RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Comeos: "E-commerce in België wordt volwassen"

icon
m-Tail1 juni, 2012

163 euro per maand per Belg

Bijna de helft van de Belgen koopt dus al soms online en spendeert daarbij gemiddeld 163 euro per maand, dat is 30 euro (of een kwart) meer dan het jaar voordien. Op drie jaar tijd steeg het vertrouwen in e-commerce dan ook met 70%. Onlinekopers blijken behalve zeer tevreden – 96% had een probleemloze koopervaring – ook zeer loyaal: liefst 89% heeft de intentie bij webshops te blijven kopen.

 

In vergelijking met de eerste editie van de e-commercebarometer ziet Comeos alvast twee opmerkelijke verschuivingen, die de handelsfederatie doen besluiten dat e-commerce in ons land nu écht wel volwassen wordt:

 

“In vergelijking met vorig jaar is het aantal vervangingsaankopen met 4% gestegen tot 35%”, zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos. “Een belangrijke verschuiving die aantoont dat e-commerce volwassen wordt, al geldt dat overigens nog niet voor alle producten. Wanneer mensen een emotionele band hebben met het product, willen ze het nog altijd keuren, voelen en zien in de winkel vóór ze het aankopen. Zo wordt een wasmachine probleemloos online gekocht, terwijl diezelfde klant voor een televisietoestel wel naar de winkel stapt.

 

Aankopen worden vaker door klant opgehaald: in vergelijking met vorig jaar worden 5% minder aankopen thuis of op kantoor geleverd. “Klanten halen vaker hun aankopen in een winkel of een ophaalpunt op. Dat is een logisch gevolg van de maturiteit die e-commerce bereikt.” Uiteraard zijn er verschillen tussen de sectoren: in de interieurbranche wordt 84% van de aankopen thuis afgeleverd (vaak grote, zware stukken zoals kasten), terwijl in de voeding haalt 59% van de klanten zijn bestelling zelf ophaalt. “Ze doen hun boodschappen steeds vaker online, maar zijn daardoor minder bereid te betalen voor thuislevering”, aldus nog Dominique Michel.

 

“Hotel & overnachtingen” sterkste groeier

De studie van Comeos peilde ook naar de populairste sectoren. Hotels (42%), mode (40%) en evenementen (38%) blijven duidelijk het populairst bij de Belgen, gevolgd door vliegtuig/boot/trein (34%), boeken (33%) en computerbenodigdheden (27%).

 

De hotelsector kende overigens de sterkste groei online, met +7% in één jaar tijd. Alle andere sectoren gingen er 2 tot 4% op vooruit.

 

Betaling moet eenvoudiger en makkelijker

De onlineklanten kiezen in 42% van de gevallen voor de webshop omdat het tijd bespaart en gemakkelijk gaat. Driekwart van hen betaalt ook online. “In nauwelijks 2% van de gevallen waren er betalingsproblemen”, zegt Dominique Michel.

 

Toch blijft net die betaling nog altijd een heikel punt voor te veel mensen, al gaat het ook daar de goede kant op: “Van de ondervraagden die nog niet online kochten, geeft 30% de betaling op als grootste drempel, tegenover 36% een jaar geleden. Allemaal willen ze een transparant, veilig en betrouwbaar online betaalsysteem”,  aldus nog de Comeos-topman.

 

Dominique Michel pleit daarom voor een eenvormiger en gemakkelijker betaalsysteem, in plaats van de huidige keuzemogelijkheden (overschrijving, rechtstreekse koppeling met de bank, kredietkaarten, paypal enz.): “Voor de handelaren zijn al die opties complex om op te volgen“, meent Comeos. De handelsfederatie wil de mosterd halen in Nederland, waar het ‘iDEAL-platform’ al die betaalsystemen integreert. “Er lopen gesprekken met de banksector, maar in België zitten die nog in de beginfase.”

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN