Cyberaanval heeft impact op resultaten eBay | RetailDetail

Cyberaanval heeft impact op resultaten eBay

Cyberaanval heeft impact op resultaten eBay

Bij het vrijgegeven van de resultaten van het tweede kwartaal, gaf John Donahoe, CEO van eBay, toe dat een cyberaanval zijn impact heeft gehad op de resultaten van het verkoopplatform.

"Focus ligt op herstel"

Enkele maanden geleden zorgde een hack er voor dat het merendeel van de wachtwoorden van gebruikers van eBay moesten veranderd worden. Dat heeft er volgens de CEO voor gezorgd dat de resultaten in het tweede kwartaal een flinke klap kregen. "De focus ligt nu op herstel", zei Donahoe.

 

Nochtans liggen de resultaten van eBay in lijn met de voorspellingen: de omzet voor het tweede kwartaal kwam uit op 4,37 miljard dollar (3,23 miljard euro), 13 procent hoger dan een jaar eerder. Ook de winst lag hoger dan verwacht, op 868 miljoen euro (640 miljoen euro), zes procent hoger dan de 822 miljoen dollar (610 miljoen euro) van een jaar geleden.

 

Grote groei bij PayPal

Volgens Donahoe hebben 85 procent van de gebruikers hun wachtwoord aangepast na de hack, maar is een aantal sindsdien duidelijk minder actief op de website. De netto-omzet uit de activiteiten van de marktplaats steeg dan wel met 9 procent naar 2,17 miljard dollar (1,6 miljard euro), dat is niets vergeleken met de groei van PayPal. Daar groeide de netto-omzet met 20 procent naar 1,95 miljard dollar (1,4 miljard euro).

 

Omwille van de cyberaanval heeft eBay zijn prognose voor 2014 verlaagd met 200 miljoen dollar (150 miljoen euro) en verwacht het nu een omzet tussen 18 en 18,3 miljard dollar (13,3 - 13,5 miljard euro). De omzet voor het derde kwartaal wordt geschat op 4,3 miljard dollar (3,2 miljard euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.