Chinese JD.com groeit razendsnel

Chinese JD.com groeit razendsnel

JD.com, die andere Chinese rivaal van Amazon naast Alibaba, heeft in het derde kwartaal een fikse groei doorgemaakt. Het bruto merchandisevolume steeg daarbij twee keer zo snel als dat van Alibaba.

Meer omzet op lager volume

Het bruto merchandisevolume van JD.com groeide in zijn derde kwartaal met liefst 76 procent naar ongeveer 17 miljard euro. Al komt het daarmee in absolute cijfers wel nog steeds niet in de buurt van Alibaba, bij wie het merchandisevolume met 28 procent naar ongeveer 105 miljard euro steeg. Het bruto merchandisevolume is de totale waarde van alle transacties op een e-commerceplatform.


Ondanks het lagere merchandisevolume, doet JD.com het wel een stuk beter dan Alibaba op vlak van omzet. De omzet van JD.com groeide met 52 procent naar ongeveer 6,5 miljard euro, terwijl Alibaba het moest stellen met een groei van 32 procent naar circa 3,3 miljard euro. JD.com slaagt er dus duidelijk in om meer omzet te generen uit een lager volume aan transacties.


Richard Liu, oprichter en CEO van JD.com, zegt dat de groei is toe te schrijven aan de samenwerking met de mobiele chatapplicatie WeChat. Die heeft momenteel ongeveer 650 miljoen maandelijkse gebruikers, waarvan circa 200 miljoen een kredietkaart hebben gekoppeld aan hun account.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top