De toekomst van betalen is mobiel

De toekomst van betalen is mobiel

(publireportage) Betalen doe je steeds meer ook met de smartphone. Op een jaar tijd werden er met de Bancontact-app al meer dan een half miljoen mobiele transacties uitgevoerd. En er staan ons nog nieuwe betaalinnovaties te wachten.

Even makkelijk als cash of bankkaart

De Bancontact-app maakt mobiel betalen heel eenvoudig. Afrekenen doe je door de QR-code te scannen met je smartphone, je PIN-code in te geven en klaar. De bedoeling van de app is duidelijk: een betaalervaring bieden die online even makkelijk, veilig en snel is als in de fysieke wereld.


“In de nabije toekomst zullen de grenzen tussen online en fysieke verkooppunten meer en meer vervagen”, stelt Bancontact-CEO Kris De Ryck vast. “De consument ontdekt een product op een website, bekijkt het in een fysieke winkel en bestelt het via zijn smartphone.”

 

Ook beschikbaar in de supermarkt

Deze winter gaat het verhaal nog een stapje verder. Dan zal je ook vaker in de fysieke winkel met de Bancontact-app kunnen betalen. Je hoeft dan alleen maar de QR-code op de betaalterminal of aan de kassa in te scannen en je PIN-code in te geven. De eerste fysieke toepassingen van mobiel betalen met Bancontact werden afgelopen lente gelanceerd in een Delhaize-supermarkt.


Sinds kort kan je ook mobiel betalen met de Bancontact-app in 400 winkels van Colruyt, OKay, Bio-Planet en Dreambaby in België. Begin 2016 volgen Dreamland en Spar. Nu ook de supermarkten op de kar springen, lijkt de brede doorbraak van mobiel betalen een feit.

 

QR-code heeft grootste bereik

Welke toekomst mogen we qua betaaltechnologieën verwachten? Die vraag ligt nog open. Vandaag kiest Bancontact heel bewust voor de QR-code, omdat die het grootste bereik biedt. De architectuur van de mobiele betaaloplossing van Bancontact laat ook andere technologieën toe, zoals NFC (Near Field Communication) of BLE (Bluetooth Low Energy).


“Van zodra een andere technologie meer gebruiksmogelijkheden biedt dan de QR-code, zullen we deze zeker in overweging nemen”, besluit de CEO.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top