Coolblue wint 3 Webshop Awards

Coolblue wint 3 Webshop Awards

Coolblue heeft drie prijzen in de wacht gesleept op de Belgische Webshop Award 2013: zowel in de categorieën computerhard- & software, consumentenelektronica en telecom won de Nederlandse retailer. Dat is vandaag bekendgemaakt op de jaarlijkse Comeos Zomerhappening.

Prijs-kwaliteitverhouding belangrijkst voor klant

Meer dan 50 webshops schreven zich in voor de verkiezing van beste Belgische webshop, gehouden door het onderzoeksbureau Q&A Research & Consultancy. Deelnemers konden hun klanten oproepen om hun site te beoordelen op acht  belangrijke koopaspecten: prijs-kwaliteitverhouding, prijsniveau, acties en aanbiedingen, klantenservice, gebruiksvriendelijkheid, betaling, assortiment en levering. Ruim 40.000 mensen gingen er ook op in.


Net als in 2012 woog de prijs-kwaliteitverhouding ook nu het zwaarst door. Dit aspect bepaalde voor 18% de eindscore van een webshop. Al is dat minder dan de 23% van vorig jaar.


Klantenservice van ondergeschikt belang

Andere sterk bepalende elementen waren het assortiment en acties en aanbiedingen. Klantenservice speelde daarentegen het minst mee: het bepaalde de eindscore maar voor 8,6%. Vorig jaar eindigde het betalingsaspect nog onderaan.


De grote winnaar werd Coolblue, dat drie Awards mee naar huis naam. Het bedrijf  benadert zijn klanten in Nederland en België via 258 gespecialiseerde webshops en vijf fysieke winkels.


Beslist.be beste vergelijkingssite

De initiatiefnemers deden tegenlijkertijd ook een onderzoek naar vergelijkingssites. Hier won Beslist.be met een score van 8,1 de strijd voor Vergelijk.be, dat een score van 7 behaalde. Doorslaggevend waren de betrouwbaarheid, vervolgens de kwaliteit en de productinformatie.


Een recent onderzoek van de retailfederatie Comeos leert dat liefst zes Belgen op de tien al online hebben gekocht en dat drie op de vier internetgebruikers klant zijn bij een webwinkel. Vooral in de groep ouder dan 44 jaar is de stijging opvallend. Wie online koopt, geeft nu gemiddeld 2.040 euro per jaar uit aan internetaankopen.

 

Alle categoriewinnaars van de Web Awards 2013:

 

  • Baby & Kind: Dreambaby
  • Computer hard- & software: Coolblue
  • Consumentenelektronica: Coolblue
  • Damesmode: Vente-exclusive
  • Hobby & Cadeau: Albelli
  • Huis, Tuin & Dier (incl. DIY): Hubo
  • Lingerie & Ondermode: Vente-exclusive
  • Persoonlijke verzorging: ICI PARIS XL
  • Reizen: Neckermann
  • Schoenen: Torfs
  • Speelgoed: Bol.com
  • Sport: Decathlon
  • Telecom: Coolblue
  • Vergelijkingswebsites: Beslist.be
  • Warenhuizen: Bol.com
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top