Dagrecord Alibaba: 4 miljard euro omzet

Dagrecord Alibaba: 4 miljard euro omzet

Maandag heeft de Chinese e-tailer Alibaba een recordomzet geboekt van bijna vier miljard euro op één dag tijd. Om alle leveringen tijdig te kunnen doen, hebben logistieke bedrijven in China tijdelijk tienduizenden extra werknemers in dienst moeten nemen.

Drie keer jaaromzet van héél België

11 november is in China Nationale Vrijgezellendag en dan vallen er heel wat kortingen te rapen bij Alibaba en diens dochtersites. Het is pas sinds 2009 dat online winkels meedrijven op de kortingen rond Nationale Vrijgezellendag: toen werd er een omzet gehaald van amper zestig miljoen euro.

 

De grootste dochter, Tmall, had na twintig minuten al een omzet van een half miljard euro. Kort na de middag was de omzet al opgelopen tot 2,3 miljard euro. Dat was ongeveer het bedrag dat in 2012 op dezelfde dag werd gehaald door de twee grootste platformen van Alibaba (Tmall.com en Taobao.com). Het uiteindelijke cijfer op het einde van de dag zou dus uitkomen op de duizelingwekkende som van vier miljard euro.

 

Ter vergelijking: vorig jaar was de online omzet tijdens Black Friday, de drukste dag voor retailers in de Verenigde Staten, goed voor ongeveer 1 miljard dollar (ongeveer 740 miljoen euro). De totale omzet van de Belgische e-commerce bleef net onder het anderhalf miljard euro in héél 2012, een Chinese site deed dus op één dag drie keer beter...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top