Coolblue wil agressief groeien in 2012, ook met fysieke winkels | RetailDetail

Coolblue wil agressief groeien in 2012, ook met fysieke winkels

Coolblue wil agressief groeien in 2012, ook met fysieke winkels

Na een sterk groeijaar wil internethandelaar Coolblue het aantal fysieke winkels verder uitbouwen. De onderneming gaat in ieder geval een nieuwe, grotere winkel openen in Wilrijk (Antwerpen) en is op zoek naar locaties in Amsterdam en Utrecht. Voor 2012 heeft de webshopgroep de "agressiefste groeiplannen ooit".

Omzet +20% in 2011

Het jaar 2011 was voor de snelgroeiende internetonderneming opnieuw een jaar met een bovengemiddelde omzetgroei: onder invloed van de nieuwe webwinkels steeg de omzet met 20 procent naar 114 miljoen euro. Vooral de groei van de Belgische activiteiten met 40% was opvallend.

 

"De eerste maanden ging het goed, maar vanaf mei ging het echt hard", zegt Werner Bruyns, manager van Coolblue België, over de versnelde groei in de tweede jaarhelft. Coolblue werd dit jaar voor het eerst ingezet als overkoepelend merk, waardoor cross-selling tussen de webwinkels aanzienlijk toenam. 

 

Volgens Coolblue-oprichter Pieter Zwart speelde de economische situatie ook een rol in het groeitempo. "Consumenten kiezen in deze tijd bewuster. Ze vergelijken meer en laten zich goed informeren. Online winkels - en zeker ons concept van specialistenshops - helpen hen daar beter bij dan fysieke winkels." Het bedrijf zegt 396.000 nieuwe klanten te hebben gehad in 2011.

 

Agressief groeiplan

In de eerste weken van 2012 ziet Coolblue de groeitrend doorzetten. “Dat geeft vertrouwen in ons agressiefste groeiplan tot nu toe,” aldus Bruyns nog: “We openen dit jaar een recordaantal nieuwe shops en fysieke winkels, ook buiten de consumentenelektronica.”

 

In totaal beschikt Coolblue nu over 115 verschillende webwinkels en vier fysieke winkels (Eindhoven, Groningen, Rotterdam en Antwerpen). Coolblue werkt met webshops op thema, waarvan de bekendste zijn pdashop.nl en laptopshop.nl zijn. Vorig jaar opende de koepel in Nederland en België in totaal 52 webwinkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.