Coolblue komt naar Leuven en Hasselt

Coolblue komt naar Leuven en Hasselt

Het Nederlandse Coolblue zet zijn verovering van België verder: na vestigingen in Antwerpen en Lochristi zijn nu ook Hasselt en Leuven aan de beurt. Locaties voor de winkels heeft de webshopgroep evenwel nog niet gevonden.

Speciale website voor locatietips

Een goede locatie vinden is dan ook niet evident, vertelt Coolblue-topman Pieter Zwart, "vandaar dat we een website hebben opgericht waar mensen die een goede locatie weten, het ons kunnen vertellen. Dat doen ze trouwens niet voor niets: de winnende tipgever krijgt 2000 euro in vouchers."

 

De website coolbluewinkels.be vermeldt alvast de vereisten voor de panden: bereikbaar met auto en openbaar vervoer, voldoende groot (300 tot 1000 m²) en liefst enkel op de begane grond. Qua locaties zoekt Coolblue naar "de nabije omgeving van Hasselt" en "tussen Brussel en Leuven".

 

"Hasselt en Leuven deden lichtje branden"

De stap naar crowdsourcing om een locatie te vinden is in België vrij ongezien. Is het zo moeilijk om een goede plek voor een Coolblue-winkel te vinden?

P.Z.: "We zijn daar toch al lang naar op zoek, ja. We willen dan ook niet zomaar 'een locatie' vinden, we willen 'dé locatie' vinden. Het is toch een flinke investering, en dan wil je niet al gauw moeten zeggen dat we toch beter ergens anders hadden kunnen zitten.

 

We willen bijvoorbeeld geen winkel in de Nieuwstraat in Brussel, dat is te duur en onpraktisch... maar we willen wel véél ruimte, liefst allemaal gelijkvloers, de voorkant goed bereikbaar voor klanten en de achterkant voor leveringen: dat is toch al een flink eisenpakket.

 

Daar komt ook bij dat we hetzelfde procedé al hebben gebruikt voor onze winkel in Amsterdam. De website bestond dus al, hij moest enkel nog even 'vertaald' worden naar een Belgische context. Bovendien past het volledig in ons Coolblue-verhaal van obsessief te luisteren naar wat klanten willen."

 

Eens een goede locatie gevonden, hoe lang duurt het dan nog voor zo'n winkel ook echt open kan?

P.Z.: "Daar doen we hier intern weddenschappen over! Ik zeg maximaal vier weken, anderen houden het op zes... maar je moet die mensen een mooi streefdoel opleggen, toch? In alle ernst: we werken met vaste partners, we werken met een vast concept, dus het gaat steeds vlotter.

 

Dit jaar hebben we al vier winkels opgeleverd, steeds met dezelfde inrichting. Je mag immers niet zien in wélke winkel je zit, je komt gewoon binnen in een Coolblue-wereld. Dan is het ook makkelijker om snel een winkel klaar te stomen."

 

Vanwaar eigenlijk de stap naar Leuven en Hasselt? En komen er gauw ook nog andere regio's aan de beurt?

P.Z.: "Ik wil niet te veel in detail treden, maar bij ons is alles gebaseerd op de data die we van onze klanten krijgen. Als die met genoeg laten weten dat een winkel op een bepaalde plaats aangewezen is, gaan we daarop inspelen.

 

Nu waren het dus Hasselt en Leuven die in ons systeem een lichtje deden branden. Dat kan binnenkort ook voor andere regio's gaan gebeuren, maar momenteel hebben we daar nog geen plannen voor. Dat geldt ook voor een uitbreiding naar Wallonië: nu zijn er nog geen plannen, maar het valt niet uit te sluiten dat dat ooit zal gebeuren."

 

Fysieke winkels moeten na een tijdje ook geëvalueerd worden... maar als je er nauwelijks iets verkoopt, hoe doe je dat dan?

P.Z.: "We gebruiken twee criteria daarvoor. Het eerste, en belangrijkste, punt: worden onze klanten er blij van dat er een winkel in de buurt is? Dat gaan we uiteraard meten en in een model steken. Mensen vinden dat fijn en betrouwbaar, zo'n fysieke winkel: vandaar dat wij er openen.

