Deal tussen Google en Groupon gesloten?

Deal tussen Google en Groupon gesloten?

De geruchten over een mogelijke overname van Groupon blijven aan. Yahoo ving al eens bot toen het een jaar geleden een bod uitbracht. Volgens de technologiewebsite All Things Digital voert Groupon ondertussen echter ernstige overnamegesprekken met Google. Volgens sommige bronnen is de deal zelfs stiekem al rond.


Groupon is een van de meest succesvolle internetverhalen van de laatste 2 jaar. De site biedt in 29 landen in elke grote stad dagelijks één deal aan, met kortingen van minstens 50 procent. Dergelijke fikse kortingen zijn mogelijk omdat Groupon aan deelnemende bedrijven belooft via de acties een minimaal aantal nieuwe klanten te bezorgen. Geïnteresseerde consumenten moeten zich intekenen op de deal en wanneer een minimum aantal gebruikers op de actie ingaat, gaat de deal pas door. 


Kopen en afrekenen doet de consument daarom bij Groupon op de dag zelf. Als de actie eenmaal afgesloten is, krijgt hij of zij per mail een 'voucher' toegestuurd die bij het eigenlijke bezoek als betaalmiddel moet worden voorgelegd. Op die manier kan Groupon per deal een commissie van  maar liefst 50% aanrekenen.


De rijzende ster van het internet heeft met dat zakenmodel een waarde van $1 miljard weten te vergaren en is goed voor meer dan 1000 werknemers. De maandelijkse opbrengst van Groupon bedraagt zomaar even $50 miljoen. Niet verwonderlijk dat het Amerikaanse bedrijf al na 8 maanden rendabel was.


Evenmin verwonderlijk dat velen een graantje willen meepikken van Groupons succes. De laatste tijd duiken er meer en meer gelijkaardige bedrijven op, die de concurrentie met Groupon proberen aan te gaan. Aan de acquisitiezijde blijft een overname door Google een bijzonder hardnekkig gerucht.


De overname zou voor beide partijen steek houden. Enerzijds zou Google door deze overname de Groupon deals kunnen fuseren met Google Places. Alle aangemelde adverteerders zouden dan kunnen werken met het aanbieden van lokale deals. Voor Groupon wordt het dankzij Google anderzijds makkelijker om het hoofd te bieden aan gelijkaardige bedrijven die als paddenstoelen uit de grond schieten.


Google zou volgens verschillende media tussen de 5 en 6 miljard betalen voor de overname van Groupon. Volgens zowel de New York Times als de Wall Street Journal is de definitieve overname een kwestie van uren, maar bestaat ook nog de kans dat de deal uiteindelijk niet doorgaat. Volgens Vatornews is de deal nochtans al rond. Zij beweren dat een betrouwbare bron die bekend is met de situatie hen het nieuws heeft doorgespeeld.


Groupon zou de grootse overname van Google worden. Indien Google de genoemde prijs betaalt, legt de zoekmachine dubbel zoveel neer voor de online discounter als voor de eerdere overname van DoubleClick. Woordvoerders van Google en Groupon willen echter voorlopig niet reageren op de speculaties.
 

De geruchten over een mogelijke overname van Groupon blijven aan. Yahoo ving al eens bot toen het een jaar geleden een bod uitbracht. Volgens de technologiewebsite All Things Digital voert Groupon ondertussen echter ernstige overnamegesprekken met Google. Volgens sommige bronnen is de deal zelfs stiekem al rond.


Groupon is een van de meest succesvolle internetverhalen van de laatste 2 jaar. De site biedt in 29 landen in elke grote stad dagelijks één deal aan, met kortingen van minstens 50 procent. Dergelijke fikse kortingen zijn mogelijk omdat Groupon aan deelnemende bedrijven belooft via de acties een minimaal aantal nieuwe klanten te bezorgen. Geïnteresseerde consumenten moeten zich intekenen op de deal en wanneer een minimum aantal gebruikers op de actie ingaat, gaat de deal pas door. 


