Deal tussen Google en Groupon gesloten?

Deal tussen Google en Groupon gesloten?

De geruchten over een mogelijke overname van Groupon blijven aan. Yahoo ving al eens bot toen het een jaar geleden een bod uitbracht. Volgens de technologiewebsite All Things Digital voert Groupon ondertussen echter ernstige overnamegesprekken met Google. Volgens sommige bronnen is de deal zelfs stiekem al rond.


Groupon is een van de meest succesvolle internetverhalen van de laatste 2 jaar. De site biedt in 29 landen in elke grote stad dagelijks één deal aan, met kortingen van minstens 50 procent. Dergelijke fikse kortingen zijn mogelijk omdat Groupon aan deelnemende bedrijven belooft via de acties een minimaal aantal nieuwe klanten te bezorgen. Geïnteresseerde consumenten moeten zich intekenen op de deal en wanneer een minimum aantal gebruikers op de actie ingaat, gaat de deal pas door. 


Kopen en afrekenen doet de consument daarom bij Groupon op de dag zelf. Als de actie eenmaal afgesloten is, krijgt hij of zij per mail een 'voucher' toegestuurd die bij het eigenlijke bezoek als betaalmiddel moet worden voorgelegd. Op die manier kan Groupon per deal een commissie van  maar liefst 50% aanrekenen.


De rijzende ster van het internet heeft met dat zakenmodel een waarde van $1 miljard weten te vergaren en is goed voor meer dan 1000 werknemers. De maandelijkse opbrengst van Groupon bedraagt zomaar even $50 miljoen. Niet verwonderlijk dat het Amerikaanse bedrijf al na 8 maanden rendabel was.


Evenmin verwonderlijk dat velen een graantje willen meepikken van Groupons succes. De laatste tijd duiken er meer en meer gelijkaardige bedrijven op, die de concurrentie met Groupon proberen aan te gaan. Aan de acquisitiezijde blijft een overname door Google een bijzonder hardnekkig gerucht.


De overname zou voor beide partijen steek houden. Enerzijds zou Google door deze overname de Groupon deals kunnen fuseren met Google Places. Alle aangemelde adverteerders zouden dan kunnen werken met het aanbieden van lokale deals. Voor Groupon wordt het dankzij Google anderzijds makkelijker om het hoofd te bieden aan gelijkaardige bedrijven die als paddenstoelen uit de grond schieten.


Google zou volgens verschillende media tussen de 5 en 6 miljard betalen voor de overname van Groupon. Volgens zowel de New York Times als de Wall Street Journal is de definitieve overname een kwestie van uren, maar bestaat ook nog de kans dat de deal uiteindelijk niet doorgaat. Volgens Vatornews is de deal nochtans al rond. Zij beweren dat een betrouwbare bron die bekend is met de situatie hen het nieuws heeft doorgespeeld.


Groupon zou de grootse overname van Google worden. Indien Google de genoemde prijs betaalt, legt de zoekmachine dubbel zoveel neer voor de online discounter als voor de eerdere overname van DoubleClick. Woordvoerders van Google en Groupon willen echter voorlopig niet reageren op de speculaties.
 

De geruchten over een mogelijke overname van Groupon blijven aan. Yahoo ving al eens bot toen het een jaar geleden een bod uitbracht. Volgens de technologiewebsite All Things Digital voert Groupon ondertussen echter ernstige overnamegesprekken met Google. Volgens sommige bronnen is de deal zelfs stiekem al rond.


Groupon is een van de meest succesvolle internetverhalen van de laatste 2 jaar. De site biedt in 29 landen in elke grote stad dagelijks één deal aan, met kortingen van minstens 50 procent. Dergelijke fikse kortingen zijn mogelijk omdat Groupon aan deelnemende bedrijven belooft via de acties een minimaal aantal nieuwe klanten te bezorgen. Geïnteresseerde consumenten moeten zich intekenen op de deal en wanneer een minimum aantal gebruikers op de actie ingaat, gaat de deal pas door. 


Kopen en afrekenen doet de consument daarom bij Groupon op de dag zelf. Als de actie eenmaal afgesloten is, krijgt hij of zij per mail een 'voucher' toegestuurd die bij het eigenlijke bezoek als betaalmiddel moet worden voorgelegd. Op die manier kan Groupon per deal een commissie van  maar liefst 50% aanrekenen.


De rijzende ster van het internet heeft met dat zakenmodel een waarde van $1 miljard weten te vergaren en is goed voor meer dan 1000 werknemers. De maandelijkse opbrengst van Groupon bedraagt zomaar even $50 miljoen. Niet verwonderlijk dat het Amerikaanse bedrijf al na 8 maanden rendabel was.


Evenmin verwonderlijk dat velen een graantje willen meepikken van Groupons succes. De laatste tijd duiken er meer en meer gelijkaardige bedrijven op, die de concurrentie met Groupon proberen aan te gaan. Aan de acquisitiezijde blijft een overname door Google een bijzonder hardnekkig gerucht.


De overname zou voor beide partijen steek houden. Enerzijds zou Google door deze overname de Groupon deals kunnen fuseren met Google Places. Alle aangemelde adverteerders zouden dan kunnen werken met het aanbieden van lokale deals. Voor Groupon wordt het dankzij Google anderzijds makkelijker om het hoofd te bieden aan gelijkaardige bedrijven die als paddenstoelen uit de grond schieten.


Google zou volgens verschillende media tussen de 5 en 6 miljard betalen voor de overname van Groupon. Volgens zowel de New York Times als de Wall Street Journal is de definitieve overname een kwestie van uren, maar bestaat ook nog de kans dat de deal uiteindelijk niet doorgaat. Volgens Vatornews is de deal nochtans al rond. Zij beweren dat een betrouwbare bron die bekend is met de situatie hen het nieuws heeft doorgespeeld.


Groupon zou de grootse overname van Google worden. Indien Google de genoemde prijs betaalt, legt de zoekmachine dubbel zoveel neer voor de online discounter als voor de eerdere overname van DoubleClick. Woordvoerders van Google en Groupon willen echter voorlopig niet reageren op de speculaties.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top