Chinese JD.com groeit razendsnel

Chinese JD.com groeit razendsnel

JD.com, die andere Chinese rivaal van Amazon naast Alibaba, heeft in het derde kwartaal een fikse groei doorgemaakt. Het bruto merchandisevolume steeg daarbij twee keer zo snel als dat van Alibaba.

Meer omzet op lager volume

Het bruto merchandisevolume van JD.com groeide in zijn derde kwartaal met liefst 76 procent naar ongeveer 17 miljard euro. Al komt het daarmee in absolute cijfers wel nog steeds niet in de buurt van Alibaba, bij wie het merchandisevolume met 28 procent naar ongeveer 105 miljard euro steeg. Het bruto merchandisevolume is de totale waarde van alle transacties op een e-commerceplatform.


Ondanks het lagere merchandisevolume, doet JD.com het wel een stuk beter dan Alibaba op vlak van omzet. De omzet van JD.com groeide met 52 procent naar ongeveer 6,5 miljard euro, terwijl Alibaba het moest stellen met een groei van 32 procent naar circa 3,3 miljard euro. JD.com slaagt er dus duidelijk in om meer omzet te generen uit een lager volume aan transacties.


Richard Liu, oprichter en CEO van JD.com, zegt dat de groei is toe te schrijven aan de samenwerking met de mobiele chatapplicatie WeChat. Die heeft momenteel ongeveer 650 miljoen maandelijkse gebruikers, waarvan circa 200 miljoen een kredietkaart hebben gekoppeld aan hun account.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top