Coolblue wint 3 Webshop Awards | RetailDetail

Coolblue wint 3 Webshop Awards

Coolblue wint 3 Webshop Awards

Coolblue heeft drie prijzen in de wacht gesleept op de Belgische Webshop Award 2013: zowel in de categorieën computerhard- & software, consumentenelektronica en telecom won de Nederlandse retailer. Dat is vandaag bekendgemaakt op de jaarlijkse Comeos Zomerhappening.

Prijs-kwaliteitverhouding belangrijkst voor klant

Meer dan 50 webshops schreven zich in voor de verkiezing van beste Belgische webshop, gehouden door het onderzoeksbureau Q&A Research & Consultancy. Deelnemers konden hun klanten oproepen om hun site te beoordelen op acht  belangrijke koopaspecten: prijs-kwaliteitverhouding, prijsniveau, acties en aanbiedingen, klantenservice, gebruiksvriendelijkheid, betaling, assortiment en levering. Ruim 40.000 mensen gingen er ook op in.


Net als in 2012 woog de prijs-kwaliteitverhouding ook nu het zwaarst door. Dit aspect bepaalde voor 18% de eindscore van een webshop. Al is dat minder dan de 23% van vorig jaar.


Klantenservice van ondergeschikt belang

Andere sterk bepalende elementen waren het assortiment en acties en aanbiedingen. Klantenservice speelde daarentegen het minst mee: het bepaalde de eindscore maar voor 8,6%. Vorig jaar eindigde het betalingsaspect nog onderaan.


De grote winnaar werd Coolblue, dat drie Awards mee naar huis naam. Het bedrijf  benadert zijn klanten in Nederland en België via 258 gespecialiseerde webshops en vijf fysieke winkels.


Beslist.be beste vergelijkingssite

De initiatiefnemers deden tegenlijkertijd ook een onderzoek naar vergelijkingssites. Hier won Beslist.be met een score van 8,1 de strijd voor Vergelijk.be, dat een score van 7 behaalde. Doorslaggevend waren de betrouwbaarheid, vervolgens de kwaliteit en de productinformatie.


Een recent onderzoek van de retailfederatie Comeos leert dat liefst zes Belgen op de tien al online hebben gekocht en dat drie op de vier internetgebruikers klant zijn bij een webwinkel. Vooral in de groep ouder dan 44 jaar is de stijging opvallend. Wie online koopt, geeft nu gemiddeld 2.040 euro per jaar uit aan internetaankopen.

 

Alle categoriewinnaars van de Web Awards 2013:

 

  • Baby & Kind: Dreambaby
  • Computer hard- & software: Coolblue
  • Consumentenelektronica: Coolblue
  • Damesmode: Vente-exclusive
  • Hobby & Cadeau: Albelli
  • Huis, Tuin & Dier (incl. DIY): Hubo
  • Lingerie & Ondermode: Vente-exclusive
  • Persoonlijke verzorging: ICI PARIS XL
  • Reizen: Neckermann
  • Schoenen: Torfs
  • Speelgoed: Bol.com
  • Sport: Decathlon
  • Telecom: Coolblue
  • Vergelijkingswebsites: Beslist.be
  • Warenhuizen: Bol.com
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.