Comeos: "440.000 nieuwe online klanten erbij in 2014"

Comeos: "440.000 nieuwe online klanten erbij in 2014"

Vorig jaar kochten 440.000 Belgen voor het eerst online. Daarmee wordt de kaap van de 7 miljoen Belgische internetklanten genomen. Al is de gemiddelde uitgave per aankoop wel lichtjes gedaald, zo meldt Comeos.

Alweer flinke stijging

Voor het vijfde jaar op rij liet Comeos een groot e-commerceonderzoek bij ruim 1.500 respondenten uitvoeren. Daaruit blijkt dat vorig jaar zo'n 7.040.000 Belgen online kochten (64%), bij wie 440.000 nieuwe klanten. In de vorige editie waren het er nog maar 6, 6 miljoen (600%), bij wie 330.000 die voor het eerst online kochten. Nederlandstaligen (68%) kopen meer online dan Franstaligen (59%), maar Franstaligen kopen dan weer meer mobiel (+4%). Nog opvallend: proportioneel even veel adolescenten als jonge veertigers (70%) en meer mannen (68%) dan vrouwen (61%) zijn e-consumers.

 

De Belg blijkt ook vaker online te kopen - bijna twee op de drie (64%) kopen intussen al minstens één keer om de twee maanden via internet - maar geeft wel minder uit dan het jaar voordien: gemiddeld 153 euro per maand. Online winkelen via de smartphone of tablet is dan weer nog lang niet ingeburgerd: 21% van de online klanten heeft al mobiele aankopen gedaan, slechts 2,5% shopt exclusief mobiel.

 

"Mensen met een hoog loon (75%) zijn vaker online klanten dan mensen met een lager loon (60%)", stelt Dominique Michel, CEO van Comeos, vast. "Het aantal 'big spenders', die meer dan 100 euro per maand uitgeven, blijft wel stabiel." Kleren en schoenen worden nog steeds vaak en veel gekocht (zie grafiek), voeding zal groeien, zo voorspelt de Comeos-topman: "Weinig mensen kopen voeding online (9%), maar ze doen dit wel frequent (40% intussen al meer dan 5 keer per jaar) en 44% verwacht dit in de toekomst nog vaker te doen."

 

"Kannibalisatie online/offline blijft beperkt"

Uit de studie blijkt duidelijk dat webwinkels de fysieke winkel kunnen versterken. "Liefst 37% van de online aankopen zijn extra aankopen die niet plaatsgevonden zouden hebben zonder e-commerce. Bijna één vierde van de klanten neemt een kijkje in de fysieke winkel en koopt dan het product online, maar daar tegenover staat dat 45% van de bevraagden online zoekt alvorens in de fysieke winkel te kopen. Beide kanalen versterken dus elkaar, kannibalisatie is beperkt", zegt Michel.

 

Tijdbesparing blijkt de belangrijkste motivatie om online te kopen. Dit argument wordt voor het eerst zelfs belangrijker dan de prijs. Al blijft bij de keuze van de webwinkel de prijs wel doorslaggevend, zo besluit de studie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top