Kopen en afrekenen doet de consument daarom bij Groupon op de dag zelf. Als de actie eenmaal afgesloten is, krijgt hij of zij per mail een 'voucher' toegestuurd die bij het eigenlijke bezoek als betaalmiddel moet worden voorgelegd. Op die manier kan Groupon per deal een commissie van  maar liefst 50% aanrekenen.


De rijzende ster van het internet heeft met dat zakenmodel een waarde van $1 miljard weten te vergaren en is goed voor meer dan 1000 werknemers. De maandelijkse opbrengst van Groupon bedraagt zomaar even $50 miljoen. Niet verwonderlijk dat het Amerikaanse bedrijf al na 8 maanden rendabel was.


Evenmin verwonderlijk dat velen een graantje willen meepikken van Groupons succes. De laatste tijd duiken er meer en meer gelijkaardige bedrijven op, die de concurrentie met Groupon proberen aan te gaan. Aan de acquisitiezijde blijft een overname door Google een bijzonder hardnekkig gerucht.


De overname zou voor beide partijen steek houden. Enerzijds zou Google door deze overname de Groupon deals kunnen fuseren met Google Places. Alle aangemelde adverteerders zouden dan kunnen werken met het aanbieden van lokale deals. Voor Groupon wordt het dankzij Google anderzijds makkelijker om het hoofd te bieden aan gelijkaardige bedrijven die als paddenstoelen uit de grond schieten.


Google zou volgens verschillende media tussen de 5 en 6 miljard betalen voor de overname van Groupon. Volgens zowel de New York Times als de Wall Street Journal is de definitieve overname een kwestie van uren, maar bestaat ook nog de kans dat de deal uiteindelijk niet doorgaat. Volgens Vatornews is de deal nochtans al rond. Zij beweren dat een betrouwbare bron die bekend is met de situatie hen het nieuws heeft doorgespeeld.


Groupon zou de grootse overname van Google worden. Indien Google de genoemde prijs betaalt, legt de zoekmachine dubbel zoveel neer voor de online discounter als voor de eerdere overname van DoubleClick. Woordvoerders van Google en Groupon willen echter voorlopig niet reageren op de speculaties.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beslist.nl start met uitrol nieuw bedrijfsmodel

11/07/2017

Beslist.nl heeft zijn eerste stappen gezet richting nieuw bedrijfsmodel. Daarin gaat de vergelijkingssite verder als een online marktplaats, in plaats van een pure prijsvergelijker.

Bpost toont interesse in Bubble Post

07/07/2017

Bpost wil volgens anonieme bronnen het Gentse koeriersbedrijf Bubble Post inlijven. Dat levert pakjes in het centrum van steden, waarbij het gebruik maakt van fietskoeriers. Bubble Post wil het nieuws niet bevestigen, maar zegt wel op zoek te zijn naar externe partners.

Ook Alibaba lanceert eigen intelligente speaker

05/07/2017

Na Amazon, Apple en Google ziet nu ook het Chinese Alibaba graten in de markt van de intelligente speakers. De speaker van Alibaba is bovendien een stuk goedkoper dan die van zijn concurrenten. Een beperkte groep mag het toestel alvast een maand uittesten.

Bol.com breidt servicepunten bij Albert Heijn uit

03/07/2017

Bol.com is bij drie Nederlandse vestigingen van Albert Heijn gestart met een pilootproject, waarbij de servicepunten in de supermarkten uitgebreid worden met een extra balie. Daar kunnen klanten onder andere terecht met hun vragen.

Coolblue rolt eigen witgoedlevering uit in Vlaanderen

28/06/2017

Coolblue lanceert CoolblueBezorgt, de eigen dienst waarmee het witgoedbestellingen voortaan zal leveren aan haar klanten, nu ook in België. De webshop hoopt zo meer grip te krijgen op de 'last mile delivery' van grote pakketten.

Media-Saturn wil aankoop Redcoon ongedaan laten maken

27/06/2017

Media-Saturn heeft een bijzondere strategie aangenomen om de verliezen vanuit de webwinkel Redcoon, die het in 2011 aankocht, te laten verdwijnen. Het heeft een rechtszaak aangespannen om de overname met terugwerkende kracht ongedaan te laten maken.

Back to top