Deal tussen Google en Groupon gesloten?

Deal tussen Google en Groupon gesloten?

De geruchten over een mogelijke overname van Groupon blijven aan. Yahoo ving al eens bot toen het een jaar geleden een bod uitbracht. Volgens de technologiewebsite All Things Digital voert Groupon ondertussen echter ernstige overnamegesprekken met Google. Volgens sommige bronnen is de deal zelfs stiekem al rond.


Groupon is een van de meest succesvolle internetverhalen van de laatste 2 jaar. De site biedt in 29 landen in elke grote stad dagelijks één deal aan, met kortingen van minstens 50 procent. Dergelijke fikse kortingen zijn mogelijk omdat Groupon aan deelnemende bedrijven belooft via de acties een minimaal aantal nieuwe klanten te bezorgen. Geïnteresseerde consumenten moeten zich intekenen op de deal en wanneer een minimum aantal gebruikers op de actie ingaat, gaat de deal pas door. 


Kopen en afrekenen doet de consument daarom bij Groupon op de dag zelf. Als de actie eenmaal afgesloten is, krijgt hij of zij per mail een 'voucher' toegestuurd die bij het eigenlijke bezoek als betaalmiddel moet worden voorgelegd. Op die manier kan Groupon per deal een commissie van  maar liefst 50% aanrekenen.


De rijzende ster van het internet heeft met dat zakenmodel een waarde van $1 miljard weten te vergaren en is goed voor meer dan 1000 werknemers. De maandelijkse opbrengst van Groupon bedraagt zomaar even $50 miljoen. Niet verwonderlijk dat het Amerikaanse bedrijf al na 8 maanden rendabel was.


Evenmin verwonderlijk dat velen een graantje willen meepikken van Groupons succes. De laatste tijd duiken er meer en meer gelijkaardige bedrijven op, die de concurrentie met Groupon proberen aan te gaan. Aan de acquisitiezijde blijft een overname door Google een bijzonder hardnekkig gerucht.


De overname zou voor beide partijen steek houden. Enerzijds zou Google door deze overname de Groupon deals kunnen fuseren met Google Places. Alle aangemelde adverteerders zouden dan kunnen werken met het aanbieden van lokale deals. Voor Groupon wordt het dankzij Google anderzijds makkelijker om het hoofd te bieden aan gelijkaardige bedrijven die als paddenstoelen uit de grond schieten.


Google zou volgens verschillende media tussen de 5 en 6 miljard betalen voor de overname van Groupon. Volgens zowel de New York Times als de Wall Street Journal is de definitieve overname een kwestie van uren, maar bestaat ook nog de kans dat de deal uiteindelijk niet doorgaat. Volgens Vatornews is de deal nochtans al rond. Zij beweren dat een betrouwbare bron die bekend is met de situatie hen het nieuws heeft doorgespeeld.


Groupon zou de grootse overname van Google worden. Indien Google de genoemde prijs betaalt, legt de zoekmachine dubbel zoveel neer voor de online discounter als voor de eerdere overname van DoubleClick. Woordvoerders van Google en Groupon willen echter voorlopig niet reageren op de speculaties.
 

De geruchten over een mogelijke overname van Groupon blijven aan. Yahoo ving al eens bot toen het een jaar geleden een bod uitbracht. Volgens de technologiewebsite All Things Digital voert Groupon ondertussen echter ernstige overnamegesprekken met Google. Volgens sommige bronnen is de deal zelfs stiekem al rond.


Groupon is een van de meest succesvolle internetverhalen van de laatste 2 jaar. De site biedt in 29 landen in elke grote stad dagelijks één deal aan, met kortingen van minstens 50 procent. Dergelijke fikse kortingen zijn mogelijk omdat Groupon aan deelnemende bedrijven belooft via de acties een minimaal aantal nieuwe klanten te bezorgen. Geïnteresseerde consumenten moeten zich intekenen op de deal en wanneer een minimum aantal gebruikers op de actie ingaat, gaat de deal pas door. 


