Comeos leest Test-Aankoop de levieten over e-commercefraude

Comeos leest Test-Aankoop de levieten over e-commercefraude

Handelsfederatie Comeos is niet te spreken over een persbericht waarin "Test-Aankoop insinueert dat meer dan 10% van de online klanten wordt bedrogen". "Een foute voorstelling van de feiten", zegt gedelegeerd-bestuurder Dominique Michel.

1.822 klachten in 2011

In 2011 ontving het Europees Centrum voor de Consument (ECC), een consumentenorganisatie die is opgericht door de Europese Commissie en de Belgische overheid om de consument gratis grensoverschrijdende bijstand te verlenen in de EU, 1.822 klachten van consumenten die een product of dienst hadden gekocht op het internet.

 

12% van die klachten had te maken met bedrieglijke praktijken, gaande van het leveren van niet-bestelde producten (bv. vermageringsproducten) over misleidende verkooppraktijken (bv. overprijsde tickets voor minderwaardige concertplaatsen) tot puur bedrog (waarbij de site met de centen verdween).

 

Daarbovenop werd in 35% van de klachten een betaald product of dienst niet geleverd, al hoeft daar niet noodzakelijk kwaad opzet achter gezocht worden. De meeste klachten gingen over kleding, reizen, vrijetijdsproducten en elektronica, aldus nog het ECC, dat een gratis brochure "Kopen op het internet. Laat je niet vangen!" samenstelde.

 

"Foute voorstelling e-commercefraude"

Comeos vindt dat Test-Aankoop met deze cijfers de waarheid geweld aandoet: "De 12% 'gedupeerden' slaan niet op het totale aantal mensen dat online kocht, maar wel op die minderheid die informatie vroeg aan dat ECC. Daarnaast gaat het uitsluitend om grensoverschrijdende aankopen, dus Belgen die online kochten op Belgische websites zijn niet in de ECC-cijfers opgenomen."

 

"Uit de enquête rond e-commerce die wij vorige week voorstelden, bleek 96% van de online klanten een probleemloze koopervaring te hebben gehad", zegt Dominique Michel, gedelegeerd-bestuurder van Comeos. "Twee procent had te maken met betaalproblemen, dat gaat dus niet eens over fraude. Wat Test-Aankoop nu insinueert, ondergraaft het vertrouwen dat Belgen eindelijk hebben in bonafide online winkels."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top