Chinese e-commerce steekt VS voorbij

Chinese e-commerce steekt VS voorbij

Het Chinese Ministerie van Handel heeft vorige week cijfers vrijgegeven over de online retailomzet. Daaruit blijkt dat Chinezen vorig jaar meer online hebben uitgegeven dan consumenten in de Verenigde Staten.

Snelle groei

Volgens het 'China E-commerce Development Report' van 2013 werd er vorig jaar in totaal 1,85 biljoen yuan (217,9 miljard euro) aan online omzet gegenereerd in China. Dat is een groei van 41,2 procent ten opzichte van een jaar eerder. E-commerce groeit daarmee drie keer sneller dan de rest van de retail in China en is nu goed voor 7,8 procent van de totale retailomzet in China.

 

Met die groei doet China het nu ook beter dan de Verenigde Staten. Daar kwam de online omzet voor 2013 uit op 262,51 miljard dollar (192,85 miljard euro), goed voor een groei van 16,9 procent.

 

302 miljoen shoppers

Vorig jaar waren er in China 302 miljoen online shoppers, een stijging van 24,7 procent ten opzichte van 2012, en verwacht wordt dat tegen 2015 30 miljoen mensen een e-commercegerelateerde job zullen hebben. Het rapport zegt ook dat het totale bedrag dat in 2013 omging in e-commerce in China, inclusief onder andere transacties tussen bedrijven, steeg naar een totaal van ongeveer 10 biljoen yuan (1,2 biljoen euro).

 

"Gedreven door nieuwe technologie en innovatieve businessmodellen is de e-onlinehandelsindustrie één van de nieuwe drijfkrachten achter de economische ontwikkeling in China en helpt het Chinese bedrijven om de internationale markt te verkennen", zei Li Jinqi, directeur e-commerce binnen het Chinese Ministerie van Handel, tijdens de voorstelling van de cijfers.

 

84 procent via Alibaba

Deze cijfers plaatsen ook meteen de enorme bedragen van Alibaba in het juiste daglicht. Volgens de laatste cijfers had Alibaba in 2013 een retailomzet van 248 miljard dollar (182 miljard euro) in China met de online marktplaatsen Taobao en Tmall. Dat wil zeggen dat maar liefst 84 procent van de totale omzet in China door de handen van Alibaba ging.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top