Kopen en afrekenen doet de consument daarom bij Groupon op de dag zelf. Als de actie eenmaal afgesloten is, krijgt hij of zij per mail een 'voucher' toegestuurd die bij het eigenlijke bezoek als betaalmiddel moet worden voorgelegd. Op die manier kan Groupon per deal een commissie van  maar liefst 50% aanrekenen.


De rijzende ster van het internet heeft met dat zakenmodel een waarde van $1 miljard weten te vergaren en is goed voor meer dan 1000 werknemers. De maandelijkse opbrengst van Groupon bedraagt zomaar even $50 miljoen. Niet verwonderlijk dat het Amerikaanse bedrijf al na 8 maanden rendabel was.


Evenmin verwonderlijk dat velen een graantje willen meepikken van Groupons succes. De laatste tijd duiken er meer en meer gelijkaardige bedrijven op, die de concurrentie met Groupon proberen aan te gaan. Aan de acquisitiezijde blijft een overname door Google een bijzonder hardnekkig gerucht.


De overname zou voor beide partijen steek houden. Enerzijds zou Google door deze overname de Groupon deals kunnen fuseren met Google Places. Alle aangemelde adverteerders zouden dan kunnen werken met het aanbieden van lokale deals. Voor Groupon wordt het dankzij Google anderzijds makkelijker om het hoofd te bieden aan gelijkaardige bedrijven die als paddenstoelen uit de grond schieten.


Google zou volgens verschillende media tussen de 5 en 6 miljard betalen voor de overname van Groupon. Volgens zowel de New York Times als de Wall Street Journal is de definitieve overname een kwestie van uren, maar bestaat ook nog de kans dat de deal uiteindelijk niet doorgaat. Volgens Vatornews is de deal nochtans al rond. Zij beweren dat een betrouwbare bron die bekend is met de situatie hen het nieuws heeft doorgespeeld.


Groupon zou de grootse overname van Google worden. Indien Google de genoemde prijs betaalt, legt de zoekmachine dubbel zoveel neer voor de online discounter als voor de eerdere overname van DoubleClick. Woordvoerders van Google en Groupon willen echter voorlopig niet reageren op de speculaties.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Media Markt gaat samenwerken met Parcify

22/06/2017

Media Markt heeft een samenwerking afgesloten met de startup Parcify, waardoor klanten voortaan meer vrijheid krijgen om te bepalen wanneer hun online bestellingen aan huis worden geleverd. Ook Bol.com en Zalando werken al samen met Parcify.

Ikea lanceert winkel op Amazon

19/06/2017

Slechts een week nadat Ikea aankondigde te denken aan de verkoop via derde partijen, komt de Zweedse woonketen op de proppen met een eigen winkel op Amazon. Daar wordt een uitgebreid aantal producten van Ikea aangeboden.

CFO van Alibaba voorspelt forse omzetgroei

08/06/2017

De Chinese internetreus Alibaba verwacht dat zijn omzet in het lopende boekjaar met 45 tot 49% zal stijgen. Dat heeft financieel directeur Maggie Wu gezegd tijdens een investeerdersconferentie in het Chinese Hangzhou.

Google krijgt mogelijk fikse boete van Europese Commissie

07/06/2017

Google mag zich aan een fikse boete verwachten van de Europese Commissie, na een onderzoek dat ongeveer zeven jaar aan de gang is geweest. De internetgigant zou binnen zoekresultaten Google Shopping bevoordeeld hebben.

Online verkoop FMCG fors gestegen in 2016

06/06/2017

In 2016 is de online verkoop van 'fast moving consumer goods', producten met een korte levensduur, gegroeid met 26%. De online omzet is nu goed voor 35% van de totale omzetgroei wereldwijd.

E-commerce blijft in opmars in België

06/06/2017

De online verkoop blijft ook in het eerste kwartaal van 2017 verder groeien in België. In totaal groeide de omzet met 6%; voor het eerst was er in Wallonië een grotere groei dan in Vlaanderen.

Back to top