De toekomst van betalen is mobiel

De toekomst van betalen is mobiel

(publireportage) Betalen doe je steeds meer ook met de smartphone. Op een jaar tijd werden er met de Bancontact-app al meer dan een half miljoen mobiele transacties uitgevoerd. En er staan ons nog nieuwe betaalinnovaties te wachten.

Even makkelijk als cash of bankkaart

De Bancontact-app maakt mobiel betalen heel eenvoudig. Afrekenen doe je door de QR-code te scannen met je smartphone, je PIN-code in te geven en klaar. De bedoeling van de app is duidelijk: een betaalervaring bieden die online even makkelijk, veilig en snel is als in de fysieke wereld.


“In de nabije toekomst zullen de grenzen tussen online en fysieke verkooppunten meer en meer vervagen”, stelt Bancontact-CEO Kris De Ryck vast. “De consument ontdekt een product op een website, bekijkt het in een fysieke winkel en bestelt het via zijn smartphone.”

 

Ook beschikbaar in de supermarkt

Deze winter gaat het verhaal nog een stapje verder. Dan zal je ook vaker in de fysieke winkel met de Bancontact-app kunnen betalen. Je hoeft dan alleen maar de QR-code op de betaalterminal of aan de kassa in te scannen en je PIN-code in te geven. De eerste fysieke toepassingen van mobiel betalen met Bancontact werden afgelopen lente gelanceerd in een Delhaize-supermarkt.


Sinds kort kan je ook mobiel betalen met de Bancontact-app in 400 winkels van Colruyt, OKay, Bio-Planet en Dreambaby in België. Begin 2016 volgen Dreamland en Spar. Nu ook de supermarkten op de kar springen, lijkt de brede doorbraak van mobiel betalen een feit.

 

QR-code heeft grootste bereik

Welke toekomst mogen we qua betaaltechnologieën verwachten? Die vraag ligt nog open. Vandaag kiest Bancontact heel bewust voor de QR-code, omdat die het grootste bereik biedt. De architectuur van de mobiele betaaloplossing van Bancontact laat ook andere technologieën toe, zoals NFC (Near Field Communication) of BLE (Bluetooth Low Energy).


“Van zodra een andere technologie meer gebruiksmogelijkheden biedt dan de QR-code, zullen we deze zeker in overweging nemen”, besluit de CEO.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top