Coolblue wil agressief groeien in 2012, ook met fysieke winkels

Coolblue wil agressief groeien in 2012, ook met fysieke winkels

Na een sterk groeijaar wil internethandelaar Coolblue het aantal fysieke winkels verder uitbouwen. De onderneming gaat in ieder geval een nieuwe, grotere winkel openen in Wilrijk (Antwerpen) en is op zoek naar locaties in Amsterdam en Utrecht. Voor 2012 heeft de webshopgroep de "agressiefste groeiplannen ooit".

Omzet +20% in 2011

Het jaar 2011 was voor de snelgroeiende internetonderneming opnieuw een jaar met een bovengemiddelde omzetgroei: onder invloed van de nieuwe webwinkels steeg de omzet met 20 procent naar 114 miljoen euro. Vooral de groei van de Belgische activiteiten met 40% was opvallend.

 

"De eerste maanden ging het goed, maar vanaf mei ging het echt hard", zegt Werner Bruyns, manager van Coolblue België, over de versnelde groei in de tweede jaarhelft. Coolblue werd dit jaar voor het eerst ingezet als overkoepelend merk, waardoor cross-selling tussen de webwinkels aanzienlijk toenam. 

 

Volgens Coolblue-oprichter Pieter Zwart speelde de economische situatie ook een rol in het groeitempo. "Consumenten kiezen in deze tijd bewuster. Ze vergelijken meer en laten zich goed informeren. Online winkels - en zeker ons concept van specialistenshops - helpen hen daar beter bij dan fysieke winkels." Het bedrijf zegt 396.000 nieuwe klanten te hebben gehad in 2011.

 

Agressief groeiplan

In de eerste weken van 2012 ziet Coolblue de groeitrend doorzetten. “Dat geeft vertrouwen in ons agressiefste groeiplan tot nu toe,” aldus Bruyns nog: “We openen dit jaar een recordaantal nieuwe shops en fysieke winkels, ook buiten de consumentenelektronica.”

 

In totaal beschikt Coolblue nu over 115 verschillende webwinkels en vier fysieke winkels (Eindhoven, Groningen, Rotterdam en Antwerpen). Coolblue werkt met webshops op thema, waarvan de bekendste zijn pdashop.nl en laptopshop.nl zijn. Vorig jaar opende de koepel in Nederland en België in totaal 52 webwinkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top