Comeos: "440.000 nieuwe online klanten erbij in 2014"

Comeos: "440.000 nieuwe online klanten erbij in 2014"

Vorig jaar kochten 440.000 Belgen voor het eerst online. Daarmee wordt de kaap van de 7 miljoen Belgische internetklanten genomen. Al is de gemiddelde uitgave per aankoop wel lichtjes gedaald, zo meldt Comeos.

Alweer flinke stijging

Voor het vijfde jaar op rij liet Comeos een groot e-commerceonderzoek bij ruim 1.500 respondenten uitvoeren. Daaruit blijkt dat vorig jaar zo'n 7.040.000 Belgen online kochten (64%), bij wie 440.000 nieuwe klanten. In de vorige editie waren het er nog maar 6, 6 miljoen (600%), bij wie 330.000 die voor het eerst online kochten. Nederlandstaligen (68%) kopen meer online dan Franstaligen (59%), maar Franstaligen kopen dan weer meer mobiel (+4%). Nog opvallend: proportioneel even veel adolescenten als jonge veertigers (70%) en meer mannen (68%) dan vrouwen (61%) zijn e-consumers.

 

De Belg blijkt ook vaker online te kopen - bijna twee op de drie (64%) kopen intussen al minstens één keer om de twee maanden via internet - maar geeft wel minder uit dan het jaar voordien: gemiddeld 153 euro per maand. Online winkelen via de smartphone of tablet is dan weer nog lang niet ingeburgerd: 21% van de online klanten heeft al mobiele aankopen gedaan, slechts 2,5% shopt exclusief mobiel.

 

"Mensen met een hoog loon (75%) zijn vaker online klanten dan mensen met een lager loon (60%)", stelt Dominique Michel, CEO van Comeos, vast. "Het aantal 'big spenders', die meer dan 100 euro per maand uitgeven, blijft wel stabiel." Kleren en schoenen worden nog steeds vaak en veel gekocht (zie grafiek), voeding zal groeien, zo voorspelt de Comeos-topman: "Weinig mensen kopen voeding online (9%), maar ze doen dit wel frequent (40% intussen al meer dan 5 keer per jaar) en 44% verwacht dit in de toekomst nog vaker te doen."

 

"Kannibalisatie online/offline blijft beperkt"

Uit de studie blijkt duidelijk dat webwinkels de fysieke winkel kunnen versterken. "Liefst 37% van de online aankopen zijn extra aankopen die niet plaatsgevonden zouden hebben zonder e-commerce. Bijna één vierde van de klanten neemt een kijkje in de fysieke winkel en koopt dan het product online, maar daar tegenover staat dat 45% van de bevraagden online zoekt alvorens in de fysieke winkel te kopen. Beide kanalen versterken dus elkaar, kannibalisatie is beperkt", zegt Michel.

 

Tijdbesparing blijkt de belangrijkste motivatie om online te kopen. Dit argument wordt voor het eerst zelfs belangrijker dan de prijs. Al blijft bij de keuze van de webwinkel de prijs wel doorslaggevend, zo besluit de studie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top