaba

Deze cijfers plaatsen ook meteen de enorme bedragen van Alibaba in het juiste daglicht. Volgens de laatste cijfers had Alibaba in 2013 een retailomzet van 248 miljard dollar (182 miljard euro) in China met de online marktplaatsen Taobao en Tmall. Dat wil zeggen dat maar liefst 84 procent van de totale omzet in China door de handen van Alibaba ging.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top