Deal tussen Google en Groupon gesloten?

Deal tussen Google en Groupon gesloten?

De geruchten over een mogelijke overname van Groupon blijven aan. Yahoo ving al eens bot toen het een jaar geleden een bod uitbracht. Volgens de technologiewebsite All Things Digital voert Groupon ondertussen echter ernstige overnamegesprekken met Google. Volgens sommige bronnen is de deal zelfs stiekem al rond.


Groupon is een van de meest succesvolle internetverhalen van de laatste 2 jaar. De site biedt in 29 landen in elke grote stad dagelijks één deal aan, met kortingen van minstens 50 procent. Dergelijke fikse kortingen zijn mogelijk omdat Groupon aan deelnemende bedrijven belooft via de acties een minimaal aantal nieuwe klanten te bezorgen. Geïnteresseerde consumenten moeten zich intekenen op de deal en wanneer een minimum aantal gebruikers op de actie ingaat, gaat de deal pas door. 


Kopen en afrekenen doet de consument daarom bij Groupon op de dag zelf. Als de actie eenmaal afgesloten is, krijgt hij of zij per mail een 'voucher' toegestuurd die bij het eigenlijke bezoek als betaalmiddel moet worden voorgelegd. Op die manier kan Groupon per deal een commissie van  maar liefst 50% aanrekenen.


De rijzende ster van het internet heeft met dat zakenmodel een waarde van $1 miljard weten te vergaren en is goed voor meer dan 1000 werknemers. De maandelijkse opbrengst van Groupon bedraagt zomaar even $50 miljoen. Niet verwonderlijk dat het Amerikaanse bedrijf al na 8 maanden rendabel was.


Evenmin verwonderlijk dat velen een graantje willen meepikken van Groupons succes. De laatste tijd duiken er meer en meer gelijkaardige bedrijven op, die de concurrentie met Groupon proberen aan te gaan. Aan de acquisitiezijde blijft een overname door Google een bijzonder hardnekkig gerucht.


De overname zou voor beide partijen steek houden. Enerzijds zou Google door deze overname de Groupon deals kunnen fuseren met Google Places. Alle aangemelde adverteerders zouden dan kunnen werken met het aanbieden van lokale deals. Voor Groupon wordt het dankzij Google anderzijds makkelijker om het hoofd te bieden aan gelijkaardige bedrijven die als paddenstoelen uit de grond schieten.


Google zou volgens verschillende media tussen de 5 en 6 miljard betalen voor de overname van Groupon. Volgens zowel de New York Times als de Wall Street Journal is de definitieve overname een kwestie van uren, maar bestaat ook nog de kans dat de deal uiteindelijk niet doorgaat. Volgens Vatornews is de deal nochtans al rond. Zij beweren dat een betrouwbare bron die bekend is met de situatie hen het nieuws heeft doorgespeeld.


Groupon zou de grootse overname van Google worden. Indien Google de genoemde prijs betaalt, legt de zoekmachine dubbel zoveel neer voor de online discounter als voor de eerdere overname van DoubleClick. Woordvoerders van Google en Groupon willen echter voorlopig niet reageren op de speculaties.
 

De geruchten over een mogelijke overname van Groupon blijven aan. Yahoo ving al eens bot toen het een jaar geleden een bod uitbracht. Volgens de technologiewebsite All Things Digital voert Groupon ondertussen echter ernstige overnamegesprekken met Google. Volgens sommige bronnen is de deal zelfs stiekem al rond.


Groupon is een van de meest succesvolle internetverhalen van de laatste 2 jaar. De site biedt in 29 landen in elke grote stad dagelijks één deal aan, met kortingen van minstens 50 procent. Dergelijke fikse kortingen zijn mogelijk omdat Groupon aan deelnemende bedrijven belooft via de acties een minimaal aantal nieuwe klanten te bezorgen. Geïnteresseerde consumenten moeten zich intekenen op de deal en wanneer een minimum aantal gebruikers op de actie ingaat, gaat de deal pas door. 


