Chinese JD.com groeit razendsnel

Chinese JD.com groeit razendsnel

JD.com, die andere Chinese rivaal van Amazon naast Alibaba, heeft in het derde kwartaal een fikse groei doorgemaakt. Het bruto merchandisevolume steeg daarbij twee keer zo snel als dat van Alibaba.

Meer omzet op lager volume

Het bruto merchandisevolume van JD.com groeide in zijn derde kwartaal met liefst 76 procent naar ongeveer 17 miljard euro. Al komt het daarmee in absolute cijfers wel nog steeds niet in de buurt van Alibaba, bij wie het merchandisevolume met 28 procent naar ongeveer 105 miljard euro steeg. Het bruto merchandisevolume is de totale waarde van alle transacties op een e-commerceplatform.


Ondanks het lagere merchandisevolume, doet JD.com het wel een stuk beter dan Alibaba op vlak van omzet. De omzet van JD.com groeide met 52 procent naar ongeveer 6,5 miljard euro, terwijl Alibaba het moest stellen met een groei van 32 procent naar circa 3,3 miljard euro. JD.com slaagt er dus duidelijk in om meer omzet te generen uit een lager volume aan transacties.


Richard Liu, oprichter en CEO van JD.com, zegt dat de groei is toe te schrijven aan de samenwerking met de mobiele chatapplicatie WeChat. Die heeft momenteel ongeveer 650 miljoen maandelijkse gebruikers, waarvan circa 200 miljoen een kredietkaart hebben gekoppeld aan hun account.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top