Coolblue wint 3 Webshop Awards

Coolblue wint 3 Webshop Awards

Coolblue heeft drie prijzen in de wacht gesleept op de Belgische Webshop Award 2013: zowel in de categorieën computerhard- & software, consumentenelektronica en telecom won de Nederlandse retailer. Dat is vandaag bekendgemaakt op de jaarlijkse Comeos Zomerhappening.

Prijs-kwaliteitverhouding belangrijkst voor klant

Meer dan 50 webshops schreven zich in voor de verkiezing van beste Belgische webshop, gehouden door het onderzoeksbureau Q&A Research & Consultancy. Deelnemers konden hun klanten oproepen om hun site te beoordelen op acht  belangrijke koopaspecten: prijs-kwaliteitverhouding, prijsniveau, acties en aanbiedingen, klantenservice, gebruiksvriendelijkheid, betaling, assortiment en levering. Ruim 40.000 mensen gingen er ook op in.


Net als in 2012 woog de prijs-kwaliteitverhouding ook nu het zwaarst door. Dit aspect bepaalde voor 18% de eindscore van een webshop. Al is dat minder dan de 23% van vorig jaar.


Klantenservice van ondergeschikt belang

Andere sterk bepalende elementen waren het assortiment en acties en aanbiedingen. Klantenservice speelde daarentegen het minst mee: het bepaalde de eindscore maar voor 8,6%. Vorig jaar eindigde het betalingsaspect nog onderaan.


De grote winnaar werd Coolblue, dat drie Awards mee naar huis naam. Het bedrijf  benadert zijn klanten in Nederland en België via 258 gespecialiseerde webshops en vijf fysieke winkels.


Beslist.be beste vergelijkingssite

De initiatiefnemers deden tegenlijkertijd ook een onderzoek naar vergelijkingssites. Hier won Beslist.be met een score van 8,1 de strijd voor Vergelijk.be, dat een score van 7 behaalde. Doorslaggevend waren de betrouwbaarheid, vervolgens de kwaliteit en de productinformatie.


Een recent onderzoek van de retailfederatie Comeos leert dat liefst zes Belgen op de tien al online hebben gekocht en dat drie op de vier internetgebruikers klant zijn bij een webwinkel. Vooral in de groep ouder dan 44 jaar is de stijging opvallend. Wie online koopt, geeft nu gemiddeld 2.040 euro per jaar uit aan internetaankopen.

 

Alle categoriewinnaars van de Web Awards 2013:

 

  • Baby & Kind: Dreambaby
  • Computer hard- & software: Coolblue
  • Consumentenelektronica: Coolblue
  • Damesmode: Vente-exclusive
  • Hobby & Cadeau: Albelli
  • Huis, Tuin & Dier (incl. DIY): Hubo
  • Lingerie & Ondermode: Vente-exclusive
  • Persoonlijke verzorging: ICI PARIS XL
  • Reizen: Neckermann
  • Schoenen: Torfs
  • Speelgoed: Bol.com
  • Sport: Decathlon
  • Telecom: Coolblue
  • Vergelijkingswebsites: Beslist.be
  • Warenhuizen: Bol.com
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top