Cyberaanval heeft impact op resultaten eBay

Cyberaanval heeft impact op resultaten eBay

Bij het vrijgegeven van de resultaten van het tweede kwartaal, gaf John Donahoe, CEO van eBay, toe dat een cyberaanval zijn impact heeft gehad op de resultaten van het verkoopplatform.

"Focus ligt op herstel"

Enkele maanden geleden zorgde een hack er voor dat het merendeel van de wachtwoorden van gebruikers van eBay moesten veranderd worden. Dat heeft er volgens de CEO voor gezorgd dat de resultaten in het tweede kwartaal een flinke klap kregen. "De focus ligt nu op herstel", zei Donahoe.

 

Nochtans liggen de resultaten van eBay in lijn met de voorspellingen: de omzet voor het tweede kwartaal kwam uit op 4,37 miljard dollar (3,23 miljard euro), 13 procent hoger dan een jaar eerder. Ook de winst lag hoger dan verwacht, op 868 miljoen euro (640 miljoen euro), zes procent hoger dan de 822 miljoen dollar (610 miljoen euro) van een jaar geleden.

 

Grote groei bij PayPal

Volgens Donahoe hebben 85 procent van de gebruikers hun wachtwoord aangepast na de hack, maar is een aantal sindsdien duidelijk minder actief op de website. De netto-omzet uit de activiteiten van de marktplaats steeg dan wel met 9 procent naar 2,17 miljard dollar (1,6 miljard euro), dat is niets vergeleken met de groei van PayPal. Daar groeide de netto-omzet met 20 procent naar 1,95 miljard dollar (1,4 miljard euro).

 

Omwille van de cyberaanval heeft eBay zijn prognose voor 2014 verlaagd met 200 miljoen dollar (150 miljoen euro) en verwacht het nu een omzet tussen 18 en 18,3 miljard dollar (13,3 - 13,5 miljard euro). De omzet voor het derde kwartaal wordt geschat op 4,3 miljard dollar (3,2 miljard euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top