De toekomst van betalen is mobiel

De toekomst van betalen is mobiel

(publireportage) Betalen doe je steeds meer ook met de smartphone. Op een jaar tijd werden er met de Bancontact-app al meer dan een half miljoen mobiele transacties uitgevoerd. En er staan ons nog nieuwe betaalinnovaties te wachten.

Even makkelijk als cash of bankkaart

De Bancontact-app maakt mobiel betalen heel eenvoudig. Afrekenen doe je door de QR-code te scannen met je smartphone, je PIN-code in te geven en klaar. De bedoeling van de app is duidelijk: een betaalervaring bieden die online even makkelijk, veilig en snel is als in de fysieke wereld.


“In de nabije toekomst zullen de grenzen tussen online en fysieke verkooppunten meer en meer vervagen”, stelt Bancontact-CEO Kris De Ryck vast. “De consument ontdekt een product op een website, bekijkt het in een fysieke winkel en bestelt het via zijn smartphone.”

 

Ook beschikbaar in de supermarkt

Deze winter gaat het verhaal nog een stapje verder. Dan zal je ook vaker in de fysieke winkel met de Bancontact-app kunnen betalen. Je hoeft dan alleen maar de QR-code op de betaalterminal of aan de kassa in te scannen en je PIN-code in te geven. De eerste fysieke toepassingen van mobiel betalen met Bancontact werden afgelopen lente gelanceerd in een Delhaize-supermarkt.


Sinds kort kan je ook mobiel betalen met de Bancontact-app in 400 winkels van Colruyt, OKay, Bio-Planet en Dreambaby in België. Begin 2016 volgen Dreamland en Spar. Nu ook de supermarkten op de kar springen, lijkt de brede doorbraak van mobiel betalen een feit.

 

QR-code heeft grootste bereik

Welke toekomst mogen we qua betaaltechnologieën verwachten? Die vraag ligt nog open. Vandaag kiest Bancontact heel bewust voor de QR-code, omdat die het grootste bereik biedt. De architectuur van de mobiele betaaloplossing van Bancontact laat ook andere technologieën toe, zoals NFC (Near Field Communication) of BLE (Bluetooth Low Energy).


“Van zodra een andere technologie meer gebruiksmogelijkheden biedt dan de QR-code, zullen we deze zeker in overweging nemen”, besluit de CEO.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top