Coolblue wil agressief groeien in 2012, ook met fysieke winkels

Coolblue wil agressief groeien in 2012, ook met fysieke winkels

Na een sterk groeijaar wil internethandelaar Coolblue het aantal fysieke winkels verder uitbouwen. De onderneming gaat in ieder geval een nieuwe, grotere winkel openen in Wilrijk (Antwerpen) en is op zoek naar locaties in Amsterdam en Utrecht. Voor 2012 heeft de webshopgroep de "agressiefste groeiplannen ooit".

Omzet +20% in 2011

Het jaar 2011 was voor de snelgroeiende internetonderneming opnieuw een jaar met een bovengemiddelde omzetgroei: onder invloed van de nieuwe webwinkels steeg de omzet met 20 procent naar 114 miljoen euro. Vooral de groei van de Belgische activiteiten met 40% was opvallend.

 

"De eerste maanden ging het goed, maar vanaf mei ging het echt hard", zegt Werner Bruyns, manager van Coolblue België, over de versnelde groei in de tweede jaarhelft. Coolblue werd dit jaar voor het eerst ingezet als overkoepelend merk, waardoor cross-selling tussen de webwinkels aanzienlijk toenam. 

 

Volgens Coolblue-oprichter Pieter Zwart speelde de economische situatie ook een rol in het groeitempo. "Consumenten kiezen in deze tijd bewuster. Ze vergelijken meer en laten zich goed informeren. Online winkels - en zeker ons concept van specialistenshops - helpen hen daar beter bij dan fysieke winkels." Het bedrijf zegt 396.000 nieuwe klanten te hebben gehad in 2011.

 

Agressief groeiplan

In de eerste weken van 2012 ziet Coolblue de groeitrend doorzetten. “Dat geeft vertrouwen in ons agressiefste groeiplan tot nu toe,” aldus Bruyns nog: “We openen dit jaar een recordaantal nieuwe shops en fysieke winkels, ook buiten de consumentenelektronica.”

 

In totaal beschikt Coolblue nu over 115 verschillende webwinkels en vier fysieke winkels (Eindhoven, Groningen, Rotterdam en Antwerpen). Coolblue werkt met webshops op thema, waarvan de bekendste zijn pdashop.nl en laptopshop.nl zijn. Vorig jaar opende de koepel in Nederland en België in totaal 52 webwinkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top