Coolblue-stichter Pieter Zwart: "Showrooming is een mythe"

Coolblue-stichter Pieter Zwart: "Showrooming is een mythe"

Gisteren werd Coolblue geprezen als "tweede beste winkelconcept van het jaar", een opmerkelijke eer voor een webshopgroep die van zichzelf zegt géén fysieke winkels te hebben. Stichter Pieter Zwart legt immers vooral de focus op online en ziet offline zich omvormen tot 'vooral distributie'.

"Bijna een religieuze discussie"

De visie van Zwart is erg duidelijk: het traditionele kooptraject wordt tegenwoordig vooral online afgelegd, zowel het informatie vergaren en rondkijken als de uiteindelijke beslissing zijn volgens hem al grotendeels online activiteiten.

 

Offline wordt dan af en toe de 'look and feel' van het gewenste product nog even getest, maar op dat moment weet de consument volgens Zwart eigenlijk al wat hij gaat kopen. Dat betekent dat de offline retailer in plaats van informatieverschaffer en keuzebegeleider vooral distributeur wordt, helemaal het omgekeerde van de klassieke visie op showrooming dus.

 

"Showrooming waarbij de fysieke winkel dient om eerst te oriënteren, waarna de klant online goedkoper zijn artikel koopt, is pertinent onwaar.", bezweert Zwart dan ook. Hij ergert zich ook aan de "bijna religieuze discussie: geloof je dit of dat, terwijl bijna niemand er data over heeft".

 

Zaterdag jaagt klanten naar offline

"Uit ónze bezoekersgegevens kunnen we echter wel veel informatie halen", weet de Coolblue-topman: "we zien hoe veel mensen bijvoorbeeld laptopshop bezoeken en hoeveel mensen er ook echt een laptop kopen, dat is ongeveer één procent. Uit de totale verkoop van laptops kunnen we dan ook afleiden dat heel wat mensen eerst bij ons ideeën komen opdoen, om daarna offline te gaan kopen – vooral op zaterdag."

 

Dat is meteen ook een belangrijke reden voor Coolblue om in Nederland in maandagleveringen te stappen, hoewel dat betekent dat hun distributiecentra ook zondag moeten draaien: "Als iemand op zaterdag een product wil kopen en dan moet wachten op de levering op dinsdag, is de keuze snel gemaakt: naar een fysieke winkel gaan en het toestel daar kopen", ziet de e-tailer.

 

Toch valt ook dat 'omgekeerde showroomen' nog mee bij Coolblue, weet Zwart: "We zijn de grootste, net omdat we zo veel geld steken in onze klantentevredenheid. Soms zijn we inderdaad niet de goedkoopste – al wordt het verschil steeds kleiner – maar we weten dat als je mensen echt fan maakt van je bedrijf, ze blijven terugkomen én anderen gaan aanbrengen.

 

Concept gericht op nieuwe realiteit

Vandaar ook het concept voor de "'Webwinkels waar je naar binnen kunt lopen", een concept dat duidelijk niet meer vooral gericht is op keuzehulp (geen etalages met honderden fototoestellen naast elkaar), maar wel op het over de streep halen van klanten die eigenlijk al beslist hebben.

 

"We zijn ontzettend trots dat we de zilveren medaille behaald hebben in de Mercuriusprijs voor het beste Winkelconcept van het jaar", valt manager voor België Werner Bruyns in. "Voor ons nieuw winkelconcept in Wilrijk en Lochristi zijn we teruggegaan naar de tekentafel. Van aangenamere verlichting tot een gratis kopje koffie, van een betere doorvertaling van ons merk tot een uitpaktafel om je nieuwe product direct uit te proberen."

 

 

   

Dit is het tweede deel van een interview dat RetailDetail enkele weken geleden had met Coolblue-stichter Pieter Zwart en Werner Bruyns, manager van Coolblue België, naar aanleiding van de bekendmaking van de twee nieuwe vestigingssteden Leuven en Hasselt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Back to top