Cyberaanval heeft impact op resultaten eBay

Cyberaanval heeft impact op resultaten eBay

Bij het vrijgegeven van de resultaten van het tweede kwartaal, gaf John Donahoe, CEO van eBay, toe dat een cyberaanval zijn impact heeft gehad op de resultaten van het verkoopplatform.

"Focus ligt op herstel"

Enkele maanden geleden zorgde een hack er voor dat het merendeel van de wachtwoorden van gebruikers van eBay moesten veranderd worden. Dat heeft er volgens de CEO voor gezorgd dat de resultaten in het tweede kwartaal een flinke klap kregen. "De focus ligt nu op herstel", zei Donahoe.

 

Nochtans liggen de resultaten van eBay in lijn met de voorspellingen: de omzet voor het tweede kwartaal kwam uit op 4,37 miljard dollar (3,23 miljard euro), 13 procent hoger dan een jaar eerder. Ook de winst lag hoger dan verwacht, op 868 miljoen euro (640 miljoen euro), zes procent hoger dan de 822 miljoen dollar (610 miljoen euro) van een jaar geleden.

 

Grote groei bij PayPal

Volgens Donahoe hebben 85 procent van de gebruikers hun wachtwoord aangepast na de hack, maar is een aantal sindsdien duidelijk minder actief op de website. De netto-omzet uit de activiteiten van de marktplaats steeg dan wel met 9 procent naar 2,17 miljard dollar (1,6 miljard euro), dat is niets vergeleken met de groei van PayPal. Daar groeide de netto-omzet met 20 procent naar 1,95 miljard dollar (1,4 miljard euro).

 

Omwille van de cyberaanval heeft eBay zijn prognose voor 2014 verlaagd met 200 miljoen dollar (150 miljoen euro) en verwacht het nu een omzet tussen 18 en 18,3 miljard dollar (13,3 - 13,5 miljard euro). De omzet voor het derde kwartaal wordt geschat op 4,3 miljard dollar (3,2 miljard euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top