Comeos: "440.000 nieuwe online klanten erbij in 2014"

Comeos: "440.000 nieuwe online klanten erbij in 2014"

Vorig jaar kochten 440.000 Belgen voor het eerst online. Daarmee wordt de kaap van de 7 miljoen Belgische internetklanten genomen. Al is de gemiddelde uitgave per aankoop wel lichtjes gedaald, zo meldt Comeos.

Alweer flinke stijging

Voor het vijfde jaar op rij liet Comeos een groot e-commerceonderzoek bij ruim 1.500 respondenten uitvoeren. Daaruit blijkt dat vorig jaar zo'n 7.040.000 Belgen online kochten (64%), bij wie 440.000 nieuwe klanten. In de vorige editie waren het er nog maar 6, 6 miljoen (600%), bij wie 330.000 die voor het eerst online kochten. Nederlandstaligen (68%) kopen meer online dan Franstaligen (59%), maar Franstaligen kopen dan weer meer mobiel (+4%). Nog opvallend: proportioneel even veel adolescenten als jonge veertigers (70%) en meer mannen (68%) dan vrouwen (61%) zijn e-consumers.

 

De Belg blijkt ook vaker online te kopen - bijna twee op de drie (64%) kopen intussen al minstens één keer om de twee maanden via internet - maar geeft wel minder uit dan het jaar voordien: gemiddeld 153 euro per maand. Online winkelen via de smartphone of tablet is dan weer nog lang niet ingeburgerd: 21% van de online klanten heeft al mobiele aankopen gedaan, slechts 2,5% shopt exclusief mobiel.

 

"Mensen met een hoog loon (75%) zijn vaker online klanten dan mensen met een lager loon (60%)", stelt Dominique Michel, CEO van Comeos, vast. "Het aantal 'big spenders', die meer dan 100 euro per maand uitgeven, blijft wel stabiel." Kleren en schoenen worden nog steeds vaak en veel gekocht (zie grafiek), voeding zal groeien, zo voorspelt de Comeos-topman: "Weinig mensen kopen voeding online (9%), maar ze doen dit wel frequent (40% intussen al meer dan 5 keer per jaar) en 44% verwacht dit in de toekomst nog vaker te doen."

 

"Kannibalisatie online/offline blijft beperkt"

Uit de studie blijkt duidelijk dat webwinkels de fysieke winkel kunnen versterken. "Liefst 37% van de online aankopen zijn extra aankopen die niet plaatsgevonden zouden hebben zonder e-commerce. Bijna één vierde van de klanten neemt een kijkje in de fysieke winkel en koopt dan het product online, maar daar tegenover staat dat 45% van de bevraagden online zoekt alvorens in de fysieke winkel te kopen. Beide kanalen versterken dus elkaar, kannibalisatie is beperkt", zegt Michel.

 

Tijdbesparing blijkt de belangrijkste motivatie om online te kopen. Dit argument wordt voor het eerst zelfs belangrijker dan de prijs. Al blijft bij de keuze van de webwinkel de prijs wel doorslaggevend, zo besluit de studie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top