Comeos leest Test-Aankoop de levieten over e-commercefraude | RetailDetail

Comeos leest Test-Aankoop de levieten over e-commercefraude

Comeos leest Test-Aankoop de levieten over e-commercefraude

Handelsfederatie Comeos is niet te spreken over een persbericht waarin "Test-Aankoop insinueert dat meer dan 10% van de online klanten wordt bedrogen". "Een foute voorstelling van de feiten", zegt gedelegeerd-bestuurder Dominique Michel.

1.822 klachten in 2011

In 2011 ontving het Europees Centrum voor de Consument (ECC), een consumentenorganisatie die is opgericht door de Europese Commissie en de Belgische overheid om de consument gratis grensoverschrijdende bijstand te verlenen in de EU, 1.822 klachten van consumenten die een product of dienst hadden gekocht op het internet.

 

12% van die klachten had te maken met bedrieglijke praktijken, gaande van het leveren van niet-bestelde producten (bv. vermageringsproducten) over misleidende verkooppraktijken (bv. overprijsde tickets voor minderwaardige concertplaatsen) tot puur bedrog (waarbij de site met de centen verdween).

 

Daarbovenop werd in 35% van de klachten een betaald product of dienst niet geleverd, al hoeft daar niet noodzakelijk kwaad opzet achter gezocht worden. De meeste klachten gingen over kleding, reizen, vrijetijdsproducten en elektronica, aldus nog het ECC, dat een gratis brochure "Kopen op het internet. Laat je niet vangen!" samenstelde.

 

"Foute voorstelling e-commercefraude"

Comeos vindt dat Test-Aankoop met deze cijfers de waarheid geweld aandoet: "De 12% 'gedupeerden' slaan niet op het totale aantal mensen dat online kocht, maar wel op die minderheid die informatie vroeg aan dat ECC. Daarnaast gaat het uitsluitend om grensoverschrijdende aankopen, dus Belgen die online kochten op Belgische websites zijn niet in de ECC-cijfers opgenomen."

 

"Uit de enquête rond e-commerce die wij vorige week voorstelden, bleek 96% van de online klanten een probleemloze koopervaring te hebben gehad", zegt Dominique Michel, gedelegeerd-bestuurder van Comeos. "Twee procent had te maken met betaalproblemen, dat gaat dus niet eens over fraude. Wat Test-Aankoop nu insinueert, ondergraaft het vertrouwen dat Belgen eindelijk hebben in bonafide online winkels."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.