De toekomst van betalen is mobiel | RetailDetail

De toekomst van betalen is mobiel

De toekomst van betalen is mobiel

(publireportage) Betalen doe je steeds meer ook met de smartphone. Op een jaar tijd werden er met de Bancontact-app al meer dan een half miljoen mobiele transacties uitgevoerd. En er staan ons nog nieuwe betaalinnovaties te wachten.

Even makkelijk als cash of bankkaart

De Bancontact-app maakt mobiel betalen heel eenvoudig. Afrekenen doe je door de QR-code te scannen met je smartphone, je PIN-code in te geven en klaar. De bedoeling van de app is duidelijk: een betaalervaring bieden die online even makkelijk, veilig en snel is als in de fysieke wereld.


“In de nabije toekomst zullen de grenzen tussen online en fysieke verkooppunten meer en meer vervagen”, stelt Bancontact-CEO Kris De Ryck vast. “De consument ontdekt een product op een website, bekijkt het in een fysieke winkel en bestelt het via zijn smartphone.”

 

Ook beschikbaar in de supermarkt

Deze winter gaat het verhaal nog een stapje verder. Dan zal je ook vaker in de fysieke winkel met de Bancontact-app kunnen betalen. Je hoeft dan alleen maar de QR-code op de betaalterminal of aan de kassa in te scannen en je PIN-code in te geven. De eerste fysieke toepassingen van mobiel betalen met Bancontact werden afgelopen lente gelanceerd in een Delhaize-supermarkt.


Sinds kort kan je ook mobiel betalen met de Bancontact-app in 400 winkels van Colruyt, OKay, Bio-Planet en Dreambaby in België. Begin 2016 volgen Dreamland en Spar. Nu ook de supermarkten op de kar springen, lijkt de brede doorbraak van mobiel betalen een feit.

 

QR-code heeft grootste bereik

Welke toekomst mogen we qua betaaltechnologieën verwachten? Die vraag ligt nog open. Vandaag kiest Bancontact heel bewust voor de QR-code, omdat die het grootste bereik biedt. De architectuur van de mobiele betaaloplossing van Bancontact laat ook andere technologieën toe, zoals NFC (Near Field Communication) of BLE (Bluetooth Low Energy).


“Van zodra een andere technologie meer gebruiksmogelijkheden biedt dan de QR-code, zullen we deze zeker in overweging nemen”, besluit de CEO.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.