RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Coolblue rondt kaap 500 miljoen omzet in 2015

icon
m-Tail16 september, 2015

1 miljard tegen 2018 “niet te ambitieus”

Is dat miljard euro tegen 2018 niet te ambitieus? “Ik denk het niet”, zegt Zwart. “De overstap van de consument van het fysieke winkelen naar het online winkelen zit voor ‘producten met een stekker’ nog steeds in de beginfase. Dit betekent dat de sterke groei van de markt nog moet volgen.”

 

“Die 1 miljard euro houdt trouwens een gemiddelde jaarlijkse groei van de omzet met 26% in. Dat is relatief beperkt. Ik denk niet dat we ooit al een zo lage toename van onze verkopen hebben gehad. Tot vandaag halen we voor dit jaar een groei met 44%”, aldus nog Zwart.

 

De groei ziet Zwart overigens nog steeds in Nederland en België, waar het al de grootste online verkoper van elektrisch materiaal is: “We hebben voorlopig dan ook niet de intentie om er een nieuwe markt bij te voegen. Op het moment dat onze groei zal afzwakken, zal dat er ooit wel van komen, maar het is niet eenvoudig. Een nieuwe taal toevoegen, is meer dan een vertaling van de website. Je moet dan een pak zaken anders gaan doen. Denk maar aan het toevoegen van een anderstalige handleiding.”

 

30 miljoen euro investeringen per jaar

Om de toekomstige groei op te vangen, wil Coolblue dertig miljoen euro per jaar investeren. Voorts zal ook het personeelsbestand wellicht toenemen: “We werken met 1.250 mensen. Vorig jaar hebben we er 500 aangeworven, maar we kregen liefst 35.000 sollicitaties. Het moeilijkst te vinden zijn de softwareontwikkelaars: die moeten we uit heel Europa halen.”

 

Pieter Zwart maakte zijn toekomstplannen bekend tijdens een persbezoek aan zijn nieuw distributiecentrum in Tilburg. “We noemen dat ‘de grote schuur’, omdat hier alle grote verpakkingen vertrekken. De verzending van de kleine verpakkingen gebeurt nog vanuit ‘de kleine schuur’ in Capelle aan de IJssel.”

 

Het nieuwe magazijn is sinds juni van dit jaar volledig operationeel: op 22.000 m² worden 18.500 productvariëteiten gestockeerd. “We verkopen online alleen wat we in stock hebben. Klanttevredenheid is bij ons van prioritair belang en een klant wil nu eenmaal een snelle levering. Alles wat hij voor middernacht bestelt, krijgt hij de volgende dag zonder kosten geleverd. Bestelt hij voor 15u, dan kan hij nog een levering op dezelfde dag kiezen. En ook op zondag wordt geleverd. Voor ons is dat normaal: 14,3% van alle dagen in ons leven speelt zich op die dag af.”

 

“De keuze voor Tilburg was bewust”, aldus Zwart. Het ligt geografisch in het middelpunt van ons verzorgingsgebied.” Een extra magazijn in België vindt hij geen noodzaak. Welk deel van zijn omzet Coolblue.be haalt, wil Zwart overigens niet preciseren, “maar het gaat om tientallen procenten.”

 

Recentelijk deed Coolblue overigens een test in zijn nieuwe magazijn. “We probeerden een zo hoog mogelijk aantal pakketten te verwerken gedurende een halfuur. Dat was voldoende om onze pijnpunten bloot te leggen. Het liet ons toe om te zien waaraan we extra aandacht moeten besteden om de komende kerstdrukte op te vangen. Vaak ging het om kleine dingen, zoals een tekort aan karren aan de band waar de pakketten worden gesloten.”

 

Fysieke winkels verhogen online omzet

Naast de meer dan 325 gespecialiseerde webshops die samen Coolblue vormen, zoals laptopshop.be en zaagmachineshop.be, heeft het ook zeven fysieke winkels: vijf in Nederland, twee in België. “Die passen perfect in de strategie. Ze leveren immers een bijdrage aan de klantentevredenheid. Als een consument een complex product wil kopen, wil hij er zeker van zijn dat hij het juiste koopt.”

 

“Voorts is het handig dat een consument er ook na de aankoop terecht kan indien hij nog wat hulp wil bij het juiste gebruik van een toestel. We zien dan ook dat onze omzet op de webshop in een bepaalde regio stijgt als we er een fysieke winkel openen.” Meer fysieke winkels openen is dan ook een logische volgende stap: twee jaar geleden al gaf het bedrijf toe te zoeken naar geschikte terreinen in Leuven en Hasselt.

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN