Comeos: "440.000 nieuwe online klanten erbij in 2014" | RetailDetail

Comeos: "440.000 nieuwe online klanten erbij in 2014"

Comeos: "440.000 nieuwe online klanten erbij in 2014"

Vorig jaar kochten 440.000 Belgen voor het eerst online. Daarmee wordt de kaap van de 7 miljoen Belgische internetklanten genomen. Al is de gemiddelde uitgave per aankoop wel lichtjes gedaald, zo meldt Comeos.

Alweer flinke stijging

Voor het vijfde jaar op rij liet Comeos een groot e-commerceonderzoek bij ruim 1.500 respondenten uitvoeren. Daaruit blijkt dat vorig jaar zo'n 7.040.000 Belgen online kochten (64%), bij wie 440.000 nieuwe klanten. In de vorige editie waren het er nog maar 6, 6 miljoen (600%), bij wie 330.000 die voor het eerst online kochten. Nederlandstaligen (68%) kopen meer online dan Franstaligen (59%), maar Franstaligen kopen dan weer meer mobiel (+4%). Nog opvallend: proportioneel even veel adolescenten als jonge veertigers (70%) en meer mannen (68%) dan vrouwen (61%) zijn e-consumers.

 

De Belg blijkt ook vaker online te kopen - bijna twee op de drie (64%) kopen intussen al minstens één keer om de twee maanden via internet - maar geeft wel minder uit dan het jaar voordien: gemiddeld 153 euro per maand. Online winkelen via de smartphone of tablet is dan weer nog lang niet ingeburgerd: 21% van de online klanten heeft al mobiele aankopen gedaan, slechts 2,5% shopt exclusief mobiel.

 

"Mensen met een hoog loon (75%) zijn vaker online klanten dan mensen met een lager loon (60%)", stelt Dominique Michel, CEO van Comeos, vast. "Het aantal 'big spenders', die meer dan 100 euro per maand uitgeven, blijft wel stabiel." Kleren en schoenen worden nog steeds vaak en veel gekocht (zie grafiek), voeding zal groeien, zo voorspelt de Comeos-topman: "Weinig mensen kopen voeding online (9%), maar ze doen dit wel frequent (40% intussen al meer dan 5 keer per jaar) en 44% verwacht dit in de toekomst nog vaker te doen."

 

"Kannibalisatie online/offline blijft beperkt"

Uit de studie blijkt duidelijk dat webwinkels de fysieke winkel kunnen versterken. "Liefst 37% van de online aankopen zijn extra aankopen die niet plaatsgevonden zouden hebben zonder e-commerce. Bijna één vierde van de klanten neemt een kijkje in de fysieke winkel en koopt dan het product online, maar daar tegenover staat dat 45% van de bevraagden online zoekt alvorens in de fysieke winkel te kopen. Beide kanalen versterken dus elkaar, kannibalisatie is beperkt", zegt Michel.

 

Tijdbesparing blijkt de belangrijkste motivatie om online te kopen. Dit argument wordt voor het eerst zelfs belangrijker dan de prijs. Al blijft bij de keuze van de webwinkel de prijs wel doorslaggevend, zo besluit de studie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.