Coolblue wint 3 Webshop Awards

Coolblue wint 3 Webshop Awards

Coolblue heeft drie prijzen in de wacht gesleept op de Belgische Webshop Award 2013: zowel in de categorieën computerhard- & software, consumentenelektronica en telecom won de Nederlandse retailer. Dat is vandaag bekendgemaakt op de jaarlijkse Comeos Zomerhappening.

Prijs-kwaliteitverhouding belangrijkst voor klant

Meer dan 50 webshops schreven zich in voor de verkiezing van beste Belgische webshop, gehouden door het onderzoeksbureau Q&A Research & Consultancy. Deelnemers konden hun klanten oproepen om hun site te beoordelen op acht  belangrijke koopaspecten: prijs-kwaliteitverhouding, prijsniveau, acties en aanbiedingen, klantenservice, gebruiksvriendelijkheid, betaling, assortiment en levering. Ruim 40.000 mensen gingen er ook op in.


Net als in 2012 woog de prijs-kwaliteitverhouding ook nu het zwaarst door. Dit aspect bepaalde voor 18% de eindscore van een webshop. Al is dat minder dan de 23% van vorig jaar.


Klantenservice van ondergeschikt belang

Andere sterk bepalende elementen waren het assortiment en acties en aanbiedingen. Klantenservice speelde daarentegen het minst mee: het bepaalde de eindscore maar voor 8,6%. Vorig jaar eindigde het betalingsaspect nog onderaan.


De grote winnaar werd Coolblue, dat drie Awards mee naar huis naam. Het bedrijf  benadert zijn klanten in Nederland en België via 258 gespecialiseerde webshops en vijf fysieke winkels.


Beslist.be beste vergelijkingssite

De initiatiefnemers deden tegenlijkertijd ook een onderzoek naar vergelijkingssites. Hier won Beslist.be met een score van 8,1 de strijd voor Vergelijk.be, dat een score van 7 behaalde. Doorslaggevend waren de betrouwbaarheid, vervolgens de kwaliteit en de productinformatie.


Een recent onderzoek van de retailfederatie Comeos leert dat liefst zes Belgen op de tien al online hebben gekocht en dat drie op de vier internetgebruikers klant zijn bij een webwinkel. Vooral in de groep ouder dan 44 jaar is de stijging opvallend. Wie online koopt, geeft nu gemiddeld 2.040 euro per jaar uit aan internetaankopen.

 

Alle categoriewinnaars van de Web Awards 2013:

 

  • Baby & Kind: Dreambaby
  • Computer hard- & software: Coolblue
  • Consumentenelektronica: Coolblue
  • Damesmode: Vente-exclusive
  • Hobby & Cadeau: Albelli
  • Huis, Tuin & Dier (incl. DIY): Hubo
  • Lingerie & Ondermode: Vente-exclusive
  • Persoonlijke verzorging: ICI PARIS XL
  • Reizen: Neckermann
  • Schoenen: Torfs
  • Speelgoed: Bol.com
  • Sport: Decathlon
  • Telecom: Coolblue
  • Vergelijkingswebsites: Beslist.be
  • Warenhuizen: Bol.com
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top