Kopen en afrekenen doet de consument daarom bij Groupon op de dag zelf. Als de actie eenmaal afgesloten is, krijgt hij of zij per mail een 'voucher' toegestuurd die bij het eigenlijke bezoek als betaalmiddel moet worden voorgelegd. Op die manier kan Groupon per deal een commissie van  maar liefst 50% aanrekenen.


De rijzende ster van het internet heeft met dat zakenmodel een waarde van $1 miljard weten te vergaren en is goed voor meer dan 1000 werknemers. De maandelijkse opbrengst van Groupon bedraagt zomaar even $50 miljoen. Niet verwonderlijk dat het Amerikaanse bedrijf al na 8 maanden rendabel was.


Evenmin verwonderlijk dat velen een graantje willen meepikken van Groupons succes. De laatste tijd duiken er meer en meer gelijkaardige bedrijven op, die de concurrentie met Groupon proberen aan te gaan. Aan de acquisitiezijde blijft een overname door Google een bijzonder hardnekkig gerucht.


De overname zou voor beide partijen steek houden. Enerzijds zou Google door deze overname de Groupon deals kunnen fuseren met Google Places. Alle aangemelde adverteerders zouden dan kunnen werken met het aanbieden van lokale deals. Voor Groupon wordt het dankzij Google anderzijds makkelijker om het hoofd te bieden aan gelijkaardige bedrijven die als paddenstoelen uit de grond schieten.


Google zou volgens verschillende media tussen de 5 en 6 miljard betalen voor de overname van Groupon. Volgens zowel de New York Times als de Wall Street Journal is de definitieve overname een kwestie van uren, maar bestaat ook nog de kans dat de deal uiteindelijk niet doorgaat. Volgens Vatornews is de deal nochtans al rond. Zij beweren dat een betrouwbare bron die bekend is met de situatie hen het nieuws heeft doorgespeeld.


Groupon zou de grootse overname van Google worden. Indien Google de genoemde prijs betaalt, legt de zoekmachine dubbel zoveel neer voor de online discounter als voor de eerdere overname van DoubleClick. Woordvoerders van Google en Groupon willen echter voorlopig niet reageren op de speculaties.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Jack Ma (Alibaba) waarschuwt voor zware impact internet

26/04/2017

Alibaba-CEO Jack Ma heeft in een speech gewaarschuwd op de problemen die het internet en zijn rol op de maatschappij de komende dertig jaar met zich zal meebrengen. Hij wees daarbij ook op de impact van automatisering.

Belangrijkste bedrijven Rocket Internet groeien verder

25/04/2017

De belangrijkste bedrijven van de Duitse incubator Rocket Internet zijn in 2016 verder blijven groeien op vlak van omzet. Daarnaast werd het verlies ook flink kleiner en Rocket Internet meent binnenkort zelfs winst te zullen maken.

Yannick Khayati: “Tactiek gaat voor op strategie bij behalen leads”

25/04/2017

Hoe realiseer je tegen de laagste kostprijs het hoogste aantal leads naar je website? Op het RetailDetail Congress in het voorprogramma #growthhacking hoor je er alles over.

 

Amazon denkt aan hyperloop voor same-day delivery

21/04/2017

Amazon is een samenwerking aangegaan met Hyperloop One, om te testen of een hyperloop kan worden ingezet om producten te vervoeren voor same-day delivery. De hyperloop is een idee van Tesla-oprichter Elon Musk.

Klanten bol.com kunnen kiezen voor bezorgabonnement

20/04/2017

Bol.com neemt een voorbeeld aan Amazon en lanceert een eigen bezorgabonnement voor Nederlandse klanten. Voor 14,99 euro per jaar worden meer dan 300.000 artikelen in de webshop altijd gratis aan huis geleverd.

UberEats breidt dienst uit in Brussel

18/04/2017

Uber gaat zijn UberEats-service in Brussel verder uitbreiden. Gebruikers kunnen hun maaltijden voortaan niet enkel thuis laten leveren, maar ook op het werk of zelfs in een park. Bestellingen kunnen ook verder op voorhand besteld worden.

Back to top