Dixons doet Pixmania van de hand | RetailDetail

Dixons doet Pixmania van de hand

Dixons doet Pixmania van de hand

De Britse elektronicagroep Dixons verkoopt zijn verlieslatende online tak Pixmania aan de Duitse groep Mutares.  De verkoper moet echter nog 58 miljoen pond, zo’n 69 miljoen euro, toestoppen om de website te ondersteunen. Daarnaast gaan ook de Turkse activiteiten de deur uit.

Veel omzet, veel verlies

Pixmania, dat zijn hoofdzetel in Frankrijk heeft, staat in voor de online verkoop van elektronica in veertien Europese landen. Het voorbije boekjaar leverde dat een omzet op van 357,5 miljoen pond, of nagenoeg 424 miljoen euro. Vooral in Frankrijk, Italië en Spanje is de online verkoper populair. Het bedrijf stelt meer dan 1200 mensen tewerk.


Toch woog het bedrijfsonderdeel zwaar op de Dixons-groep: het voorbije boekjaar, dat op 30 april afliep, leed Pixmania nog een verlies van 31 miljoen pond (37 miljoen euro). Daarop besloot Dixons de waarde van zijn aandelen in de onderneming op nul te zetten, wat leidde tot een afboeking van 135 miljoen (160 miljoen euro). Tegelijk werd een grondige studie aangekondigd over de toekomst van de dochtermaatschappij.


Pixmania en ElectroWorld de deur uit

Uiteindelijk heeft Dixons Pixmania nu dus verkocht. De koper, Mutares, bezit reeds een reeks middelgrote ondernemingen, waaronder een fabrikant van kantoormateriaal, een producent van bedkaders en een firma in auto-onderdelen.


Om de transactie rond te krijgen legt de Britse groep evenwel nog 58 miljoen pond op tafel om de site verder te ontwikkelen.


Ook  de Turkse activiteiten van ElectroWorld gaan bij Dixons de deur uit. Zij worden voor 2 miljoen pond of 2,4 miljoen euro verkocht aan het lokale Bimeks, een van de leidende elektro-organisaties in Turkije.


Omzetstijging in kernmarkten

De transacties laten Dixons toe zich te concentreren op zijn basisactiviteiten. Vorig jaar boekte het concern een totale omzet van 8,24 miljard pond, zo’n 9,77 miljard euro. Het boekte daarop wel een verlies van 162,9 miljoen pond of 193 miljoen euro. Het bedrijf is onder meer marktleider in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Scandinavië en Griekenland.


Over de eerste drie maanden van het nieuwe boekjaar toont Dixons zich tevreden. Tussen begin mei en eind juli lag de omzet in het Verenigd Koninkrijk en Ierland 4% boven die van vorig jaar. In Noord-Europa bedroeg de vooruitgang zelfs 5%. In Zuid-Europa was er daarentegen een daling met 12%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top