Comeos leest Test-Aankoop de levieten over e-commercefraude

Comeos leest Test-Aankoop de levieten over e-commercefraude

Handelsfederatie Comeos is niet te spreken over een persbericht waarin "Test-Aankoop insinueert dat meer dan 10% van de online klanten wordt bedrogen". "Een foute voorstelling van de feiten", zegt gedelegeerd-bestuurder Dominique Michel.

1.822 klachten in 2011

In 2011 ontving het Europees Centrum voor de Consument (ECC), een consumentenorganisatie die is opgericht door de Europese Commissie en de Belgische overheid om de consument gratis grensoverschrijdende bijstand te verlenen in de EU, 1.822 klachten van consumenten die een product of dienst hadden gekocht op het internet.

 

12% van die klachten had te maken met bedrieglijke praktijken, gaande van het leveren van niet-bestelde producten (bv. vermageringsproducten) over misleidende verkooppraktijken (bv. overprijsde tickets voor minderwaardige concertplaatsen) tot puur bedrog (waarbij de site met de centen verdween).

 

Daarbovenop werd in 35% van de klachten een betaald product of dienst niet geleverd, al hoeft daar niet noodzakelijk kwaad opzet achter gezocht worden. De meeste klachten gingen over kleding, reizen, vrijetijdsproducten en elektronica, aldus nog het ECC, dat een gratis brochure "Kopen op het internet. Laat je niet vangen!" samenstelde.

 

"Foute voorstelling e-commercefraude"

Comeos vindt dat Test-Aankoop met deze cijfers de waarheid geweld aandoet: "De 12% 'gedupeerden' slaan niet op het totale aantal mensen dat online kocht, maar wel op die minderheid die informatie vroeg aan dat ECC. Daarnaast gaat het uitsluitend om grensoverschrijdende aankopen, dus Belgen die online kochten op Belgische websites zijn niet in de ECC-cijfers opgenomen."

 

"Uit de enquête rond e-commerce die wij vorige week voorstelden, bleek 96% van de online klanten een probleemloze koopervaring te hebben gehad", zegt Dominique Michel, gedelegeerd-bestuurder van Comeos. "Twee procent had te maken met betaalproblemen, dat gaat dus niet eens over fraude. Wat Test-Aankoop nu insinueert, ondergraaft het vertrouwen dat Belgen eindelijk hebben in bonafide online winkels."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top