Comeos leest Test-Aankoop de levieten over e-commercefraude

Comeos leest Test-Aankoop de levieten over e-commercefraude

Handelsfederatie Comeos is niet te spreken over een persbericht waarin "Test-Aankoop insinueert dat meer dan 10% van de online klanten wordt bedrogen". "Een foute voorstelling van de feiten", zegt gedelegeerd-bestuurder Dominique Michel.

1.822 klachten in 2011

In 2011 ontving het Europees Centrum voor de Consument (ECC), een consumentenorganisatie die is opgericht door de Europese Commissie en de Belgische overheid om de consument gratis grensoverschrijdende bijstand te verlenen in de EU, 1.822 klachten van consumenten die een product of dienst hadden gekocht op het internet.

 

12% van die klachten had te maken met bedrieglijke praktijken, gaande van het leveren van niet-bestelde producten (bv. vermageringsproducten) over misleidende verkooppraktijken (bv. overprijsde tickets voor minderwaardige concertplaatsen) tot puur bedrog (waarbij de site met de centen verdween).

 

Daarbovenop werd in 35% van de klachten een betaald product of dienst niet geleverd, al hoeft daar niet noodzakelijk kwaad opzet achter gezocht worden. De meeste klachten gingen over kleding, reizen, vrijetijdsproducten en elektronica, aldus nog het ECC, dat een gratis brochure "Kopen op het internet. Laat je niet vangen!" samenstelde.

 

"Foute voorstelling e-commercefraude"

Comeos vindt dat Test-Aankoop met deze cijfers de waarheid geweld aandoet: "De 12% 'gedupeerden' slaan niet op het totale aantal mensen dat online kocht, maar wel op die minderheid die informatie vroeg aan dat ECC. Daarnaast gaat het uitsluitend om grensoverschrijdende aankopen, dus Belgen die online kochten op Belgische websites zijn niet in de ECC-cijfers opgenomen."

 

"Uit de enquête rond e-commerce die wij vorige week voorstelden, bleek 96% van de online klanten een probleemloze koopervaring te hebben gehad", zegt Dominique Michel, gedelegeerd-bestuurder van Comeos. "Twee procent had te maken met betaalproblemen, dat gaat dus niet eens over fraude. Wat Test-Aankoop nu insinueert, ondergraaft het vertrouwen dat Belgen eindelijk hebben in bonafide online winkels."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top