 

Het tweede criterium is toch financieel, aangezien we merken dat in de buurt van een fysieke winkel de omzet per inwoner serieus stijgt. Ook dat kunnen we meten en aan de hand daarvan kijken of een winkel rendabel is, maar tot nu toe hebben we nog geen reden gehad om een winkel weer te sluiten."

 

Leveren op maandag is "fundamentele verandering"

Er komen niet alleen nieuwe fysieke winkels bij, maar ook een nieuwe dienstverlening in Nederland, met leveringen op maandag. Wanneer mogen wij Belgen die service verwachten?

P.Z.: "Van zodra het mogelijk is. Maar miskijk je daar niet op, dat is een fundamentele verandering achter de schermen: dat wil zeggen dat iedereen die in het weekend bestelt – goed voor zowat twintig procent van onze bestellingen – zijn goederen een dag eerder krijgt!

 

Het betekent uiteraard wel dat in onze distributiecentra nu ook op zondag gewerkt gaat moeten worden, wat een serieuze meerkost is. Toch hopen we die terug te verdienen door veel meer omzet te genereren op zaterdag. Nu moeten klanten die zaterdag bestellen, nog wachten tot dinsdag op hun bestelling – dan gaan velen liever naar een fysieke winkel. Dat euvel lossen we dus volgende maand al op in Nederland."

 

Om op dat thema door te gaan: zondagleveringen en zondagopeningen voor winkels, zitten die er gauw in?

P.Z.: "Nee. Dat kan gewoon niet. Leveringen op zondag gaan we doen van zodra het kan, maar dat is nu nog niet het geval. Onze fysieke winkels openen op zondag is in theorie mogelijk, maar dan moet het wettelijk mogen én economisch zinvol zijn.

 

In Nederland is enkel onze winkel in Rotterdam op zondag open, bij evenementen kunnen ook de andere Nederlandse en Belgische winkels wel eens een koopzondag houden. Veel meer gaat dat ook niet worden: de vraag is er gewoon niet naar. En vergeet niet: onze webwinkels zijn uiteraard wél allemaal op zondag open."

 

Jullie zijn de grootste elektronicawebshop van de Benelux. Hebben jullie een rondedansje gedaan toen naast Nederland ook België zich plaatste voor het WK?

P.Z.: "Nou, de invloed van zo'n toernooi op de verkoop van pakweg tv's is niet zo groot hoor. Wat we vorige keer wél zagen, is een gigantische piek in de verkoop van beamers. Voetbal wil je met je familie en vrienden samen zien, en dan is zelfs de grootste tv soms niet groot genoeg.

 

Natuurlijk is het wel mooi al dat enthousiasme nu al te zien, en misschien kunnen voor het WK voetbal wel een leuke actie opzetten. Als België in Brazilië van Nederland wint, kunnen we bijvoorbeeld onze oranje bol vervangen door een rode." (lacht)


Hebben jullie nog nieuwe projecten in de pijplijn staan? Toch beginnen investeren in reclame bijvoorbeeld, of in navolging van jullie sportkledingwebshops ook modieuze kleding gaan aanbieden?

P.Z.: "Vergis je niet, wij investeren heel erg veel in reclame... maar niet in een tv-spotje of zo, wel in proberen onze klanten zo tevreden te maken, dat ze mond-tot-mondreclame gaan maken. Dat is gewoon een vorm van reclame die veel meer effect heeft dan een spotje. Alweer: we sluiten niet uit dat dat ooit gebeurt, maar we hebben er nu geen plannen voor.

 

Dat geldt ook voor modieuze kleding: wij steunen namelijk heel erg op gegevens en modellen om voorraden efficiënt te beheren, en mode is gewoon te onvoorspelbaar daarvoor. Laten we het houden op "wie weet ooit...", we hadden immers ook lang gedacht dat rugzakken op Coolblue niets zouden worden – en dat is een enorm succes geworden."

 

 

Dit is het eerste deel van een interview dat RetailDetail naar aanleiding van de bekendmaking van twee nieuwe vestigingssteden had met Coolblue-stichter Pieter Zwart. Het tweede deel, "Showrooming is een mythe", krijgt u binnenkort voorgeschoteld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Back to top